استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دستوری که ناتمــام ماند!

استاد مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی)دستوری که ناتمــام ماند!

استاد مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی): ادبیات تجلی فکر و اندیشه جامعه است اگر خواستیم جامعه‌ای زنده بماند باید ادبیات آن را زنده نگاه داریم هر جامعه‌ای که ادبیاتش را از دست بدهد تاریخش را گم می‌کند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز: شهزاد بهادری _در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری جمعی از خبرنگاران استان اصفهان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی مطبوعاتی با استاد هادوی متخلص به شهیر اصفهانی دیدار کردند تا ناگفته‌ها و گلایه‌های بزرگ مردی از جنس فرهنگ، هنر و ادبیات  شهر گنبدهای فیروزه‌ای را که بیش از ۶۵ سال از عمر خود را عاشقانه در مسیر اعتلای فرهنگ استان و کشورش هزینه کرده بشنوند.

بدون شک توجه به پیشکسوتان فرهنگ و ادب یک کشور باعث می‌گردد تا انتقال تجربیات به نسل‌های جوان در جایگاه انتقال میراث فرهنگی به درستی انجام پذیرد و بی‌توجهی به مقام پیشکسوتان در هر صنفی همانند به تاراج رفتن گنجینه‌ای آن کشور است چرا که بعد از آسمانی شدن‌شان دیگر هیچ دسترسی بر تاریخ شفاهی که هر کدام آنها  اطلاعات و تجربیاتش را چون گنجی در سینه مراقبت می‌کردند وجود نخواهد داشت.

 قطعاً اگر ما نتوانیم با تکریم و توجه به مقام شامخ پیشکسوتان و فرهیختگان هنر و ادب فارسی خود، تاریخ شفاهی کشورمان را صیانت کنیم نه تنها   ارتباط خود را با تاریخ  و واقعیت‌ها‌ی دوران، از دست می‌دهیم بلکه در هر آسیب  فرهنگی،  اجتماعی و ادبی کشور خود نقش داشته و راه را برای سوء استفاده و تحریف تاریخ کشورمان برای بیگانگان کاملاً باز گذاشته‌ایم.

استاد مصطفی هادوی ۴ سال پیش منزل مسکونی خود را با بیش از ده هزار جلد کتاب با ارزش و قدمتی صد ساله به جامعه فرهنگ و ادب و هنر اصفهان اهداء کرد و به دلیل اینکه در این سال‌ها بازدیدکنندگان بسیاری از آموزش و پرورش ،دانشگاه‌ها و مسئولین  در مناسبت‌های مختلف از این گنجینه کتاب بازدید داشتند  مجبور شد  منزلش را در قالب موزه کتاب قدمگاه مشتاقان ادبیات فرهنگ و هنر نموده  خانه‌ایی کوچکتر در دو کوچه بالاتر برای خانواده اجاره کنند .

در این سال‌ها وی جلسات بسیاری را با مدیران کل آموزش و پرورش جهت اختصاص محلی به نام موزه کتاب در مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان آغاز کرد تا بالاخره بعد از سالها پیگیری و نامه‌نگاری موافقت شد که اتاقی جهت اختصاص نگهداری از این کتاب‌های نفیس و منحصر بفرد در اختیار وی قرار بگیرد . همچنین استاد هادوی دو آلبوم که در آن تاریخچه ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش استان را در قالب تصویر و اسناد در دل دارد به‌علاوه هدایایی که مسئولین و بازدید کنندگان از اقصی  نقاط استان و کشور در این سالها به وی اهداء نمودند را به این موزه کتاب اختصاص داده است.

در این جلسه استاد هادوی  با اشاره به تاریخچه علمی و ادبی کشور و کتابهایی که توسط دانشمندان ما به رشته تحریر در آمده  اما در دانشگاههای اروپایی به‌عنوان کتاب مرجع در زمینه های مختلف از آنها استفاده می‌شود گفت: متاسفانه ما خودمان امروز بسیاری از کتاب‌های مشاهیر کشورمان را برای نمونه هم نداریم.

