فواید پرورش تفکر در کودکان

فواید پرورش تفکر در کودکان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

پرورش تفکر در کودک باعث می شود که کودک، خودباور شده و برای فعالیت های فکری خود ارزش قائل شود. قواعد منطقی و استدلال کردن را بیاموزد، قدرت تمیز و تشخیص خود را نسبت به افکار و عقاید گوناگون، بالا ببرد و تسلیم بی چون و چرای عقاید و افکار دیگران، نشود.
مهمترین ویژگی انسان ها بهره گرفتن از نیروی اندیشه است که سایر موجودات از آن بی بهره اند. فکر همان دانایی با آگاهی و اطلاعات است که انسان از آغاز زندگی به تدریج کسب می کند مثل دانستن اینکه آتش سوزاننده و آب خاموش کننده است.
فرایند به کار بردن مجموعه دانایی های موجود در ذهن برای حل یک مشکل را تفکر می گویند. هر چه اطلاعات بیشتر باشد حل مسئله و مشکل راحت تر است. برای پرورش قوه تفکر کودک می توان او را با مشکل یا مساله موجه کرد تا به حل آن بپردازد.
پرورش تفکر چه تاثیری در  کودکان می گذارد؟
پرورش تفکر در کودک باعث می شود که کودک، خودباور شده و برای فعالیت های فکری خود ارزش قائل شود. قواعد منطقی و استدلال کردن را بیاموزد، قدرت تمیز و تشخیص خود را نسبت به افکار و عقاید گوناگون، بالا ببرد و تسلیم بی چون و چرای عقاید و افکار دیگران، نشود. انتقاد پذیر بوده و نسبت به رد نظریات خود از طرف دیگران، انعطاف پذیر و در برخورد با افکار و سلیقه های دیگران صبور و بردبار باشد. در ارتباطات اجتماعی، اعتماد به نفس لازم را برای ابراز عقیده و نظر داشته باشد.
تاثیر تفکر خلاق در کودک  
تفکر خلاق یکی از انواع تفکر است که انسانبه کمک این ویژگی، برای مسائل و مشکلات خود راه های جالب و تازه ای در طول تاریخ، یافته و به سمت آسان کردن زندگی حرکت کرده است. کودکی که از مهارت تفکر خلاق برخوردار است، بهتر از دیگر هم سالان خود از عهده حل مسائل و مشکلات خود بر می آید و در نتیجه از اعتماد به نفس زیادی برخوردار است.
تاثیر تفکر نقادانه در کودک 
تفکر نقادانه نوعی فرایند شناختی فعال، هدفمند و سازمان یافته است که شخص با استفاده از آن به بررسی افکار و عقاید خود و دیگران می پردازند و با ارزیابی و تفسیر ماهرانه خود به درک و فهم روشن تر و بهتری دست می یابد. بنابراین منظور از تفکر انتقادی ا گونه که برخی افراد فکر می کنند، انتقاد کردن از گوینده یا نویسنده یا خیر و نتیجه نیست، بلکه منظور نقد درست مطلب از طریق تحلیل قضایا و یافتن رابطه های علت و معلولی و کشف نکته های مثبت و منفی مرتبط با موضوع است.
ذهنیت همراه با تفکر نقاد، هرچیزی را به راحتی رد یا قبول نمی کند، بلکه ابتدا درباره آن موضوع، پرسش های خود را طرح می کند و دلایل خود را بیان می دارد. وقتی فرد از مهارت تفکر انتقادی برخوردار باشد، می تواند با سبک و سنگین کردن نقاط قوت و ضعف هر موضوع و در نظر گرفتن همه جوانب ممکن، بهترین تحلیل، قضاوت و داوری را نسبت به آن عرضه کند.
تحلیل های درست، فرد را به شناخت صحیح رهنمون می کند و این شناخت در جای خود به تصمیم گیری منطقی و عقلانی کمک می کند. کودکان با تقویت این جنبه از تفکر، از یک تقلید کورکورانه عبور کرده و به تصمیم های هوشیارانه می رسند. این کودکان قادر به ساختن دنیای تازه و متفاوت از گذشته خواهند بود.
زهرا استکی، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x