اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر عروف زاد : پژوهش و تولید علم برای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان حائز اهمیت است و آموزش در کنار پژوهش روند و تعالی پیدا خواهد کرد

سرپرست مدیریت دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه:

دکتر عروف زاد : پژوهش و تولید علم برای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان حائز اهمیت است و آموزش در کنار پژوهش روند و تعالی پیدا خواهد کرد

ارائه گزارش عملکرد دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال ۱۳۹۷

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ،ازدانشگاه فرهنگیان استان اصفهان؛ سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان اصفهان؛ به صورت کاملا شفاف و دقیق به سوالاتی در خصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریت خویش در سال گذشته  پاسخ دادند و در پایان مصاحبه به برنامه های آتی دانشگاه اشاره کردند.

جناب آقای دکتر ضمن عرض سلام و ادب و نیز تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار روابط عمومی دانشگاه   قرار دادید:

۱-آقای دکتر عروف زاد  لطفا خودتان را معرفی کنید و در صورت صلاحدید شرح مختصری از رزومه خویش را بیان نمایید.

بنده شهرام عروف زاد عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان  استان اصفهان و دانش آموخته ی مقطع دکتری تربیت بدنی گرایش مدیریت و برنامه ریزی هستم. ۳۱ سال سابقه فعالیت و خدمت در حوزه تعلیم و تربیت را دارم.در سال ۱۳۷۰ به عنوان دبیر تربیت بدنی مشغول کار شدم و در روند انجام خدمت مسئولیت های  اجرایی مختلفی را در سطوح گوناگون تجربه کرده ام.

۲- سابقه ی تدریس، حضور و فعالیت در دانشگاه فرهنگیان  از زمان تدریس تا مدیریت را بیان کنید.

سابقه ی تدریس بنده در دانشگاه فرهنگیان  به سال  به صورت حق التدریس ۱۳۷۳ باز می گردد، ولی از سال ۱۳۸۶ به عنوان مدرس و نیروی مراکز تربیت معلم انجام وظیفه می کردم.

با توفیق الهی در سال ۱۳۹۲ به عنوان رئیس پردیس شهید باهنر اصفهان منصوب شدم و تا سال ۱۳۹۵ در این سمت مشغول خدمت به دانشجو معلمان بودم؛ در سال ۱۳۹۵تاکنون  نیز به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و  سرپرست مدیریت امور پردیس های استان اصفهان منصوب و مشغول خدمت هستم.

۳- جناب آقای عروف زاد  لطفا مهمترین اقدامات و  فعالیت های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان  در سال تحصیلی۹۸-۹۷ گذشته را  به طور خلاصه بیان نمایید.

اقدامات زیادی در جریان امورات دانشگاه  صورت گرفته است از جمله این اقدامات؛شفافیت و تعیین ردیف های بودجه دانشگاه،تجهیز آشپزخانه ها،راه اندازی و ارتقاء سیستم اتوماسیون تغذیه و بهبود کیفیت خوابگاه های دانشجویی،پیگیری طرح ۳۱-۱۰۰ در سطح استان اصفهان و تخصیص زمین در کمیسیون ماده ۵ استانداری، ساماندهی گروه های آموزشی و پیگیری امور اعضای هیأت علمی در دانشگاه، انجام امور مربوط به به روز رسانی سامانه گلستان، برگزاری همایش ملی تقدیر از سرپرستان شبانه روزی، برگزاری نشست قطبی در حوزه امور مالی و برگزاری جلسه قطبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی.

۴-آقای دکتر تعداد دانشجویان مشغول تحصیل و تعداد پذیرش دانشجو معلم در سال گذ شته چگونه بوده است از لحاظ هیأت علمی در چه جایگاهی قرار دارید؟

در حال حاضر ۴۴ عضو هیأت علمی .  ۳۳۳۲ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان اصفهان مشغول تدریس و تحصیل هستند. از نظر جمعیت  دانشجویی در سطح کشور در جایگاه دوم قرار داریم و در سال گذشته سعی کردیم از حداکثر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اصفهان برای جذب دانشجو معلم بهره ببریم. نسبت استاد به دانشجو مطلوب نیست و نیاز به تأمین اعضای هیأت علمی داریم که برای این مهم برنامه ریزی  لازم به عمل آمده و مکاتبان و پیگیری لازم در حال اجرا است  تا ان شاءالله  مشکلی برای بخش آموزش پیش نیاید.

