دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز سلسله نشست‌های ترجمان دانش دوشنبه ۱۴۰۲/۹/۲۷ ساعت ۱۳ با حضور دکتر مریم کیان پور، معاون پژوهشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر محبوبه نم نباتی، استاد تمام گروه کودکان و نوزادان دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، و رئیس کمیته اخلاق در پژوهش و علوم توانبخشی و مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی ، دکتر تهمینه دادخواه، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر سهیلا بختیاری، عضو هیئت علمی گروه اتاق عمل دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر مریم اقبالی، مدیر گروه مراقبت‌های ویژه پرستاری دانشکده پرستاری علوم پزشکی اصفهان، در سالن معرفت دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، شهشهانی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت جامعه و سالمندی و با حضور اصحاب رسانه ، در سالن معرفت دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برگزار شد.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند


در این نشست خبری ابتدا دکتر محبوبه نم نباتی استاد تمام گروه کودکان و نوزادان دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس کمیته اخلاق در پژوهش علوم توانبخشی و مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی و رابط بین ترجمان دانش دانشگاه و دانشکده ابراز داشت : خوشبختانه در برنامه‌ای که از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه ترتیب داده شده است ، هدف این بوده که تحقیقات و پژوهش هایی که توسط همکاران انجام شده ، به اطلاع عموم مردم و ذی نفعان رسانده شود و این خیلی برای ما مهم است . دکتر محبوبه نم نباتی اعلام کرد : سال‌ها این تجربه را داشتیم که پایان نامه‌ها و یا طرح‌های تحقیقاتی خیلی خوبی کار می‌شد ، ولی نتایج آن به گوش همه نمی رسید و نیازمند این بود که یک اطلاع رسانی در سطح دانشگاه ، در سطح جامعه و در سطح عموم داشته باشیم . وی تاکید کرد: برگزاری این نشست‌ها شروع خوبی است ان شاالله که با انگیزه‌های بیشتری همکاران ، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه این روند را ادامه دهند و خدمتگزار جامعه باشند.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند


سپس دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با پژوهشی تحت عنوان :«بررسی تاثیر احساس نگاری بر افسردگی اضطراب استرس و کیفیت خواب زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک‌های ناباروری اصفهان در سال ۱۴۰۰» ابراز داشت:
ناباروری یکی از معضلات بزرگ انسان در طول تاریخ بوده مطالعات زیاد نشان داده است ، اگر رخدادهای پر استرس زندگی انسان‌ها را مقایسه کنیم بعد از مواردی مانند مرگ فرزند ، مرگ پدر و مادر و همسر و خیانت همسر چهارمین رتبه به ناباروری اختصاص پیدا می‌کند. یعنی استرس ناباروری چهارمین مرتبه استرس را برای یک انسان بهمراه دارد. دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان داشت : متاسفانه شیوع ناباروری در زوج‌های ایرانی در تحقیقی که در سال ۱۳۸۹ انجام شد ، ۲۰/۳ درصد بود به عبارتی از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند . وی افزود: استرس ناباروری ، بر شئونات مختلف زندگی افراد من جمله جنبه عاطفی ، اجتماعی و جسمی تاثیر منفی می‌گذارد. استرس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های روان تنی یا سایکوسوماتیک( دردهایی که در اثر فشار روانی یا سرکوب فشار روانی ایجاد می‌شود) شوند و می‌توانند در ما بیماری جسمی به وجود آوردند. متاسفانه علیرغم اینکه استرس ناباروری به شدت روی جنبه‌های عاطفی و اجتماعی زوج نابارور تاثیر منفی می‌گذارد ، در درمان‌های ناباروری به این ابعاد توجهی نمی‌شود و عمدتاً تمرکز بر جنبه ناباروری است.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعلام کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از زنان ناباروری که تحت درمان ناباروری پیشرفته هستند ، افسردگی خفیف و شدید را تجربه می‌کنند و این آمار خیلی بالایی است. افسردگی و اضطراب ، می‌تواند موجب اختلال در خواب شود و اختلال در خواب خودش باعث می‌شود که ریتم ترشح هورمون‌های بدن در طی شبانه روز به هم بخورد که این می‌تواند مجدداً منجر به کاهش توانایی باروری شود. به عبارتی ما با یک سیکل معیوبی روبرو هستیم که ناباروری ، استرس ، افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کند ، این‌ها اختلال خواب می‌دهند و اختلال خواب چون نظم هورمون‌ها را بهم می زند ، باز منجر به ناباروری می‌شود. دکتر تهمینه دادخواه ابراز داشت: اگر بخواهیم این سیکل معیوب را بشکنیم لازم است از زوج‌های نابارور از نظر عاطفی و اجتماعی حمایت شود. درمان این اختلالات هیجانی بسیار ضروری و لازم است.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

دکتر تهمینه دادخواه ضمن اشاره به روش‌های موفقی که تاکنون برای اضطراب ، افسردگی ، استرس و اختلال خواب در زوج‌های نابارور به کار رفته‌اند ، اذعان داشت : این روش‌ها از نظر اقتصادی پرهزینه و از نظر زمان ، زمان بر هستند. و ما در حقیقت به دنبال راه حلی بودیم که هم در دسترس باشد هم بی‌هزینه یا کم هزینه و موثر باشد و بتواند به برطرف کردن این اختلالات کمک کند در مطالعاتی که انجام دادیم با موضوع احساس نگاری مواجه شدیم یعنی فرد ، احساسات خود را به طور شفاف ، رسا و شیوا و ساده بیان کند و روی کاغذ بیاورد.

