اجتماعی بین الملل تصاویر سیاسی

گزارش روز تحولات سودان و نقش بازیگران خارجی

گزارش روز تحولات سودان و نقش بازیگران خارجی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

یک هفته‌ای است که درگیری‌های خیابانی بین ارتش سودان به رهبری ژنرال برهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری حمیدتی در جریان است که تاکنون با اعلام آتش‌بس‌های اعلامی همچنان درگیری‌ها ادامه دارد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد که وزارت خارجه این رژیم و موساد در تلاش برای حل بحران بین دو طرف درگیری در سودان هستند.
️گزاره‌های تحلیلی: درباره علت درگیری بین نیروهای واکنش سریع با ارتش سودان نظرات مختلفی مطرح شده که به دو علت که گزاره‌های قوی‌تری نسبت به سایر گزاره‌ها است می‌توان استنباط کرد. برخی دلیل درگیری‌ها را در تصمیم ژنرال برهان در ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش را علت اصلی درگیری‌ها می‌دانند که معتقدند این اقدام منجر به این شده است که حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع به آن واکنش نشان دهد. برخی دیگر علت درگیری‌ها را در به توافق نرسیدن برهان با حمیدتی به خاطر مسئله توافق سیاسی درباره آینده سیاسی سودان می‌دانند و این مسئله را پررنگ کرده‌اند که حمیدتی نیز به دنبال ریاست دوره انتقالی است که البته فعلاً این دوره انتقالی به یک روند ثابت تبدیل شده است و شاید به همین دلیل بوده باشد که حمدیتی به علت عدم امید به روند سیاسی مترصد رسیدن به قدرت است. رژیم صهیونیستی یکی از بازیگرانی است که مهم‌ترین نقش را در تجزیه سودان و تبدیل شدن آن به سودان جنوبی و شمالی دارد و با بحث عادی‌سازی روابط، سعی داشته که حضور و نفوذ خود را در سودان افزایش دهد. یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی تمرکز ویژه‌ای بر روی سودان کرده، بحث کنترل بنادر سودان در دریای سرخ برای جلوگیری از ورود تسلیحات مقاومت به غزه است که این امر اهمیت بیشتری نسبت به سایر موضوعات برای صهیونیست‌ها دارد. همچنین این رژیم در سایه تحولات فوق، ترس از دست دادن پایگاه دوم خود پس از خلیج‌فارس و نزدیکی به بحرین و امارات در همجواری باب المندب و دریای سرخ دارد. کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات نیز در تحولات سودان نقش‌آفرینی می‌کنند که هر کدام از آنها نیز منافعی در این کشور دارند. اما با این وجود حفظ آبراه‌های بین‌المللی نقش مهمی در بازیگری بازیگران دارد.
نکته مهم در تحولات سودان این است که مقامات فعلی این کشور و حتی حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع طرفدار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند و با این رژیم درجهت بهبود اوضاع داخلی خود رابطه برقرارکردند. اما اکنون نه تنها وضعیت داخلی کشور سودان تغییری نکرده، بلکه این کشور با جنگ ‌داخلی نیز مواجه شده است و این نشان می‌دهد که اعتماد به آمریکا و رژیم صهیونیستی مساوی است با جنگ داخلی و تجزیه.

محمدرضا فرهادی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x