اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مهرناز آزاد دبیر انجمن شاعران جوان : بزرگترین اتفاقاتی که تلاش داریم این است که همدیگر را در اقصی نقاط کشور بشناسند.

 مهرناز آزاد دبیر انجمن شاعران جوان : بزرگترین اتفاقاتی که تلاش داریم این است که همدیگر را در اقصی نقاط کشور بشناسند.

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، سرکار خانم دکتر مهرناز آزاد پژوهشگر و روان شناس و کنشگری در حوزه روزنامه نگاری می باشد . که از این رو با ایشان مصاحبه ای انجام داده ایم که مورد قبول خوانندگان این پایگاه خبری احوال نیوز ،قرار گیرد.

 

 

مصاحبه با مهرناز آزاد دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور

دکتر مهرناز آزاد  ،دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان که بیش از  ۱۰ اثر در حوزه شعر ،داستان و روانشناسی و مدیریت در کارنامه خود دارد به عنوان یک کنشگر فرهنگی و هنری در حوزه روزنامه نگاری  نیز فعالیت می کند.

 سردبیری برخی مجلات علمی، فرهنگی و هنری کشور و همچنین نایب رییسی انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران و عضویت در هیئت مدیره ی خانه ارتباطات استان اصفهان بخشی دیگر از فعالیت های رسانه ای ایشان می باشد.

همچنین از سال ۱۳۸۳ تاکنون به عنوان رئیس کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در ابعاد مختلف از جمله اشتغالزایی، کارآفرینی ، برگزاری دوره های مهارتی و سمینارهای علمی و برگزاری دوره های آموزشی برای  فارغ‌التحصیلان برای ارتقا سطح مهارت های آنها جهت سرعت بخشیدن به حضورشان در بازارهای کار فعالیت های چشم گیری داشته است.

ضمن تشکر از سرکار خانم دکتر مهرناز آزاد استاد فرهیخته لطفا بفرمایید

س. در ابتدا نحوه ی شکل گیری مجمع انجمن های ادبی کشور و چگونگی انتخابات اردیبهشت  ۹۸ را برای خوانندگان توضیح دهید.

 

ج. مجمع انجمن های ادبی کشور دو سال است که به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و  طی آن دبیر مجمع انجمن های ادبی و  دبیران استانی انتخاب می شوند.

در  اردیبهشت ماه ۹۸ با حضور سید عباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ۲۰ نامزد  از سراسر کشور برای کسب عنوان دبیر مجمع به رقابت پرداختند و در نهایت اینجانب مهرناز آزاد با کسب اکثریت آرا توانستم به عنوان دبیر مجمع انجمن های ادبی  کشور انتخاب شوم.

 

س.هدف از ایجاد مجمع انجمن های ادبی کشور چه بوده است؟

ج.در کشور مجموعه‌هایی ادبی زیادی فعالیت می‌کنند که پیش‌برنده جریان شعر و ادبیات داستانی ، تولید کتاب و ترویج کتابخوانی هستند و با اینکه نقش مهمی در جریان ادبیات کشور دارند، اما متأسفانه اطلاعات کاملی از این مجموعه‌ها در دست نبود. به همین دلیل بسیاری از آنها بدون آگاهی از برنامه های یکدیگر از هم پراکنده‌اند و گاهی کارهای موازی و تکراری انجام می‌دادند.

نکته دیگر آن که این انجمن‌های ادبی که مردمی، خصوصی و غیردولتی هستند، در اجرای برنامه‌های ارزشمند خود با مشکلات حمایتی مواجه هستند. تلاش بنیاد این بوده است که انجمن ها را در سراسر کشور شناسایی و نیازهای آنها مورد بررسی قرار دهد و از ایده ها و طرح های خوبشان حمایت کند.  ضمن اینکه حضور همه ی انجمن ها زیر یک پرچم و با یک هدف واحد انسجامی ایجاد خواهد کرد که می توان این قدرت پیش برنده ادبیات و کتابخوانی را در سطح کشور چندبرابر نمود و از توان تمام مجموعه ها برای تولید محتوای بیشتر استفاده کرد . همچنین در کنار این مجموعه های عظیم ادبی و با شناسایی و حمایت آنها که در گوشه گوشه ی کشورمان استقرار دارند فواید و برکات بیشتری در حوزه ی ادبیات می توان حاصل نمود.

