اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نازیلا انصاری پور : نیاز معتادان به حمایت های اجتماعی جدی است / تلخ ترین ترین قصه از غصه های خانواده های درگیر

نازیلا انصاری پور : نیاز معتادان به حمایت های اجتماعی جدی است / تلخ ترین ترین قصه از غصه های خانواده های درگیر

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، خانم نازیلا انصاری پور ،کارشناس ارشد علوم اجتماعی ، گرایش جامعه شناسی ، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان ، در ارتباط با قصه ی تلخ اعتیاد ، که دامنگیر بعضی از خانواده ها شده است گفت :

قصه اعتیاد، تلخ ترین ترین قصه از غصه های خانواده هایی است که یکی از عزیزان شان درگیر آن هستند. خماری، بریدن از جامعه، عزلت خانواده ها، مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر بحران هایی که بیماران مبتلا و خانواده های شان را دچار نوسان هایی میان مرگ و زندگی کرده است. آسیب های اعتیاد تنها به چهاردیواری های خانه و خانواده ختم نمی شود و ریشه های آن در دل جامعه جوانه های سیاه رنگی می زند که نه تنها امنیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مردم را دستخوش تغییر می کند بلکه میزان آرامش و رشد جامعه را به چاه ظلمت می کشاند.

تلاش برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مسئله مهم و قابل اهمیتی است که در سال های اخیر مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان طی سال های اخیر اقدامات مهمی برای کاهش، کنترل، افزایش دانش برای مبارزه با اعتیاد داشته است.

اجرای تکالیف مراقبت بعد از خروج معتادان نیازمند همکاری بین دستگاهی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان اظهار داشت برخلاف تلاش هایی که برای ترک اعتیاد افراد مبتلا انجام می شود همچنان برخی معتادان بعد از خروج متأسفانه با آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و خشونت روبه رو هستند، ضنا اقداماتی در مقابله با مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن انجام شده که لازمه آن توجه بهآئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان می باشد.

 

به گفته دکتر محمد رضا قنبری، نظارت بر اجرای آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی از ابتدای سال ۱۳۹۶ توسط اداره کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اجرا شده است.

وی در خصوص همراهی وتعامل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با  دستگاه های مسئول بر نظارت و اجرای تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان تصریح کرد: این معاونت جهت شناسایی دستگاه های اجرایی ارائه دهنده خدمات عمومی، اجتماعی و نظارت مستمر بر اجرای آئین نامه بازدید از مرکز ماده ۱۶ و دستگاه های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اقدامات مفیدی اجرا و در دست اجرا دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به نیاز انسان به حمایت های اجتماعی خاطر نشان کرد:توجه به نیازهای اجتماعی افراد همچنین تلاش برای حمایت و هدایت آن،مسئله ای است که باید مورد توجه تمامی سطوح جامعه قرار گیرد؛ در عین حال ایجاد کارایی و اثربخشی مراکز ماده ۱۶ با هدف بهبودی معتادان متجاهر نکته مهم دیگر است که نباید از آن غافل شد.

قنبری، از اقدامات مناسب برای تحقق و اجراء مراحل برنامههای مراقبت بعد از خروج معتادان توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خبر داد و اضافه کرد: آشنایی با آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان بهبود یافته مراکز موضوع ماده ۱۶ و افزایش اطلاعات علمی دوره های حمایت های اجتماعی از معتادان نباید فراموش شود.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، تفاهم نامه تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان که نام دیگر آن سند همکاری های مشترک است را شامل نکات مهمی دانست که اجرایی شدن آن نیازمند همکاری و پیگیری دستگاه های مسئول دارد.

 

 

 

 

 

 

 

نازیلا انصاری پور

کارشناس ارشد علوم اجتماعی ، گرایش جامعه شناسی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان  

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x