اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

گزارش کتاب آداب ، رسوم و فرهنگ باستانی ایرانیان

پیمان کلانترمعتمدی : در فروردین ماه سال ۹۸ و پس ازگذشت چندماه از آغاز همکاری من با روزنامه عصر اصفهان و آشنایی با سردبیراین روزنامه،خانم رضایی، با وجود اشتراکاتی که در نوع نگرش  و دغدغه های فرهنگی با یکدیگر داشتیم ، تصمیم گرفتیم که پژوهشی جامع  و درحد امکان تمام شمول را در این زمینه آغاز کنیم .

نرگس رضایی :  مقوله فرهنگ و آداب باستانی ایران بحدی گسترده است که از همان ابتدا چاره ای جز تقسیم کار ، انجام پژوهش های مستقل و گردآوری منابع مورد نیاز نداشتیم . در این تقسیم کار ، با توجه  به تمرکز دیرینه من  بر موضوع ” بانوان ” ، خانواده  و مباحث مربوط به آن ها، پژوهش دراین گونه موارد را من بر عهده گرفتم و پژوهش در دیگر  مواردی که از پیش تعیین کرده بودیم را آقای کلانترمعتمدی بانجام رساندند. البته اطلاعات جمع آوری شده بطور هفتگی مورد تبادل نظر قرار می گرفت .

پیمان کلانترمعتمدی : البته باید بگویم که پژوهش دراین حوزه با توجه به مطالب و منابع گردآوری شده نمی بایست چهارسال به طول می انجامید.واقعیت این است که مسئولیت ها ومشغله های خانم رضایی بعنوان سردبیر روزنامه  از یک سو  و اشتغال من به دیگرپژوهش ها  و نگارش ها موجب طولانی شدن این پژوهش گردید .

نرگس رضایی: این پژوهش کمی طولانی شد ولی در نهایت آرامش، دقت و حوصله بانجام رسید . پرهیز ازشتابزدگی این فرصت را برای ما بوجود آورد که در مطالعه و گزینش منابع موجود از تمامی ظرفیت های خود استفاده نماییم.

پیمان کلانترمعتمدی:  نوشتار آداب ، رسوم و فرهنگ باستانی ایران زمین، با مرور و مطالعه منش و کردارمردمان این دیار وبرخی ازنام آوران آن وهم چنین بازخوانی آداب ، رسوم وهنجارهای پیشینیان، سعی در انتقال این آموزه ها به نسل امروز دارد .

نرگس رضایی:  با نگرش به بحران هویتی که  جوان امروزی با آن مواجه است ، فرهنگ ، آداب و رسوم وارزش های اجتماعی ایرانیان برای خیل پرسش های ماهوی جوانان وارائه شیوه های شایسته زندگی، راهکارهای درست و آزموده شده ای دارد. سعی ما درجمع آوری درست این راهکارها و شیوه ها بوده است .

نرگس رضایی :یکی از اهداف این پژوهش و نگارش آن ، علاوه بر آگاهی بخشی به نسل جوان و جویای هویت،کمکی هرچند ناچیزبه گذارمیهن عزیزمان ایران،بسمت توسعه همه جانبه باشد. ملت های در حال توسعه جهان، به سبب حرکت در مسیرصنعتی شدن و گشودن دروازه های خود بر روی علوم وفن آوری های نوین، به بستری مناسب  برای صدورفرهنگ ها و ارزش های نه چندان دیرینه کشورهای توسعه یافته تبدیل شده اند.برخی ازاین کشورهاقدمت تاریخی چندانی نداشته و سابقه تشکیل و یا استقلال آن ها از یکی دو قرن اخیر فراتر نمی رود . شاید برای این گونه  ملل  تفاوت چندانی نداشته باشد که  از کدام  الگو متابعت نمایند  و یا  پذیرای کدامیک از ارزش های  وارداتی  به  جامعه خویش باشند . ولی آیا  برای مردمانی  با پیشینه  ایرانیان  نیز به همین گونه است ؟

پیمان کلانترمعتمدی : براستی دلیل تمایل برخی ازجوانان کشورمان  به الگوهای غیرایرانی را در کجا باید جستجو کرد؟  در انتقال این آموزه ها به فرزندانمان تاچه حدکوشا و موفق بوده ایم ؟ ملتی که تاریخ آن ، حقوق بسیاری را بر گردن جهان نهاده است، از گذشته خود تاچه حد می داند ؟ این دغدغه ها را می توان مهمترین دلیل تالیف این کتاب دانست . 

