به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی، فهرست برخی از سرانی که در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد، منتشر کرد و نوشت:

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هفته آینده برای آخرین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

 

برخی دیگر مانند ترزا می، نخست وزیر انگلیس، و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، برای نخستین بار است که این کار را انجام خواهند داد.

 

فهرست برخی از سرانی که در این گردهمایی دیپلماتیک سالانه به سخنرانی خواهند پرداخت به این شرح است:

 

دور پایانی
باراک اوباما: کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او سه‌شنبه هشتمین و آخرین نطق خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد خواهد کرد. او قرار است در آن به جنگ با داعش از سوی ائتلافی بین المللی به فرماندهی کشورش اشاره کند.

 

وی همان روز ریاست کنفرانس کمک‌کننده‌ها را برای جمع‌آوری پول به نفع بیست و یک میلیون آواره که بسیاری از آنها از سوریه فرار کرده‌اند، برعهده خواهد داشت.

 

بان کی مون: او در پایان سال 2016 پس از ده سال سمتش را به عنوان دبیرکل سازمان ملل ترک می کند و رقابت برای جانشینی وی از قبل آغاز شده است.

 

او دوشنبه ریاست نخستین نشست سران سازمان ملل را که به مهاجران و آوارگان اختصاص دارد، برعهده خواهد داشت.

 

ورود به عرصه
ترزا می: سه ماه پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، نخست وزیر جدید انگلیس سه‌شنبه تلاش خواهد کرد شرکایش را متقاعد کند که لندن به رغم برکسیت، یک بازیگر بین المللی بزرگ باقی خواهد ماند.

 

جاستین ترودو: او قصد دارد بازگشت کانادا را به عرصه بین المللی و سازمان ملل تأیید کند. او قول داده است صدها نیروی حافظ صلح را در اختیار سازمان ملل بگذارد.

 

این نخستین سخنرانی او در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و سومین سفر او به مقر سازمان ملل در نیویورک خواهد بود.

 

میشل تمر: رئیس جمهور برزیل به تازگی جانشین دیلما روسفی شده است که از سمتش خلع شد. او نخستین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه درست پیش از باراک اوباما ایراد خواهد کرد.

 

پنجشنبه مختص سخنرانانی از غرب آسیا
رجب طیب اردوغان: رئیس جمهور ترکیه به تازگی از یک کودتا جان به در برد اما به سبب سرکوب‌های پس از کودتا، با انتقاد روبروست.

 

او ابتکارات در بحران سوریه را افزایش داده و حمله‌ای را در شمال سوریه بر ضد تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کرد سوری آغاز کرده است.

 

بنیامین نتانیاهو: نخست وزیر اسرائیل سعی می‌کند حسی قوی را روی صحنه به نمایش بگذارد. بدین ترتیب او در گذشته تصویر یک بمب را برای هشدار در مورد «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» نشان داد. سال گذشته او  برای محکوم کردن «سکوت کرکننده» جامعه بین الملل در مقابل «تهدیدهای ایران» بر ضد اسرائیل به مدت 45 ثانیه سخنش را قطع کرد.

 

محمود عباس: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پنجشنبه درست پیش از نتانیاهو سخنرانی خواهد کرد و در سخنرانی خود احتمالا شهرک‌سازی‌های اسرائیل را به عنوان مانع اصلی صلح محکوم خواهد کرد.

 

حسن روحانی: انتظار می رود رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود به مناقشه‌ها در سوریه و یمن همچنین روابط بسیار متشنج کشورش با عربستان سعودی بپردازد.

 

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: روحانی، عباس و نتانیاهو روز پنجشنبه به فاصله چند ساعت از یکدیگر سخنرانی خواهند کرد که اتفاقی کم‌سابقه است.