اجتماعی استان اصفهان تصاویر فرهنگ و هنر مرکزی

معلم فیزیک اصفهانی از روش‌های نوین درسی برای جذب بهتر دانش‌آموزان سخن می‌گوید

معلم فیزیک اصفهانی از روش‌های نوین درسی برای جذب بهتر دانش‌آموزان سخن می‌گوید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مجید سرمدی، یکی از معلمان نمونۀ رشتۀ فیزیک آموزش و پرورش اصفهان است. وی که چندین سال به تدریس فیزیک در دبیرستان‌های مختلف اصفهان پرداخته است در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه معلمان خبرنگار استان اصفهان اظهار داشت: به یاری خدا، در مدت فعالیت در آموزش و پرورش موفق به کسب ۳ رتبۀ کشوری در جشنوارۀ تدریس هجدهم، جشنوارۀ طراحی سؤالات نهایی با رویکرد مفهومی و جشنوارۀ تدریس نوزدهم شده‌ام.

وی با بیان برخی پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود درخصوص روش‌های جذب بهتر دانش‌آموزان، عنوان کرد: برای جذب دانش‌آموزان، قرار نیست فقط از روش‌های تدریس نوین استفاده کرد؛ چراکه موارد دیگری نیز در جذب محصلان به فضای علم و دانش مؤثر است و از آن جمله، می‌توان به ارتباط دوستانۀ معلم و دانش‌آموز اشاره کرد که تأثیرگذاری بالایی دارد؛ درحقیقت ارتباط دوستانه، یادگیری دانش‌آموز را از مطالب درسی ارتقا می‌دهد.

سرمدی اضافه کرد: از دیگر موارد مؤثر در تقویت اشتیاق دانش‌آموزان به تحصیل و درس، می‌توان به استفاده از فرایند آماده‌سازی اشاره کرد که باید از سوی معلمان برای آمادگی ذهنی دانش آموزان در مدارس مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه فهم محصل از درسی که قرار است آن را بیاموزد و  نوع کاربردش در هدف آیندۀ زندگی  را بهتر تشخیص می‌دهد و در نتیجه، اشتیاق دانش‌آموز را بالا می‌برد و او را تشنۀ پیگیری درس می‌کند.

این معلم اصفهانی با اشاره به تفاوت سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان، اذعان کرد: بعضی از دانش‌آموزان با شنیدن و برخی دیگر با لمس کردن مطالب درسی را فرامی‌گیرند؛ همچنین ممکن است این اتفاق از طریق خواندن و نوشتن یا تلفیقی از سبک‌های مختلف رخ دهد؛ لذا باید فرایند تدریس باید طوری برنامه‌ریزی شود که دانش‌آموز با درنظرگرفتن سبک یادگیری خویش، مطالب را درک کند.

وی با بیان این نکته که نمی‌توان از یک نوع روش تدریس در کلاس استفاده کرد، ادامه داد: فرایندی که تنها مبتنی بر یک روش تدریس باشد، به دانش‌آموزان ضربه می‌زند و فضای علم و دانش را برای آنان خسته کننده می‌کند.

سرمدی تصریح کرد: روش‌های نوینی که می‌شود مدنظر معلمان برای تدریس بهتر در کلاس قرار گیرد شامل تدریس آزمایشی، بارش فکری، حل مسئله، روش فرایند و تعاملی است و باید توجه داشت که تلفیقی از روش‌های تدریس در فضای کلاس می‌تواند دانش‌آموزان را وارد بحث و پرسش‌وپاسخ کند و قالب درس را در ذهن محصل به صورت جدی ترسیم کند.

این معلم فیزیک در پایان خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری معلمان برای ذهن دانش‌آموز می‌تواند آنها را نسبت به مسیری که در ادامۀ زندگی با آن مواجه هستند سازگارتر و آماده‌تر کند؛ آموختن دروسی که سبک زندگی، هویت اجتماعی و هدف‌گذاری آینده‌نگر را برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهد در کنار راهنمایی معلم، می‌تواند تأثیرات مخرب فضای مجازی بر افکار نوجوانان را کاهش دهد.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x