نرگس رضایی :  در کشوری زندگی می کنیم  که خود  از هزاران سال پیش معمار فرهنگ  و تمدن انسانی بود. این که بسیاری از هنجارها ، بایسته ها و قوانین فرهنگی که از هزاران سال پیش از شرق  به غرب رفته است را با پوشش غربی به خورد جوان ایرانی می دهند به  هیچ وجه شایسته نیست .

نرگس رضایی : در این کتاب سعی کرده ایم که به  تمامی جنبه های فرهنگ  باستانی ایرانیان  و موضوعات مرتبط با آن نوری بتابانیم . بدیهی است که فرهنگ ایران با آن پیشینه  و جزییاتی که دریکایک خانواده های ایرانی رسوخ کرده و تمامی جنبه های مختلف زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده بود ، در یک مجلد نمی گنجد . تلاش من و همکارم در این جهت بود که تا حد امکان تمامی این جلوه ها را به اختصار گردآوری و استنساخ کنیم . در فهرست این کتاب پس ازمعرفی اجمالی فرهنگ ایرانی و پیشینه آن ، به ابزارهای فرهنگی آن دوران همانند خانواده و مراکز آموزشی  اشاره شده است  و در نهایت برای  تاثیر آموزه های فرهنگی پیشینیان در پرورش جوانانی وطن پرست ، جنگاور ، دانشور و امثالهم ، شواهدی را ارائه کرده ایم .  در بخشی از این کتاب نیز نظر گردشگران ، بازرگانان  و مورخینی که به ایران سفر کرده  و با هنجارهای اجتماعی ایرانیان آشنا شده بودند را منعکس کرده ایم.

پیمان کلانترمعتمدی  : در پژوهش و نگارش این کتاب طبق توافق اولیه ای که با همقلم عزیز صورت گرفت، بخش های مرتبط به خانواده ، ازتعالیم اولیه، آداب معاشرت، آداب و رسوم جاری در ازدواج و دیگر مولفه های مربوط به خانواده را خانم رضایی پژوهش و نگارش کرده اند . بخش های مربوط  به فرهنگ  دادرسی  و دادگستری ، فرهنگ سیاسی  حاکم  بر  دربارهای مختلف ، پیشینه خط و زبان های رایج در ایران باستان و امثالهم را من پژوهیده ام . در فصل فن آوری،هنر ودانش باستانی نیزاین تقسیم کار رعایت شده است . پژوهش در زمینه هنرهای باستانی و فرهنگ حاکم بر آن را خانم رضایی انجام دادند و پیشینه فن آوری ها باستان توسط من بانجام رسید . دربخش دانش باستان نیز هردو پژوهش کرده و مطالب گردآوری شده را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتیم .

پیمان کلانترمعتمدی :  پس از پایان مراحل پژوهش  و نگارش کتاب تصمیم داشتیم  که این اثر را در نوروز هزار و چهارصد  و سه روانه بازار کتاب کنیم  . هم اکنون در مرحله  ویرایش نهایی هستیم که توسط هردوی ما با دقت و نکته سنجی فراوان در حال انجام هست.

نرگس رضایی: البته تلاش ما براین است که این کار زودتربه پایان برسد چون کتاب نیمه تمام مشترک دیگری هم داریم که باید آن را نیز با تمام برسانیم . ولی بهیچ وجه در اتمام ویرایش و کسر و اضافه های نهایی شتاب نمی کنیم. این کتاب حاصل بیش از سه سال تلاش ما است . در ارائه آن با نقایص حداقلی وکیفیت حداکثری تمرکزکرده ایم واصراری برای چاپ حتمی آن در ایام نوروز نداریم. این برنامه ابتدایی مابوده و البته هنوز هم برای تحقق آن تلاش می کنیم ولی به دلیل پژوهشی بودن این اثر و استفاده احتمالی دیگرپژوهشگران ودانش پژوهان ازآن ، نهایت سعی خود را برای ارائه اثری قابل اتکا و با کیفیت به کار گرفته ایم .

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x