اجتماعی استان

ارایه ضوابط تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده غیرتاریخی شهر

ارایه ضوابط تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده غیرتاریخی شهر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ضوابط تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده غیرتاریخی شهر اصفهان را تشریح کرد و گفت: معاونت شهرسازی و معماری جهت تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های تشویقی در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام به راه‌اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه‌های بافت ناکارآمد کرده است.

وحید مهدویان با اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری در مهرماه ۱۴۰۱ به کل کشور، ضوابط بومی شهر اصفهان توسط شهرداری تدوین و به کمسیون ماده ۵ ارسال شد، به‌نحوی که بر مبنای این مصوبه ضوابط بومی تشویقی بافت فرسوده باید در چهارچوب ضوابطی که در اقلیم شهر اصفهان است، تدوین شود و ملاک عمل قرار گیرد.

او افزود: در خردادماه سال جاری ضوابط کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و طی چندین جلسه کارشناسی، موضوع توسط کارشناسان مربوطه در کمیته‌های فنی که متشکل از نهادهایی همچون استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه ذی‌ربط بود، مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مصوبه ضوابط بومی شهر اصفهان در آبان ۱۴۰۲ به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است، ادامه داد: این مصوبه پس از طی مراحل قانونی و ارسال به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، در آذرماه سال جاری به استانداری ارسال و در هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ به شهرداری اصفهان ابلاغ شده است.

او تصریح کرد: کلیات این مصوبه بر این مبنا است که تمام پلاک‌هایی که عرصه اولیه آن یا همان مساحت سندی پلاک‌های آن‌ها ۱۳۰ متر مربع و بالاتر است و در بافت فرسوده غیرتاریخی قرار دارند، می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب بسازند. همچنین اگر مساحت سند مالکیت از ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع بود، علاوه‌بر استفاده مازاد بر کد مصوب، می‌توانند سطح اشغال خود را تا ۷۰ درصد احداث کنند.

مهدویان ادامه داد: اگر پلاک‌ها از ۴۰۰ متر مربع بیشتر بود مشروط بر آنکه مساحت زیربنایی زیر پنج هزار متر مربع باشد، می‌توانند دو طبقه مازاد بر کد مصوب احداث کنند، اما اگر مساحت زیربنا بالای پنج هزار متر مربع بود، شرط استفاده از دو طبقه مازاد، ارسال به کمسیون ماده ۵ و دریافت مصوبه این کمیسیون است.

او بسته تشویقی ابلاغی جدید کمیسیون ماده ۵ را فرصتی طلایی برای سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده دانست و گفت: این بسته ظرفیت خوبی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده غیرتاریخی در نظر گرفته است و ساکنان این بافت‌ها می‌توانند به‌منظور برخورداری از این فرصت به شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اصفهان مراجعه کنند.

به گفته او، وی معاونت شهرسازی و معماری جهت تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های تشویقی در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام به راه‌اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه‌های بافت ناکارآمد کرده است تا شهروندان بتوانند در اولین فرصت از این مزایا بهره‌مند شوند.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x