اجتماعی استان بهداشت تصاویر مرکزی

سه هزار کیلو انواع آنتی بیوتیک خوراکی بزودی وارد اصفهان می شود

سه هزار کیلو انواع آنتی بیوتیک خوراکی بزودی وارد اصفهان می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدنبال وارد شدن محموله ۵۰ تنی دارو و با توجه به سهم ۶ درصدی استان اصفهان از این محموله، ۳ تن دارو ظرف چند روز دیگر وارد اصفهان می‌شود.

دکتر محمود اعتباری در گفتگو با خبرنگار وبدا اظهار داشت: کمبودهای مقطعی دارو وجود دارد و برای تامین دارو نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی بخش های مختلفی از جمله تخصیص ارز، گمرک، بانک مرکزی، تعاملات بین کشورهای دیگر و بروکراسی اداری است که داروها به موقع تحویل داده شود.

وی علت به تعویق افتادن تولید دارو را عدم توافق روی قیمت مواد اولیه دارو عنوان کرد که همین مسئله باعث بوجود آمدن کمبود دارو در سطح بازار شد، همچنین بدنبال اصلاح قیمت داروها در زمان حاضر شرکت های دارویی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و یکی از مهمترین شرکت های تولید کننده آنتی بیوتیک کشور در اصفهان با سه خط در حال  تولید دارو می باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه افزود: کمبود داروهایی چون استامینوفن، قطره بینی سدیم کلراید و سوسپانسیون خوراکی(شربت) آنتی بیوتیک را داریم که اکنون این مسئله رفع شده است.

وی با اعلام اینکه سهم دارو اصفهان از کشور ۶ درصد است، اضافه کرد: با اتمام دوره بحران کرونا، میزان مصرف آنتی بیوتیک  به یکباره نسبت به دوران کرونا افزایش دو برابری یافت و همین مسئله نیز علت کمبود آنتی بیوتیک در بازار شد زیرا که در دوران کرونا به علت رعایت اصول اولیه بهداشت، میزان مصرف آنتی بیوتیک روند کاهشی داشت و در مقطعی نیز عدم نیاز به انتی بیوتیک خط تولید آنتی بیوتیک را تعطیل کرد.

دکتر اعتباری از وارد شدن سه محموله آنتی بیوتیک به بازار مصرف اصفهان در هفته گذشته خبر داد و افزود: در چند روز آینده نیز ۳ تن دارو دیگر وارد و به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد که کمبود دارویی در کشور نداشته باشیم، گفت: با پرداخت بموقع مطالبات داروخانه ها از سوی بیمه ها مخصوصا بیمه تامین اجتماعی و بودجه دانشگاه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه، چابک شدن کارشناسی دارو در سازمان غذا و دارو، منطقی کردن نسخه های دارویی از سوی پزشکان و پرهیز مردم از خوددرمانی باعث عدم شکل گیری کمبود دارو خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیماریهای ویروسی مثل آنفلوانزا نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد و با استراحت، تغذیه مناسب و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مصرف دارو با نظر پزشک بهبود می یابند ، همچنین واکسن آنفلوانزا برای گروه های پر خطر مثل سالمندان، زنان باردار، اطفالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می شود.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x