۵-  جناب آقای عروف زاد لطفا وضعیت حوزه آموزش را ارزیابی و بفرمایید چه رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان اصفهان وجود دارد؟

یکی از نقاط قوت مدیریت استان اصفهان حوزه آموزش است که بر اساس بازخورد ارائه شده از سوی معاونت محترم آموزشی سازمان مرکزی وضعیت آموزش در اصفهان بسیار مطلوب است و در حال حاضر ۱۱ رشته در مقطع کارشناسی شامل رشته های؛علوم تربیتی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ادبیات فارسی، تربیت بدنی، زبان فارسی، ارتباط تصویری، الهیات، کودکان استثنایی و رشته های علوم تربیتی و ادبیات فارسی  در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان اصفهان دایر است.

۶-بهترین و مسرت بخش ترین اقدام دکتر شهرام عروف زاد و زیر مجموعه وی  که برای  دانشگاه فرهنگیان استان  و دانشجویان صورت گرفته کدام است؟

پیگیری و تحقق مصوبه هیأت امناء استان مبنی بر تخصیص ۴۰ هکتار زمین جهت احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در سطح استان توسط کمیسیون ماده ۵ استانداری در راستای اجرای طرح ۳۱-۱۰۰ ریاست محترم  دانشگاه جناب اقای دکتر خنیفر.

۷- امکانات و تجهیزات رفاهی و آموزشی دانشگاه را در سال گذشته تا چه حد ارتقاء داده اید و شرایط کنونی را تشریح بفرمایید ؟

با توجه به بودجه ابلاغی و با عنایت به محدودیت های منابع مالی در حوزه عمرانی، به نظر می رسد اقدامات قابل توجهی در راستای بهبود وضعیت خوابگاه های دانشجویی و آشپزخانه های دانشگاه صورت گرفته است.به دلیل اینکه همواره آموزش برای دانشگاه از اهمیتی ویژه ای برخوردار است تهیه تجهیزات آموزشی در اولویت کاری قرار داشته است و همچنین آزمایشگاه های پردیس ها تجهیز شده است.

۸-آیا تحولی در شرایط رفاهی،تغذیه و بهداشت،مشاوره و… دانشجویان دانشگاه و همچنین شرایط سراهای دانشجویی(با عنایت به میزبانی اولین همایش تجلیل از سرپرستان شبانه روزی) در سال گذشته ایجاد شده است؟

بله؛ بهسازی فضای خوابگاهی دانشجویان در پردیس شهید باهنر، فاطمه الزهرا(س) و شهید آیت به گونه ای که خوابگاه دانشجویی مرکز شهید ایت نجف آباد براساس گزارش مدیر کل برنامه ریزی،خدمات و رفاه دانشجویی شرایط بسیار مطلوبی پیدا کرده است.همچنین ارائه خدمات روانشناسی و وجود مرکز مشاوره از نقاط قوت خدمات دانشجویی به شمار می رود.

استقرار سامانه جدید اتوماسیون تغذیه و ساماندهی وضعیت پخت و توزیع غذا  و روند برون سپاری نیز مطلوبی را پشت سر گذاشته است.

۹-جناب آقای دکتر از راهبردهای اجرایی در حوزه پژوهش فناوری و کتابخانه ها در دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال طی شده نکاتی را اشاره بفرمایید.

پژوهش و تولید علم برای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان حائز اهمیت است و آموزش در کنار پژوهش روند و تعالی پیدا خواهد کرد.در خصوص  مواردی که در حوزه پژوهش در سال گذشته در سطح استان پیگیری و اجرا شده می توان به موارد مختلفی اشاره کرد از جمله؛تأمین کتاب های آموزشی مورد نیاز در سطح پردیس ها و مراکز،برپایی موزه پژوهش در حاشیه برگزاری هفته پژوهش،برگزاری مراسم هشتاد و دومین سال تاسیس تربیت معلم در استان اصفهان و یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران اسلامی، برگزاری همایش های علمی و جشنواره های علمی مختلف در سطح استان، چاپ تمبر بزرگداشت هفته پژوهش،انتقال کلیه کتب موجود در کتابخانه ها به سامانه سیمرغ، تجهیز کتابخانه های مراکز.

