اجتماعی استان تصاویر جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

رونمایی از کتاب «گزیده آثار پیلارام»

رونمایی از کتاب «گزیده آثار پیلارام»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

باحضورجمع کثیری ازهنرمندان ، نویسندگان واصحاب رسانه از کتاب «گزیده آثار پیلارام» به نویسندگی توکا ملکی، کیانوش معتقدی و غلامحسین نامی و با ترجمه سحر دولتشاهی، روز جمعه اول بهمن ماه، از ساعت ۱۷ در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
فرامرز پیلارام متولد ۱۳۱۵، نقاش و خوشنویس ایرانی بود که در سال ۱۳۶۲ درگذشت. وی از پیشگامان جنبش سقاخانه و در زمره نخستین کسانی بود که ویژگی‌ها و امکانات صوری خط نوشته و یا خوشنویسی ایرانی را در نقاشی نوگرای ایرانی آزموده است.

گفتنی است کتاب «گزیده آثار فرامرز پیلارام» در ۳۴۸ صفحه و به همت انتشارات نظر به بازار نشر عرضه شده است.

در توضیح این کتاب آمده است: او و بسیاری از هم‌نسلانش، با تلاش برای یافتن زبانی تازه در بستر فرهنگ ایرانی، به دنبال پیوند گذشته با زمانه‌ای بودند که در آن معنای زندگی و نگریستن در حال تحول و دگردیسی بود. هنرمندانی چون پیلارام، با نگاه با کنشگران هنر در جهان خارج از جهان ایرانی خود، زبانی می‌جستند که نه بر مدار بیگانگی با گذشته خود بگردد و نه بر محور زیبایی‌شناسی خطاطان پیشین. پس پیلارام را می‌توان هنرمند خوش‌نگاری قلمداد کرد که تحولی در زبان و بیان خط به وجود آورد؛ چنان تحولی که هر چند سنت‌گرایان در برابرش سکوت کردند، سرانجام جریان خط‌نقاشی به مثابه زبانی خلاق در هنر ایرانی از دل آن زاده شد‌.

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x