اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تفاهم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو امضا شد

تفاهم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو امضا شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

نوروزی: خواهرخواندگی اصفهان و پورتو فعالیت های خارجی نهادهای شهر را تسهیل می کند

سفیر ایران در پرتغال: برگزاری برنامه فرهنگی اصفهان و پورتو در سال جاری

با امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پرتغال توسط شهرداران دو شهر به صورت آنلاین، این دو شهر به صورت رسمی خواهرخوانده شدند.

مرتضی دامن پاک جامی، سفیر ایران در پرتغال در مراسم امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو اظهار کرد: بیش از یک سال است که سفارت ایران در پرتغال تلاش دارد پیوند شهر اصفهان و پورتو را برقرار کند و پیگیری مستمر از هر دو سو صورت گرفته است تا تفاهم نامه بین دو شهر امضا شود.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه بستری برای همکاری های آینده دو شهر در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، ورزش و سایر حوزه هاست.

سفیر ایران در پرتغال با بیان اینکه دو کشور ایران و پرتغال از ۵۰۰ سال گذشته ارتباطاتی با هم داشته اند و در زمانیکه اصفهان دوران صفوی پایتخت ایران بوده دو کشور تعاملات گسترده با هم داشتند، اظهار کرد: اصفهان و پورتو شهرهای مهمی در حوزه فرهنگی و هنری به شمار می روند و به لحاظ داشتن میراث فرهنگی، از مقاصد گردشگری به حساب می آیند.

وی به زمینه های همکاری دو شهر اصفهان و پورتو در حوزه ورزش اشاره و تصریح کرد: بیرانوند که یکی از فوتبالیست های ایرانی است، به تیم پورتوی پرتغال آمد، همچنین تیم سپاهان در آستانه پیمان همکاری با باشگاه پورتو است.

دامن پاک جامی با بیان اینکه انجمن دوستی ایران و پرتغال در دو شهر اصفهان و پورتو فعال است، گفت: در حوزه بازرگانی هم رابطه نزدیکی بین همتای پورتویی اتاق بازرگانی اصفهان برقرار است بنابراین اقتصاد می تواند یکی از زمینه های همکاری دو طرف باشد.

وی افزود: ارتباط دانشگاه اصفهان و پورتو با تماس های اولیه برقرار شده است و امیدواریم توسعه یابد.

سفیر ایران در پرتغال گفت: علاوه بر امضای تفاهم نامه بین دو شهر قصد داریم، برنامه فرهنگی اصفهان و پورتو را با همکاری انجمن دوستی در سال جاری برگزار کنیم.

*فعالیت استارتاپ ها زمینه اشتراک جدید اصفهان و پورتو

همچنین در این مراسم، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پیوند خواهرخواندگی بین اصفهان و پورتو با پیشنهاد سفارت ایران در پرتغال پیگیری شد و با تلاش طرفین نهایتا تحقق پیدا کرد، اظهار کرد: امروز پانزدهمین خواهرخواندگی اصفهان به امضا رسید و با انعقاد تفاهم بین اصفهان و حیدرآباد این تعداد به ۱۶ شهر خواهرخوانده افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اصفهان و پورتو نقاط مشترک زیادی دارند و علت خواهرخواندگی هم همین پیوندها به خصوص از لحاظ اشتراکات میراث فرهنگی، آثار تاریخی ثبت جهانی شده و انتخاب به عنوان مقاصد گردشگری است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: هرچند این تفاهم نامه برای ایجاد خواهرخواندگی بین دو شهر است اما زمینه را برای نهادهای مختلف داخل شهر مانند باشگاه ها، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی فراهم می کند تا اقدامات خود را در رابطه با شهرهای خواهرخوانده تسهیل کنند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان و پورتو از امروز می توانند تجربیات خود را منتقل و از امکانات یکدیگر برای توسعه استفاده کنند، گفت: در سال ۲۰۱۸ پورتو به عنوان شهر برتر در حوزه استارتاپ ها شناخته شد و اصفهان هم می تواند در این زمینه همکاری کند.

نوروزی از برگزاری هفته فرهنگی توسط دو شهر به عنوان یکی از زمینه های همکاری خبر داد و گفت: البته اصفهان این تجربه را با سایر شهرهای خواهرخوانده نیز داشته است.

وی از تلاش های نمایندگی وزارت امور خارجه و همچنین اصحاب رسانه شهر اصفهان در طول ۴ سال گذشته برای همکاری در توسعه همکاری های بین المللی اصفهان قدردانی کرد و افزود: امیدواریم در مدیریت آینده شهری، از فرصت های ایجاد شده برای توسعه شهر و بهزیستی مردم نهایت استفاده شود و تعداد خواهرخوانده های شهر اصفهان افزایش یابد.

* میراث تاریخی؛ نقطه اشتراک دو شهر اصفهان و پورتو

همچنین در ادامه، روی موریرا، شهردار پورتو اظهار کرد: من تاکنون به اصفهان سفر نکرده ام اما پسرم دو سال پیش به اصفهان آمد و نه تنها راجع به زیبایی این شهر بلکه در مورد فضای مطلوب این شهر هم صحبت می کرد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و پورتو با تاکید بر اینکه ما با یکدیگر دوست هستیم، گفت: نه تنها کشور ایران بلکه شهر اصفهان را به لحاظ تاریخی ستایش می کنم و دو شهر اصفهان و پورتو دارای میراث تاریخی به ثبت رسیده هستند که میراث برای مردمان بسیار اهمیت دارد.

شهردار پورتو بیان کرد: احترام بسیار زیادی برای فرهنگ شما به ویژه در پورتو برای شعر و شعرای ایرانی قائل هستیم.

وی افزود: شهروندان ایرانی زیادی در پورتو زندگی می کنند و برگزاری رویداد فرهنگی اصفهان در پورتو می تواند با تمرکز بر فرهنگ با محوریت موسیقی و کودکان باشد.

روی موریرا با تاکید بر زمینه های مشترک ورزشی هر دو شهر، اظهار کرد: بازی مهدی طارمی در تیم پرتو برای ما بسیار با اهمیت است و این جنبه می تواند در روابط بین دو شهر مهم باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد اصفهان و پورتو می توانند با هم پیوند برقرار کنند که در راستای تقویت روابط بین دو کشور است.

وی در پایان افزود: از جانب خودم و شهروندان امضای تفاهم نامه بسیار مهم است.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x