اجتماعی استان اقتصادی بین الملل چندر رسانه حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تغییر سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان فرصت یا فاجعه

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز،هیات عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت فردی از وزارت آموزش و پرورش با موضوع «شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱»، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

درواقع هیات عمومی دیوان عدالت اداری طبق مواد ۴۲ و ۴۳  قانون مدیریت خدمات کشوری و با استناد به اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از آغاز تحصیل خود استخدام می‌شوند و بنابراین باید مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در مورد آنها رعایت شود، تعیین محدوده سنی برای دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان را خلاف قانون دانست و شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

طبق ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز داشتن حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۰ سال و داشتن حداکثر ۴۵ سال سن برای افراد دارای مدرک تحصیلی دکتری از جمله شرایط عمومی برای استخدام رسمی در دستگاه‌های اجرایی است و این یعنی با ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، افراد دارای مدرک دکتری می‌توانند تا ۴۵ سال و سایرین تا حداکثر ۴۰ سال، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

اوایل امسال، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» را داشت که بر اساس آن وزارت علوم مکلف شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آزمون اختصاصی «تربیت معلم» را برگزار کرده و «نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو ـ معلم» را با رویکرد استعدادیابی برای شغل معلمی و احراز شایستگی‌ها از طریق ارزیابی علمی، عمومی، تخصصی و سابقه تحصیلی، تدوین کند.

در شهریورماه سال جاری اما شورای عالی انقلاب فرهنگی با الحاق بند «ه» به ماده یک مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط کیفت بخشی دانشگاه فرهنگیان»، اختیار تعیین شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی داوطلبان حرفه معلمی را به وزارت آموزش و پرورش و اختیار تصویب آن را به خود شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کرد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقد بودند از آنجا که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است، اینگونه هر شرط سنی که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، دیگر قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نخواهد بود

با این حال اخیرا خبری مبنی بر تمکین وزارت آموزش و پرورش از رای دیوان عدالت اداری منتشر شده است. طبق پیگیری‌های خبرنگار ایسنا وزارت آموزش و پرورش در قبال تایید یا تکذیب این خبر و چرایی تمکین کنونی و عدم تمکین قبلی خود سکوت کرده است اما اینطور که در رسانه‌ها ذکر شده، قرار است امکانی برای ثبت نام داوطلبان کنکوری زیر ۴۰ سال واجد شرایط که فقط به دلیل محدودیت سنی از ثبت نام ورودی مهر ۱۴۰۲ در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جا مانده‌ بودند فراهم شود تا آنها دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شوند.

این خبر درحالی منتشر شده است که شرط ثبت نام کنکور تربیت معلم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان داشتن ۲۴ سال تمام عنوان شد و داوطلبان بالای ۲۴ سال نتوانستند برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ تربیت معلم ثبت نام کنند. همین امر منجر به ایجاد این ابهام می‌شود که اگر وزارت آموزش و پرورش از رای دیوان عدالت اداری برای ورودی‌های مهر ۱۴۰۲ دانشگاه فرهنگیان تمکین کرده است چرا این تمکین در مورد ورودی‌های ۱۴۰۳ صدق نمی‌کند و شرط سنی  ۲۴ سال در مورد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ اعمال شد؟. اکنون نیز بازه ثبت نام در کنکور گذشته است و اطلاع رسانی در اینباره فایده‌ای برای جاماندگان ندارد.

از ابهامات یاد شده که بگذریم به طور کلی باید گفت این تصمیم درحالی اعلام شده است که متخصصان حوزه آموزش در خصوص ورود افراد ۴۰ و بعضا ۴۵ ساله به دانشگاه فرهنگیان اظهار نگرانی کرده و برای این نگرانی دلایل موجهی دارند؛ از جمله آنکه نحوه تربیت فرد ۴۰ ساله به عنوان یک «معلم» که شاکله شخصیتی او شکل گرفته و نحوه تعامل این معلم با دانش آموزان نوجوان علیرغم داشتن فاصله سنی زیاد چگونه خواهد بود و تکلیف ابهاماتی که در مسائل مربوط به سنوات این دسته از معلمان وجود دارد چه می‌شود؟.

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در ۲۰ تیر سال جاری بوده است اما در نهم شهریور در روزنامه رسمی منتشر می‌شود. این تفاوت‌ زمانی مقداری کارها را دچار مشکل کرد. از سوی دیگر  مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش اعم از مصوبه تعیین ۲۲ سال سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان باید بعد از امضای رئیس جمهور به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شد و این فرآیند طول کشید. دوم مرداد شورای عالی آموزش و پرورش ۲۲ سال سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را تعیین می کند اما نهم شهریور رای دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی منتشر می‌شود و با انتشار رای دیوان در روزنامه رسمی، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از نهم شهریور به بعد ابطال می شود..

وقتی فردی در۴۰ سالگی وارد آموزش و پرورش شود، طبق قانون فعلی باید ۳۰ سال خدمت کند و پس از این ۳۰ سال، ۷۰ ساله می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون افرادی که به سن بالای ۵۰ سال رسیده و در مدرسه مشغول تدریس هستند، دشواری‌هایی در برقرای ارتباط با نسل جدید دارند و توان جسمی آنها همانند جوانی به آنها اجازه و شوق تدریس نمی‌دهد. آیا کیفیتی که عملکرد یک جوان با یک فرد ۷۰ ساله دارد یکی خواهد بود؟. بله ما هم قبول داریم که افراد دارای سن بیشتر تجربه‌مند هستند اما ارتباط با نسل جوان و توان جسمانی افراد نیز مهم است.

مهدی امیدوار

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x