س. انجمن‌های ادبی که زیر پوشش حمایت های بنیاد قرار می گیرند ، چگونه تعریف شده اند؟

 

ج. حوزه فعالیت انجمن‌ها باید به طور کلی ادبیات خلاقه شامل شعر، داستان و مستندنگاری باشد؛ چه مناسبت‌ها، چه تولید محتوای ادبی و چه نقد آنها.

س.راهکاری برای پیوند دادن انجمن های سراسر کشور به هم دارید؟

ج. پیش از این بنیاد مجمع انجمن های ادبی کشور را تعریف نموده و برای هر استان از بین دبیران انجمن های آنها با انتخاباتی که در مجمع عمومی و هر سال یکبار اتفاق می افتد دبیر استانی انتخاب و این دبیر موظف به ساماندهی ، شناسایی، مدیریت و هماهنگ نمودن فعالیت های سطح استان خود می باشد. تا هم نوعی انسجام بین انجمن های استان ها شکل گیرد و هم موازی کاری صورت نگرفته و همانطور که قبلا عنوان کردم برای اجرای برنامه های هم شکل هزینه نشود تا بشود از این منابع مالی در برنامه های دیگر و پرمحتواتر و مشارکت کل مجامع هر استان استفاده کرد.

در واقع تلاش بر این است که بستری فراهم شود تا انجمن‌ها توانمندی های یکدیگر را بیشتر بشناسند و بنیاد نیز تلاش کند با حمایت از ایده‌های برتر، این ایده‌ها را به انجمن‌های دیگر نیز معرفی ‌نماید. در واقع، می‌توان این ایده‌ها را در نقاط مختلف کشور و توسط انجمن‌های ادبی گوناگون در اقصی نقاط ایران اجرایی کرد.

س.هدف نهایی شما به عنوان دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور چیست؟

ج. یقینا به دنبال این نیستیم که بخواهیم انجمن‌ها را از حالت خودجوش، مردمی و غیردولتی در بیاوریم. می‌خواهیم ضمن آموزش، راهنمایی و ایجاد بستر کسب تجربه، منابع دولتی هرچند محدود را در اختیار این انجمن‌ها قرار دهیم و از آنها حمایت کنیم؛ و هیچ دخالتی در امور داخلی انجمن ها نداریم. این مسیر، همان مسیر خصوصی فعالیت‌های فرهنگی است که هم در قوانین کشور بر آن تصریح شده و هم رهبر معظم انقلاب، بارها دولت‌ها را نسبت به آن متوجه کرده‌اند.

بنابراین یکی از بزرگترین اتفاقاتی که تلاش داریم انجام دهیم و مایلیم انجمن ها در راستای آن حرکت کنند این است که همدیگر را در اقصی نقاط کشور بشناسند باهم ارتباط برقرار کنند از توانمندی های هم در حوزه های آموزش و پژوهش  و تولید محتوا و ارتقا سطح سواد مجموعه های خود استفاده کنند و همه با یک قدرت واحد برای هدفی واحد، که ارتقا ادبیات کشور است،بدون از بین رفتن انرژی، زمان و سرمایه برای صرف کارهای موازی حرکت کنند و همچنین جذب سرمایه هایی که علاقمند به فعالیت در حوزه های فرهنگی هستند اما نسبت به مجامع ادبی پیرامون خود بی اطلاع و از فعالیت های آنها بی خبرند.

س.به نظر شما تاکنون بنیاد  در این راستا چقدر موفق عمل کرده است؟

 

 

ج. مجمع انجمن های ادبی کشور کمتر از سه سال است که ایجاد شده و یک سال است که دبیران استانی و دبیر کشوری در جایجای سرزمینمان در حال رصد نمودن اطلاعات مربوط به انجمن ها و ایجاد همگرایی و هم افزایی هستند.

