بین الملل حوادث سیاسی

نشریه آلمانی: فشار حداکثری ترامپ تاکنون در قبال هیچ کشوری جواب نداده است

نشریه «تاگس شاو» با اعلام اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه کره شمالی و ونزوئلا بی‌نتیجه بوده، تاکید کرد افزایش فشار‌ها نمی‌تواند ایران را به میز مذاکره برگرداند.

نشریه آلمانی: فشار حداکثری ترامپ تاکنون در قبال هیچ کشوری جواب نداده استبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، نشریه آلمانی تاگس شاو با اعلام اینکه سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه کره شمالی و ونزوئلا بی نتیجه بوده تاکید کرد این تصور که با افزایش فشار‌ها می‌توان ایران را به میز مذاکره برگرداند، اشتباه است.

تاگس شاو نوشت ترامپ گمان می‌کند با افزایش حداکثری فشار به ایرانی‌ها می‌تواند نظر آن‌ها را به مذاکره در مورد برنامه هسته ای، برنامه موشک‌های بالستیک و نقش آفرینی منطقه‌ای شان جلب کند.

با این حال به نظر می‌رسد این محاسبات اشتباه است و در دنیای واقعیت منطق «فشار حداکثری» نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

به نوشته تاگس شاو همانطور که این سیاست در مورد کره شمالی و ونزوئلا نتیجه نداد، در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز بی ثمر خواهد بود.

بر این اساس ایران در مرکز منطقه‌ای ناآرام قرار گرفته است؛ افغانستان در شرق، عراق و سوریه در غرب و یمن به خاطر حمله رقیب دیرین ایران، عربستان سعودی جنگ‌هایی چند ساله را شاهد هستند.

این منطقه طی دهه‌های اخیر شاهد جنگ کشور‌های همسایه با یکدیگر و یا گروه‌های مختلف در داخل کشور‌ها بوده است.
این نشریه آلمانی وجود چنین شرایطی را موجب افزایش نفوذ ایران در این کشور‌ها ارزیابی و از آن به عنوان گسترش حضور منطقه‌ای ایران یاد کرد.

بر این اساس گروه‌های نظامی و سیاسی مانند حشد الشعبی در عراق، حزب الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن بازوان خارجی ایران به شمار رفته و در هنگام لزوم می‌توانند به نفع این کشور وارد میدان شوند.

از این روست که کشور‌های اروپایی با آگاهی از قدرت کنونی و خطر احتمالی ایران هسته‌ای در آینده برای منطقه، خواهان حفظ برجام و نگاه داشتن این کشور در این توافق هسته‌ای هستند.

تاگس شاو یادآور شد اروپایی‌ها برخلاف آمریکا که با خروج از برجام و اعمال فشار به ایران برای «دستیابی به توافقی بهتر»، سیاستی غیرواقعی را دنبال می‌کند توجه خود را بر واقعیت‌های موجود معطوف کرده اند.

از همین رو آن‌ها ساز و کار مالی «اینستکس» را برای ادامه مراودات با ایران طراحی کرده و در تلاش هستند برای این منظور مسیری بدون اتکا به دلار و سیستم بانکی معمول ایجاد کنند.

در همین حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «پاساوئر نوین پرسه» از سیاست آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرد.

او گفت: «راهبرد آمریکا در اعمال فشار حداکثری [علیه ایران]کارایی ندارد. خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برای ما قابل درک نیست. بر خلاف رئیس جمهور آمریکا، اروپا کاملا بر این باور است که راهبرد فشار حداکثری کارایی ندارد. اروپا به جای جنگ لفظی بر مذاکره تاکید دارد.»

وزیر خارجه آلمان در ادامه در اظهاراتی مغرضانه افزود: توافق هسته‌ای با ایران، درست‌ترین راه حل برای این بود که مانع از اقدام ایران در ساخت بمب اتمی شود.

ماس درباره تحولات اخیر منطقه با اشاره به افزایش تنش‌ها نیز اعلام کرد: «همه طرف‌ها باید متوجه خطر درگیری در منطقه باشند.»

او در ادامه اظهار کرد ایران باید به اجرای تعهدات خود بر اساس برجام همچنان ادامه دهد و در این زمینه هیچ تخفیفی وجود ندارد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x