۱۰-آقای دکتر لطفا عملکرد مجموعه دانشگاه را در  بخش مالی،اختصاص بودجه و سیاستگذاری های صورت گرفته برای رهایی از تنگناهای اقتصادی سال گذشته تشریح فرمایید.

در سال گذشته سیاست های انقباض مالی و صرفه جویی منابع در دستور کار این مدیریت قرار گرفت و بر این اساس در جهت  مدیریت هزینه ها و در آمد ها اقداماتی توسط تیم مدیریتی دانشگاه در سطح استان، پردیس ها و مراکز به عمل آمد و علی رغم محدودیت های مالی ویژه و با توجه به افزایش دانشجویان دانشگاه و جذب  حدود ۱۵۰۰ دانشجویی جدید و عدم وصول مطالبات و درآمدهای اختصاص در این حوزه واز طرفی یا حمایت های سازمان مرکزی دانشگاه حوزه مالی و هزیته های به خوبی مدیریت گردید.

۱۱-جناب آقای عروف زاد شرایط امور اداری کارکنان و تکریم ارباب رجوع از دانشجویان تا اساتید در دانشگاه فرهنگیان چگونه بوده است؟

دانشگاه فرهنگیان،دانشگاهی تربیت محور است.دانشگاهی ارزش محور است و اخلاق و اخلاقیات سرلوحه ی رفتار و منش کلیه افرادی است که در این دانشگاه توفیق خدمت یافته اند.بر این اساس با رعایت قوانین و مقررات،موضوع احترام به همه ذی نفعان دانشگاه جزو اصول اولیه رفتاری کارکنان اعم از هئیت علمی و اساتید مدعو بوده و در جلسات مکرر نیز بر این موضوع تأکید شده است.

۱۲- مدیرت استانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان چه مقدار  انتقاد پذیر هستند  و در سیاست گذاری انعطاف دارند آیا از نظرات و پیشنهادات خوب دانشجویان و اساتید در پیش برد رسالت های دانشگاه استفاده کردند؟

بدون تردید فهم نتایج و بررسی نتایج در مدل های تعالی،بخشی از رویکرد مدیریتی دانشگاه در سطح استان بوده و بر این اساس نظرات و انتقادات همه ی ذی نفعان دانشگاه و جامعه جای تأمل دارد و در همین راستا این مدیریت دریچه یادگیری سازمانی خود را مسدود نکرده است و پذیرای انتقادات سازنده و ارزشمند همه افرادی است که قلبشان برای رشد و تعالی دانشگاه می تپد.

لازم به ذکر است ممکن است برخی از موارد پیشنهادی بایدی جامع طرح نشده باشد ولی همین موضوعات زمینه تغیر زاویه ی دید و رفتار متناسب با موضوع را فراهم آورده است.کسانی که به ما انتقاد می کنند مورد تکریم و احترام ما هستند و از آنان تشکر می کنیم چرا که زمینه رشد و تعالی دانشگاه را فراهم می آورند.

۱۳- باعنایت به حساسیت هایی و اهمیت  خاص دانشگاه فرهنگیان در کشور و استان اصفهان  ارتباط این دانشگاه با سایر دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی، حاکمیتی و رسانه ها چگونه بوده است و تعامل آقای دکتر عروف زاد  و مجموعه دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه ها و دستگاه های دیگر چطور بوده است؟

دانشگاه فرهنگیان مرجع پرورش معلم و مربی است و لذا برای همه دستگاه های اجرایی جامعه  با اهمیت می باشد، چراکه عملکرد محصول و خروجی این دانشگاه در همه سطح کشور تأثیر گذار خواهد بود.دانشگاه فرهنگیان اصفهان با عنایت به راهبرد اولویت کار جمعی و مشورت برابر موازین دین مبین اسلام با دستگاه های اجرایی و دانشگاه های دیگر در سطح استان ارتباط مثبت و سازنده را دارد و حتی با بسیاری از آنها تفاهم همکاری چندین ساله منعقد گردید است که این امر منجر به اشتراک گذاری داشته ها در مجموعه های مختلف و بهره گیری از توانایی آنها در جهت تعالی و پیشرفت دانشجو معلمان و در نهایت دانشگاه فرهنگیان می گردد.