امسال در واقع ما با کودکی یکساله روبرو هستیم که تا رسیدن به مرحله بلوغ راه زیادی را باید طی کند. اما ایده ی مجمع انجمن های ادبی کشور ، ایده بسیار خلاقانه و تاثیرگذاری بود که توانست ظرف مدت یکسال حدود ۱۶۰۰ انجمن در سراسر کشور را شناسایی و حدود ۶۰۰ انجمن مورد تایید و شناسه دار شدند و بقیه انجمن ها نیز به مرور دارند با تکمیل مدارک خود به این تعداد اضافه می شوند.

حضور بیش از ۵۰۰ انجمن در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۸ از سراسر کشور نشان داد که بنیاد توانسته است در گام نخست بسیار خوب عمل کند. راه بسیار طولانی است و اهداف بسیار بلند. فرهیختگان بسیار زیادی در سراسر کشور هستند که هنوز شناسایی نشده اند و توانمندیهای آنها اگر به مجموعه انجمن ها تزریق گردد در ادبیات کشور شاهد جهشی بزرگ خواهیم بود و این اتفاق ممکن است دراز مدت باشد اما آغاز شده و همه ی مجموعه های فرهنگی بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و مجمع انجمن های ادبی کشور همسو در جهت توان افزایی برای مجامع ادبی در راستای این هدف گام بر می دارند تا به امید خداوند و ایجاد اتاق های فکر و جلسات ماهیانه در استانها و تبادل اندیشه، هم افزایی جهت ارتقا سطح فعالیت های انجمن های ادبی کشور صورت گیرد. ضمن اینکه تولید محتوای قابل ارائه از مهمترین اهداف تشکیل این مجمع بوده است.

سخن آخر

امیدوارم در سال پیش رو کل مجامع ادبی کشور شناسایی شوند و فرهیختگان فرهنگ و ادب که در دوردست ها از چشم دورمانده و توانمندی هایشان مهجور مانده است به میادین فرهنگی دعوت شوند و بتوانیم در فرصتی که داریم در اقصی نقاط کشور برای انجمن هایی که امکانات بسیار کمی دارند شرایط خوبی برای فعالیت فراهم نموده و از همه مهمتر از علاقمندان به حوزه های فرهنگی دعوت کنیم تا برای این مجموعه ها فضا و امکانات لازم فراهم و در این مراکز کتابخانه هایی را ایجاد و سال آینده اکثر انجمن های ادبی کشور صاحب خانه و کتابخانه شوند.

بسیاری از دبیران مجامع ادبی کشور اگرچه در حوزه ادبیات توانمند هستند باید در حوزه مدیریت و ارتباطات نیز ارتقا یابند، تلاش این است که در این فرصت از اساتید دانشگاهی برای انجام سمینارهای آموزشی در این خصوص استفاده شود.

به هرحال تا آنجا که زمان به ما اجازه دهد و ممکن باشد تلاش می کنیم تا در سال آینده در جایی بسیار بالاتر و والاتر از امسال ایستاده باشیم و بتوانیم یک گزارش خوب از عملکرد سال ۹۸  انجمن های سراسر کشور  چه در حوزه مدیریت و چه در حوزه ادبیات و تولید محتوا و ارتقا سطح کیفی و کمی این انجمن ها به مجمع ارائه دهیم.

ضمن تشکر از جنابعالی که وقت گرانبها و ارزشمند خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز قرار دادید.

 

 

 

 

 

 

 

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیلا جم

سسوالات و جوابات خوبی خانم آزاد خوب حرف می زنند و تجربیات بسیارارزنده ای در زمینه شعر دارند، فقط من سوالی دارم ایشان کی فوق لیسانس گرفتند و کی دکترا؟ تا انجایی که بسیاری می دانند فقط لیسانس زبان دارند مدرک فوق لیسانس روانشناسی و دکترای ایشان از کجاست؟ کسی ایشان را به یاد دارد مدارک ش صحت دارد ایشان که ادعای بزرگی و راستی مقام والاتر و پیشرفت های عالی برای انجمن و مردم دنیا دارن آیا خود صداقت کامل دارند که همه او را به خانم دکتر خطاب می کنند آیا واقعن این دکترا را دارند؟؟ آیا دکتر شدن این قدر ساده پ بی محتواست؟ اگر کارشناسی در این زمینه ها نشود همه خود را دکتر و پروفسور معرفی می کنند!!

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x