اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آموزش و پرورش اصفهان ناکار آمد و جناحی / باعث شده که هم معلمان و هم دانش آموزان بیشترین ضربه را از این عدم کارآمدی ببینند /درگیر چالش ها و فاقد آرامش

آموزش و پرورش اصفهان ناکار آمد و جناحی / باعث شده که هم معلمان  و هم دانش آموزان بیشترین ضربه را از این عدم کارآمدی ببینند /درگیر چالش ها و  فاقد آرامش

مهر سال ۹۶ شایعات پیرامو ن مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان قوت گرفته بود .تذکرات و صفحات مجازی به بسط و ترویج شایعه پرداختند، اما آنچه بیش از همه بازتاب داشته است تذکر کتبی زهرا سعیدی و سید جواد ابطحی به وزیر آموزش و پرورش بود که خواستار عزل و برکناری فوری محمدحسن قائدیها مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان شدند.

سید جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در تشریح علت این تذکر بی‌سابقه اظهار کرد: سوءمدیریت و یک سری مسائل اخیر که نخواستیم بیش از این آن را باز کنیم از جمله علت‌های اساسی این درخواست برای عزل مدیرکل آموزش و پرورش است.

وی با بیان این که مدیرکل آموزش و پرورش توانایی مدیریتی ندارد، بیان کرد: وی از افرادی استفاده کرده که توانمند نیستند و قوانین و مقررات نیز در این اداره کل نقض می‌شود، گسترش بی‌رویه مدارس حامی آن هم در مناطقی که محروم نیستند یکی از این موارد نقض مقررات است.نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: خود وزیر آموزش و پرورش از برخی مسائل خبر دارد، قائدیها باید عزل شود و ما نیز ساکت نمی‌نشینیم چرا که آموزش و پرورش روی هواست.

وی ادامه داد: قائدیها اشراف کافی روی مسائل آموزش و پرورش ندارد و دخالت‌های نا به جا در نقل و انتقالات از مواردی است که تائیدکننده عدم کفایت مدیریتی وی است، در این چهار سال نیز ما شاهد این ضعف مدیریت بوده‌ایم و از زمانی که وارد مجلس دهم شدم این موارد را به فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز گفتم.

ابطحی با بیان این که در زمان وزارت دانش آشتیانی نیز به دیدار وی رفته است، تصریح کرد: با آن که به دانش آشتیانی رأی ندادم اما به او نیز گفتم که این فرد مناسبی برای مدیریت آموزش و پرورش استان نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به بطحایی نیز این موضوع را تذکر دادم و او نیز تائید کرد که قائدیها جزو چند مدیرکلی است که حتماً عوض می‌شود اما تا امروز این امر را به تعویق انداخته‌اند، هنوز پاسخی از وزیر آموزش و پرورش در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

با تشدید انتقادات و تذکرات پی در پی به وزیر ، مدیر کل مجبور به بازنشستگی  شد و  به صورت ناگهانی در ۴ دی ۹۶ به گزارش ایمنا به نقل از سایت وزارت آموزش و پرورش طی حکمی از سوی وزیرآموزش و پرورش «محمد جواد احمدی»، به سمت «سرپرست اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان» منصوب شد.این انتصاب آن قدر شتابزده بود که  مدیرکل دفتر وزارتی با ماشین شخصی برای معارفه  خود را به اصفهان رسانید.

سرپرستی احمدی گرچه با استقبال اقلیت نمایندگان جبهه اصلاحات اصفهان روبرو شد ، ولی اکثر نمایندگان این انتصاب را نپسندیدند.در دوران وی ابتدا کمپینی در شبکه های مجازی در حمایت از او شکل گرفت، ولی به مرور همان کمپین به چالش کشیده شد .

کشمکش ها برای به کرسی نشاندن مدیر کل جدید  از سر گرفته شد . تمامی گروه ها و جناح ها رایزنی نسبت به افراد منتسب به خود را شروع کردند . در این میان اسامی مختلفی چون کمالی ، ناظم زاده ،پژمان اسماعیلی ، مهدی اسماعیلی، سخایی و  کمال مطرح شدند .

بالاخره پس از کش و قوس های زیاد به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ۷ تیر ۹۷  طی مراسمی علی اکبر کمالی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان انتخاب شد، پیش از این آموزش و پرورش استان اصفهان به مدت ۶ ماه با سرپرستی محمدجواد احمدی اداره می‌شد. او که در معارفه خود گفته بود: «هیچ یک از ما عاشق پست و مسئولیت نبوده‌ایم، قصد ما کمک به آموزش و پرورش استان است، حضرت علی( ع) از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای نمی‌هراسند و ما هم در این عرصه به کمک دوستان اسب چموش آموزش و پرورش را به سر منزل مقصود می‌رسانیم » نتوانست دوام بیاورد و به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اکبر کمالی مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اصفهان که ۷ تیرماه امسال معارفه شده بود به دلیل فشارهای سیاسی جریانات تندرو اصلاح‌طلب از سمت خود استعفا داد.

در روز ۱۳ آبان به دلیل افزایش تحصن ها در اصفهان و به گفته برخی به علت مقابله با اعتراضات مدنی، این بار  یک فرد حراستی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان شد . به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ در پی استعفای علی اکبر کمالی، امروز محمد اعتدادی با حکم وزیر آموزش و پرورش به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان انتخاب شده است. محمد اعتدادی پیش از این رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش  شهر تهران و قبل از آن استان اصفهان بود.

در انتصاب اعتدادی رد پای برخی نمایندگان،انجمن اسلامی معلمان ونیروهای  خاص دیگری  به چشم می خورد. از انتصابات جدید ، تمایل نامبرده به انتصاب نیروهای منسوب به انجمن اسلامی  بیشتر به چشم می خورد.

در حال حاضر سوال این است که چقدر برای وزیرو نمایندگان جایگاه دانش آموزان اهمیت داشته است؟ نگرانی ها وقتی بیشتر می شود که متوجه شویم از انتخابات ۷۶ به بعد انتصابات در آموزش پرورش بیشتر بر اساس وابستگی های سیاسی بوده است تا شایستگی های فردی . این نیز باعث شده که هم معلمان  و هم دانش آموزان بیشترین ضربه را از این عدم کارآمدی ببینند. در این سالها انتصابات بدون در نظر گرفتن تجارب و سلسله مراتب اتفاق افتاده است و باعث شده تا مدیر و نیروی جدید از طریق آزمون و خطا نسبت به شرح وظایف خود اقدام کند. همین امر ضربه هولناکی به سطح فرهنگی و علمی آموزش و پرورش زده است.

به امید روزی که شایسته سالاری نه در کلام که در عمل،  بر آموزش و پرورش سایه اندازد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x