اجتماعی استان بین الملل تصاویر فارس

جمع بندی حادثه شاهچراغ تا این لحظه

جمع بندی حادثه شاهچراغ تا این لحظه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بزرگ‌ترین توفیق، زنده‌گیری عامل حمله بود. هم از این جهت که وی برنامه کشتار وسیع و آتش زدن بخشی از حرم را داشت و هم اینکه دستگیری این فرد و تخلیه اطلاعاتی سریع وی منجر به شناسایی تیم پشتیبان وی در همان شب شد.
شناسایی مسیر حرکت وی (پاکستان- ترکیه- افغانستان – ایران) نشان از اطلاع میت و ISI داشت زیرا سرپل اصلی ارتباط گیری عامل با داعش و سپس اعزام وی به بدخشان افغانستان و ایران در ترکیه و پاکستان صورت گرفته است. از این رو تبادل سرویسی در دستور کار قرار گرفته است.
از سویی بررسی‌ها نشان داد پشت پرده آمر و هدایت کننده این عملیات رژیم بوده است. جالب است که بر خلاف گفته‌ها تا این لحظه با وجود نقش جدی داعش در این حادثه مانند عضویت عامل و آموزش وی در افغانستان و وعده انتقام داعش برای دو تروریست معدوم حادثه پارسال، اما داعش مسئولیت رسمی این حمله را تا کنون بر عهده نگرفته است هر چند ممکن است در جمع‌بندی‌های ماهانه، فصلی یا حتی سالانه این عملیات را بر عهده گیرند. به نظر می‌رسد یک طرف با بر عهده نگرفتنِ داعش به دنبال ارسال یک پیام مستقیم به تهران بوده است.
باید توجه داشت که رژیم پس از وقایع پاییز ۱۴۰۱ که منجر به آسیب شدید ظرفیت‌هایش در ایران شد (که دستگیری بزرگترین شبکه تروریستی ۲۰ سال اخیر کشور خود نشانی بر این موضوع است) فاقد قدرت عملیاتی سابق است. البته مشکلات داخلی سرزمین‌های اشغالی را نیز باید اضافه کرد. طبیعی است که آنها با این ترور کور به دنبال شکستن اقتدار امنیتی ایران و عرض اندام در صحنه‌ای که روزانه زیر ضربه‌اند، بوده‌اند.
از این رو بدون فوت وقت و برای جلوگیری از تغییر موازنه حتی برای یک روز، با کد ساعت ۱:۲۰ شاهد تشکیل قارچ انفجاری در کارخانه صنایع نظامی البیت بودیم.
از سویی بسیار مهم بود تا کارکرد شکستن اقتدار امنیتی نظام و یا شبهه آلود کردن اذهان توسط رسانه‌های معاند شکل نگیرد. از همین رو در سطح رسانه‌ای نیز تلاش شد تا این حادثه چندان بزرگنمایی نشود تا حساسیت‌ها کاهش یابد و در عوض اولا تصویری مقتدرانه شکل بگیرد و دوما روند اطلاع رسانی از اقدامات مقابله‌ای قطع نشود. الحمدلله ثبت تصویر لحظه مهار تروریست توسط مدافع حرم فرزاد بادپا به هدف اول کمک کرده و با توضیحات وزیر و بیانیه‌های وزارت اطلاعات + مقامات استان فارس جریان اطلاع رسانی نیز قطع نشد.
در خصوص اینکه چرا صدا و سیما در دقایق ابتدایی اعلام کرد این حادثه را داعش بر عهده گرفته؛ ماجرا از این قرار است که ساعت حمله همزمان با ساعت تغییر شیفت کارکنان سازمان بوده است و طبیعتا پوشش چنین خبری در این ساعت، سختی‌های خاص خود را دارد. در این لحظه تصویری از یک خبر بی بی سی در خصوص بر عهده گرفتن عملیات توسط داعش در سال گذشته به دست یک نفر می‌رسد که اعلام هم می‌شود اما به زودی مسئول بالاتر آن بخش وارد شده، متوجه قدیمی بودن تصویر می‌شود لذا مانع از تداوم انتشار می‌شود. از این رو عملکرد صداوسیما در این ماجرا به استثنای دقایق ابتدایی حادثه، خوب بود.
لازم به ذکر است داعش به هیچ عنوان توان تشکیلاتی سابق برای عملیات را ندارد و این اقدامات به طور قطع با حمایت سنگین سرویس‌های متخاصم صورت می‌گیرد. در این مورد دست داعش آشکار است اما در بالا گفته شد که احتمالا چرا تا کنون بر عهده نگرفته است.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x