همچنین ارتباط با رسانه ها و ارائه گزارش از عملکرد و فعالیت ها در سطح جامعه به منظور خوشنامی دانشگاه  بسیار لازم و ضروری است و منجر به جلب توجه عموم مردم و مسئولین نسبت به دانشگاه و همچنین اغنای افکار عمومی خواهد شد ارتباط خوبی بین سیستم مدیریتی و روابط عمومی با رسانه های و خبرنگاران وجود دارد و گزارش فعالیت های دانشگاه در روزنامه ها و پایگاه های خبری و صدا و سیمای اصفهان منعکس می گردد.

۱۴- نقش و عملکرد دانشگاه  تحت مدیریت خویش در حوزه  انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و تشکل های دانشجویی در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

توجه داشتن به فعالیت دانشجویان و واگذار کردن انجام امورات در سطوح مختلف به آنها علاوه بر ایجاد حس مسئولیت پذیری و جامعه پذیری منجر به کسب تجربه اجرایی برای دانشجویان خواهد شد.حمایت های  خوبی از  تشکل ها، کانون ها و انجمن ها صورت گرفته است و تلاش شده تا با ایجاد تعامل مثبت، دانشجویان بتوانند برنامه های خوبی را در قالب کانون ها و تشکل ها انجام دهند.در سال گذشته نیز همکاری خوبی را برای انجام برنامه ها و طرح های مختلف دانشجویان با آنها داشته ایم و ارزیابی بنده در این حوزه مطلوب است. سعی کردیم شرایط دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان  در این بخش روند رو به رشد داشته باشد و وضعیت کمی و کیفی انجمن ها و تشکل ها دانشجویی استان در سطح کشور بسیار مطلوب و عالی است و همین امر موجبات برتری در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی  کشور در جشنواره رویش را فراهم ساخت.

۱۵- با توجه به تاکیدات فراوان شما به فعالیت و سیاست گذاری راهبردی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و باعنایت به اینکه دبیر قطب ۲ شورای راهبری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور هستید عملکرد دانشگاه در این بخش پر برنامه چگونه بوده آیا به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده اید؟

حوزه فرهنگی و اجتماعی با عنایت به ماهیت دانشگاه فرهنگیان که باید مرجع پرورش شخصیت و منش معلمی در کنار آموزش باشد بسیار مهم و قابل توجه است.ی ک دانشجو معلم فعال در حوزه فرهنگی حتما تأثیر گذاری بهتری روی دانش آموزان خویش خواهد داشت و حال وظیفه دانشگاه فرهنگیان حمایت و جهت دهی مناسب به امورات فرهنگی و اجتماعی است.دانشگاه فرهنگیان اصفهان دبیر شورای راهبری فرهنگی و اجتماعی قطب ۶ کشور است که این امر نشان دهند اهمیت و توسعه امورات فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان اصفهان می باشد.تمرکزدایی در برنامه های فرهنگی و اجتماعی از اولویت ها بوده که محقق شده است.در سالی که گذشت در این حوزه دانشگاه فرهنگیان اصفهان توفیقات بسیاری داشت از جمله کسب موفقیت و رتبه برتر دانشجو معلمان دختر و پسر در جشنواره کشوری رویش است که  به خوبی نمایان گر موثر و ثمر بخش بودن  اقدامات با برنامه  در این حیطه بوده است.

۱۶- به تعدادی از اهداف و برنامه های  راهبردی خویش برای توسعه همه جانبه  دانشگاه فرهنگیان اصفهان؛ که در سال آتی می خواهید انجام دهید به صورت اجمالی اشاره بفرمایید؟

۱-عملیاتی و اجرایی نمودن مفاد تفاهم های همکاری منعقد شده در سال گذشته.

۲-انعقاد تفاهم همکاری با دستگاه ها و مراجع دارای ظرفیت مناسب.

۳-ایجاد میز خدمت در پردیس ها و مراکز دانشگاه و بهبود کیفیت ارائه خدمات به دانشجویان و اساتید محترم.

۴-تلاش و برنامه ریزی مدون و اجرایی  در جهت تحقق اهداف و رسالت های استراتژیک دانشگاه.

۵-اجرا و پیاده نمودن مفاد رهنامه ۴۰ ماده ای جناب آقای دکتر خنیفر  با ساز و کار مناسب و راهبردی که موجبات تعالی و رشد دانشگاه را به طور مستمر فراهم خواهد کرد.

