محمد حسین رجاییان: لذت سیگار ؟ مرگ خاموش خودمان؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :
محمد حسین رجاییان: لذت سیگار ؟؟، مرگ خاموش خودمان …؟؟؟محیط زیست …؟؟؟فرزندانمان ؟؟؟ میدانیم سیگار کشیدن مثل بازی با آتش است، اما چرا همچنان ته سیگارها را روی زمین پرتاب میکنیم؟ گویا داریم با زمین، آب و آینده فرزندانمان..لجبازی مرگبار میکنیم! آیا این ناآگاهی است یا بیتفاوتی؟ ؟؟
۱. خاک؛ قربانی خاموش آرسنیک وقتی باران به ته سیگار برخورد میکند، سمومی مثل آرسنیک و سرب را در خاک رها میکند ، این سموم نه تنها کرمها و حشرات مفید خاک را نابود میکنند ، بلکه به مرور وارد گیاهان و محصولات کشاورزی میشوند و چرخه غذایی ما را آلوده میسازند!
۲. حیوانات اهلی؛ قربانیان بیگناه! حیوانات اهلی مانند گاوها و مرغها گاهی ته سیگارها را با دانه اشتباه میگیرند و میبلعند! این فیلترهای سمی باعث مسمومیت، ناباروری یا مرگ آنها میشود ،جالب است بدانید این سموم از طریق شیر، گوشت یا تخممرغ به بشقاب غذای ما هم راه پیدا میکنند!
۳. آبها؛ رودخانههای زهرآلود! ته سیگارها با باران به رودخانهها میرسند و نیکوتین را وارد آب میکنند. ماهیها این آبها آلوده به سموم موجود و تراوش شده از فیلتر سیگار را استفاده میکند و ما ماهیهای آلوده را میخوریم! پژوهشی نشان میدهد یک فیلتر سیگار در ۱ لیتر آب، برای ماهیها کشنده است
۴. میکروپلاستیک؛ سمّی که میخوریم! فیلتر سیگارها پس از ۱۰ سال به ذرات ریز پلاستیکی تبدیل میشوند و وارد بدن آبزیان، نمک دریا و حتی آب آشامیدنی ما میگردند دانشمندان هنوز نمیدانند این ذرات در بلندمدت چه بلایی سر سلامت انسان میآورند!
۵. آتش به جان طبیعت! ته سیگارهای نیمهسوز سالانه عامل ۱۰٪ آتشسوزیهای جنگلی هستند . این آتشها نه تنها زیستگاه حیوانات را نابود میکنند، بلکه هوایی که فرزندانمان نفس میکشند را هم آلوده میسازند.
۶. هزینه پاکسازی؛ جریمه بیفکری! شهرداریها سالانه میلیاردها تومان برای جمعآوری ته سیگارها از خیابانها هزینه میکنند . این پول میتوانست صرف ساخت بیمارستان یا مدرسه شود!
* سیگار را زمین نگذارید! این بار که ته سیگارتان را پرتاب میکنید، به چشمهای فرزندتان فکر کنید … آیا میخواهید او در آینده، زمینی سمی و پُر از زباله به ارث ببرد؟
زمین فقط یکی است… مراقبش باشیم
محمد حسین رجاییان.ـ راهنمای گردشگری فرهنگی و طبیعت گردیـ کارشناس علوم و صنایع غذایی
اسفند ماه. ۱۴۰۳
مهدی جمشیدی
انتهای پیام/*
