اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تاثیر خشونت بین والدین بر رفتار کودکان

تاثیر خشونت بین والدین بر رفتار کودکان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

خشونت بین والدین بر روی توانایی کودکان اثر می گذارد و مانع از آن می شود که بر روی تکالیف مدرسه تمرکز کنند و ممکن است عملکرد تحصیلی آنان را کاهش دهد .
خشونت زناشویی در معنای عام آن ، به بدرفتاری هر یک از زوجین با دیگری اطلاق می شود و به آسیب های جسمی یا روانی در طرف مقابل منجر می شود . برخی خشونت زناشویی را استفاده یکی از زوجین از روش هایی می دانند که برای وادار کردن طرف مقابل به انجام کاری و یا ترک فعلی علیرغم میل باطنی خود به کار می رود.
خشونت کلامی یا بدرفتاری های کلامی و عاطفی زناشویی مخربترین روش های قدرت و کنترل هستند که ادامه روند آن ، احساس خود ارزشمندی شخصی را نابود می کند و ممکن است فرد خود را به خاطر نواقص و کوتاهی خودش سرزنش و تحقیر کند یا به همسرش ناسزا بگوید .
شیوع خشونت زناشویی در خانواده هائی که مسئله حادی چون اعتیاد وجود دارد ،بیشتر است. خشونت با مشکلات چندی در خانواده ارتباط دارد ، علاوه بر تأثیر بر سلامت جسمی و روانی زوجین ، خشونت زناشویی با سلامت جسمی و روانی کودکان نیز ارتباط دارد .
خشونت زناشویی با اختلالات جسمی و فشارهای مزمن روانی مرتبط است . افسردگی ، افزایش تلاش برای خودکشی و اضطراب از شایع ترین اختلالات مرتبط با خشونت زناشویی هستند .
کودکان در خانواده ای که خشونت زناشویی وجود دارد در معرض خطر انواع مشکلات هیجانی و رفتاری از قبیل لجبازی ، خشونت ، علائم اضطراب و افسردگی و مستعد مشکلات زناشویی و روان شناختی در سالهای بعد هستند ، بطوری که کودکان از این رفتار الگوسازی کرده و در سنین بزرگسالی از خود بروز می دهند .
همچنین جدایی ، طلاق ، استفاده از الکل و مواد مخدر ، کودک آزاری و تعداد زیادی از مشکلات رفتاری و شناختی در میان فرزندانی که شاهد خشونت بوده اند دیده شده است .خشونت بین والدین بر روی توانایی کودکان اثر می گذارد و مانع از آن می شود که بر روی تکالیف مدرسه تمرکز کنند و ممکن است عملکرد تحصیلی را کاهش دهد . همچنین کودکان ممکن است خود را به خاطر خشونت والدین سرزنش کنند .
وجود همسر آزاری در خانواده ، پایه های بنیادی ترین نهاد جامعه را سست کرده و روابط سازنده را تبدیل به تعارضات دائمی همراه با افسردگی ، اضطراب ، ترس ، نفرت و خشم می کند. وجود مشکلات اساسی در خانواده از جمله خشونت زناشویی ، زمینه بروز نابهنجاری رفتاری از قبیل خودکشی ، فرار از منزل ، ارتکاب جرم و اعتیاد را در همسران و فرزندان افزایش می دهد .
از آنجا که خشونت زناشویی منجر به از بین رفتن صمیمیت زوجین و زمینه ساز مشکلات بعدی از قبیل اختلالات روانی زوجین و فرزندان ،سست شدن بنیان خانواده و حتی طلاق می شود .

افروز افشاری، کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x