وی در ادامه سخنان خود افزود من بیش از ۱۰ هزار جلد از کتابهایم را به مرکز تحقیقات معلمان هدیه کردم  و بعد از   پیگیری‌های بسیار قرار شد یک اتاق را جهت  نگهداری کتاب ها به من اختصاص دهند اما این اتاق نیاز به قفسه بندی دارد  از طرفی قرار شد که آموزش و پرورش سردر این خانه را  با کاشی‌کاری با عنوان خانه ادبیات اصفهان (کاشی‌کاری) کند و یکی‌ از دوستان بنده قبول کردند  هزینه این‌کار را به عهده بگیرند.  من دیدم  اصفهان که با عنوان پایتخت  فرهنگ تمدن اسلامی نام گرفته متاسفانه خانه ادبیات ندارد!

ما در استان اصفهان خانه فیزیک ،خانه شیمی، خانه ریاضی، خانه علوم، خانه نجوم، خانه و … داریم  اما خانه ادبیات که (مادر) تمام علوم ‌هاست  نداریم.

 در واقع ما( در میان خانه گم کردیم صاحبخانه را )وی گفت؛  برای انتقال کتاب‌هایم به مرکز تحقیقات معلم نیاز  به قفسه بندی داشتیم که این کار هزینه بالایی را می‌طلبد .

نامه نگاری‌ها و درخواست های بسیاری با مسولین و مدیران مختلف داشتم و بالاخره  توانستم طی دیداری با شهردار محترم اصفهان، دکتر قاسم زاده مردی هنردوست و هنرپرور، داشته باشم و این دیدار امید را در دلم زنده کرد.

وقتی موضوع را با شهردار محترم در میان گذاشته و از ایشان تقاضا کردم تا راهکاری برای قفسه بندی  موزه ادبیات بیابند ایشان درخواست بنده را امضا و خطاب به معاون خود( رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی اصفهان ) جناب آقای مهندس شاهمرادی  به صورت مکتوب نوشتند تا سریعا اقدامات لازم انجام شود.

 اما متاسفانه تا به امروز بنده  با وجود در‌خواست ملاقات‌های مکرر تا به امروز نتوانستم جناب شاهمرادی معاونت شهردار محترم داشته در خصوص این موضوع که شهرداری گرامی دستور دادند از ایشان کمک بگیرم!

 برای همین مجبور شدم تا دست به دامان شما صاحبان قلم وخبرنگاران عزیز شوم و امیدارم شما بتوانید کاری کنید تا این مهم اتفاق بیفتد، چرا که من رفتنی هستم اما آثار و گنجینه‌ایی که به جامعه فرهنگی استان هدیه داده‌ام خواهد ماند. نسل‌های آینده باید به دنبال آثار پدران خود بیایند، دلم می‌خواهد این مجموعه و این کار فرهنگی تا زمانی که زنده هستم شکل بگیرد کسی چه می‌داند (شاید ناگهان بانگی برآمد و خواجه مُرد)

 لازم به ذکر نیست بگویم این کتاب‌ها چندین میلیارد ارزش پولی آنهاست و مرکز تحقیقات معلمان برای ساخت سردرب آن یکبار می‌گوید حراست اجازه نداده و بعضی مواقع می گوید میراث!  البته هم‌اکنون با پیگیری‌های جناب آقای صادق زاده امیدواریم که این مشکل نیز برای ساخت کاشی‌کاری سردرب موزه کتاب  رفع و کار انجام پذیرد.

استاد هادوی متخلص به شهیر اصفهانی متولد ۱۳۱۹ فوق لیسانس ادبیات و علوم تجربی، استاد دانشگاه و مولف بیش از ۴۰ کتاب، همچنین هیات موسس و مسئول چندین انجمن در زمینه‌های علمی، ادبی، فرهنگی ، هنری و اجتماعی  ‌می‌باشد که ۶۰۰ نشانه تقدیر در کارنامه زندگیش می‌درخشد..

از فعالیت‌های قابل توجه به تالیف بیش از ۳۴  عنوان کتاب، اخذ نشان  معتبر ملی در حوزه ادبیات آیینی همچنین کسب رتبه و افتخارات در جشنواره‌ها و همایش‌ های علمی ادبی استان  و کشور می‌توان اشاره کرد. به گفته وی  برای گردآوری کتابی با عنوان( چهره‌های ماندگار شعر و ادب اصفهان) نزدیک به ۲۰ سال  و  برای چاپ کتاب( در مکتب صائب )بیش از ۱۲ سال وقت گذاشته است.

 استاد مصطفی هادوی، در مکتب استادانی چون جلال الدین همایی، سعید نفیسی، فروزانفر و عبدالحسین زرین کوب، سرودن شعر و به زنجیر کشیدن واژه ها را در لفافه طنازی و عشق آموخته است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x