۶-پیگیری در جهت تملک و محصور نمودن زمین اختصاص داده شده به دانشگاه بر اساس طرح ۳۱-۱۰۰ ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان.

۷-حرکت در جهت ایجاد محیطی پرنشاط و پر امید با نگاه مثبت به آینده در کلیه پردیس ها و مراکز از طریق سازماندهی برنامه های مناسب فرهنگی و اجتماعی

۸-ارتقاء هر چه بیشتر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به صورت کاملا دانشجو محور و تمرکز زدایی گسترش این فعالیت ها به خارج از سطوح تعریف شده.

۹- با عنایت به اینکه نسبت استاد به دانشجو مطلوب نیست برنامه ریزی و پیگیری امورات در خصوص تأمین اعضای هیأت علمی و رساندن شرایط به سطح مطلوب.

۱۰-حفظ،مرمت و بهسازی فضاهای آموزشی و فیزیکی موجود و بهبود و توسعه تجهیزات در بخش های گوناگون.

۱۱-ایجاد شرایط مطلوب و بهبود روند درس کاروزی با راه اندازی سامانه کاروزی

۱۲- ادامه روند برگزاری جلسات قطبی با مدیران نواحی، مناطق و حوزه ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در جهت دریافت بازخورد از عملکرد نو معلمان و افزایش ارتباط و تعامل سازنده.

۱۳-ایجاد زمینه برای ارتباط بین نو معلمان و دانشجو معلمان در جهت انتقال تجارب اولیه معلمی.

۱۴-برگزاری دوره های دانش افزایی با سطح بالا برای اساتید و پرسنل دانشگاه.

۱۵-و…

۱۷-  نظر خود را راجع به سیستم مدیریتی و وضع ارتباط خود با دیگر مسئولین دانشگاه و همکاران در کشور و استان  بیان فرمایید و اگر قرار باشد قدردانی کنید از چه کسانی تشکر می کنید؟

همان گونه که مستحضرید مدیریت استانی نقش عملیاتی و اجرایی پررنگ تری را ایفا می کند و در مواردی که تفویض اختیار شده است نیز نقش ستادی دارد.وظیفه ی خود می دانم از مدیریت توانای دانشگاه جناب آقای دکتر خنیفر و معاونت های محترم سازمان مرکزی کمال تشکر را داشته باشم به دلیل تفویض اختیار و تمرکز زدایی در روند اجرایی برنامه های دانشگاه و سیاست گذاری خوب در حوزه های مأموریتی دانشگاه و اعتماد به مدیریت های استانی که زمینه اجرایی بهینه ی امور را در سطح استان فراهم ساخته اند.لازم می دانم از حمایت های خوب استاندار محترم و کمیته هیأت امنایی استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که با حمایت های همه جانبه خود زمینه ی تحقق اهداف دانشگاه را در سطح استان فراهم نموده اند تشکر و قدردانی نمایم.همچنین بنده به نوبه خود از کلیه اعضای هیأت علمی، کارکنان صبور و خدوم دانشگاه که با ایثار و از خود گذشتگی علی رغم محدودیت های سازمانی بسیار صمیمانه و فراتر از وظیفه در جهت رشد و تعالی دانشگاه تلاش می کنند صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.

۱۸-و اما سوال پایانی جناب آقای دکتر عروف زاد در سالی که گذشت همواره بر تربیت معلم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید و ممارست داشته اند لطفا شرایط کنونی و جایگاه دستیابی به این شعار راهبردی در دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان را ارزیابی نمایند؟

به نظر می رسد فاصله ی زیادی جهت دستیابی به این شعار آرمانی و مهم دانشگاه داریم و این موضوع مستلزم حمایت و مشارکت همه جانبه ی کلیه  دستگاه های اجرایی کشور است که از محصول دانشگاه فرهنگیان بهره مند خواهند شد. در این راستا با عنایت به رهنمود های مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب و همچنین رهنمودهای  چهل ماده ای ریاست محترم  دانشگاه فرهنگیان جناب آقای دکتر خنیفر ریل گذاری خوبی صورت گرفته و امید است با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم و دانشگاه نیاز به حمایت همه جانبه و گسترده دارد تا در جهت تحقق اهداف و رسالت های گام های مستحکمی را بردارد.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x