این روش احساس نگاری نوعی افشاگری و اگر واژه زیباتری بخواهم بگویم نوعی برون‌ریزی یا تخلیه هیجانات درونی است.دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت : در این مطالعه فرد به مدت چند روز پشت سر هم ، هر جلسه تقریبا به مدت ۲۰ دقیقه در مورد موضوعی که هیجانات او را درگیر کرده ، ( تاثیر منفی عاطفی و هیجانی در ذهن او گذاشته ) ، بنویسد یعنی اولین جمله‌ای که به ذهن او می‌رسد بدون در نظر گرفتن درست بودن املا و نگارش آن و یا اینکه این جمله آیا مودبانه است یا نه ، روی کاغذ بیاورد. اولین عبارات و جملاتی که به ذهن رسید شروع کنند به نوشتن. خیلی مهم است که ویرایش نوشتن در ذهن ما صورت نگیرد. وی درهمین راستا گفت : موضوعی که ما نگران آن هستیم در ذهن ما یک شارژی دارد و با نوشتن ، ما شارژ آن موضوع را تخلیه می کنیم.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

مطالعات زیادی نشان می‌دهد احساس نگاری علاوه بر اینکه جنبه‌های هیجانی ما را بهبود می‌بخشد می‌تواند اثرات مفیدی بر جنبه‌های جسمانی هم داشته باشد. وی همچنین در مورد انتخاب این موضوع افزود : نازایی یک موضوع خیلی رایجی است و به خاطر اثرات منفی هیجانی آن مستلزم درمان است از طرف دیگر سیاست جمعیت کشور مبنی بر افزایش موالید است و درصد زوج‌هایی که مبتلا به نازایی هستند زیاد است از طرفی هم محدودیت‌هایی از نظر زمان و هزینه در درمان‌های روانشناختی داریم. در روزهای اول ، نوشتن نگرانی ها ممکن است فرد را بر آشفته کند که جای نگرانی ندارد باید اینقدر نوشتن را ادامه دهد که نهایتاً احساس کند نوشتن این موضوعات بی‌معنی است و اهمیت ندارد و به عبارتی این ترس‌ها و نگرانی‌ها از اصالت خارج شود.


دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن اشاره به مواردی که احساس نگاری موفق بوده است ( ترس از زایمان ، افسردگی پس از زایمان ، علائم استرس پس از سانحه ،خانم‌هایی که جنین ناهنجار دارند و به آن علت باید بچه‌هایشان به دنیا بیاید ، کسانی که بیماری ایدز دارند ، افرادی که پرفشاری خون دارند ، کسانی که سرطان پستان داشتند) اعلام کرد : ما از بین خانم‌های ناباروری که به کلینیک‌های ناباروری مراجعه می‌کردند کسانی را انتخاب کردیم که دارای ویژگی‌های مورد نظر ما بودند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کردیم گروه اول احساس نگاری می کردند ( گروه آزمون) یعنی همه نگرانی‌های خود را در مورد ناباروری می‌نوشتند و بعد نوشته ها در حضور آنها نوشته ها را پاره می‌کردیم گروه دوم خنثی نگاری می‌کردند ( گروه کنترل) یعنی در مورد یک موضوعی بنویسند که حس و عاطفه‌ای نسبت به آن ندارند و موضوعات نگران کننده در آن نباشد و خود نوشتن در آن دخیل بود.

دکتر تهمینه دادخواه در مترجمان دانش: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند

وی همچنین افزود : ما قبل و بعد از مداخله ، پرسشنامه‌ها را پر می‌کردیم در افراد این دو گروه چهار موضوع را مقایسه کردیم و نشان دادیم که قبل از مداخله این دو گروه با هم شباهت دارنددکتر تهمینه دادخواه، اعلام کرد : بعد از سه روز دوباره دو گروه را با هم مقایسه کردیم دیدیم در گروهی که احساس نگاری انجام داده بودند ، استرس ،اضطراب افسردگی و کیفیت خواب بهتر از گروه کنترل بود. در گروهی که خنثی نگاری هم کرده بودند این فاکتورها یک مقدار بهبود پیدا کرد. بعد در گروهی که احساس نگاری کرده بودند این بهبود بیشتر بود یعنی در هر دو گروه موثر بود ولی در گروهی که احساس نگاری کرده بودند تاثیرش بیشتر بود. بر اساس همین مقایسه‌ها به این نتیجه رسیدیم که احساس نگاری موثر است.عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد : تاثیرات احساس نگاری را بر موضوعات دیگر در بیماری‌ها و نگرانی‌های مختلف می شود این کار را انجام داد. اگر بخواهم کاربرد این نتایج را بگویم کلینیک‌های نازایی که متخصصین زنان یا ماما کار می‌کنند ما باید جز پکیج ارائه خدمات به این زوج‌ها موضوع احساس نگاری هم ارائه بدهیم بیمارستان می‌تواند حتی یک دفترچه یا خودکار با یک لوگوی زیبا با عنوان احساس نگاری طراحی کند ،و به این زوج‌ها هدیه کند . جز پکیج حمایت روانی اجتماعی باشد. دکتر تهمینه دادخواه عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم« ن والقلم و ما یسطرون » بیان کرد: خداوند قسم می‌خورد به نون و قلم و آن چیزی که سطر بندی می شود. وی همچنین تاکید کرد: ببینید چقدر نوشتن مهم است.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x