دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتر احمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، راهکارهای درمانی بیماران مبتلا به پارکینسون، را ترکیبی از دارو، توانبخشی و جراحی از جمله آخرین درمان‌های شناسایی شده برای بیماران پارکینسون می باشد.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، پنجشنبه سی‌ام آذر ماه ، علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون، دکتر محسن لعلی، متخصص روانشناسی بالینی، دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، دکتر رضا امانی، فلوشیپ تغذیه بالینی، در محل ساختمان مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان، نشست خبری انجمن خیریه پارکینسون اصفهان، برگزار شد. در این نشست خبری ابتدا دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، اظهار کرد: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد. دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، در ارتباط با مشخصات افراد مبتلا به پارکینسون اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با اختلالات تکلم و صدا از قبیل خشن بودن صدا، یکنواخت بودن تن صدا همچنین در جویدن، خوردن و بلع غذا و مشکلات مشابه مواجه می‌شوند. به همین دلیل این افراد تمایل کمتری برای صحبت کردن دارند و در مقایسه با افراد سالم هم سن خود اعتماد به نفس کمتری برای حضور در جامعه خواهند داشت.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

اختلالات تکلم بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون تاثیرات منفی خواهد گذاشت. بهتر است بیمار فرایند گفتار درمانی را شروع کنند تا توانایی آنان برای حفظ مهارت کلامی علیرغم پیشرفت بیماری، افزایش یابد. حفظ توانایی برقراری ارتباط با دیگران عامل مهمی است که در بهبود کیفیت زندگی بیماران و افزایش اعتماد به نفس آنان اثر مثبتی خواهد داشت.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، راهکارهای درمانی بیماران مبتلا به پارکینسون، را ترکیبی از دارو، توانبخشی و جراحی از جمله آخرین درمان‌های شناسایی شده برای بیماران پارکینسون بر شمرد و افزود: با توجه به ناشناخته بودن درمان این بیماری، درمان این بیماران علامتی است. وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده، پارکینسون در کشاورزهای مرد شایع‌تر است، و تست تشخیصی برای پارکینسون وجود ندارد و تشخیص ابتلاء به این بیماری با معاینه بالینی و شرح حال گرفتن از فرد انجام می‌شود. دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، گفت: هر چه بیمار به مرحله بالاتری از پارکینسون برسد، آهستگی بارزتر می‌شود و بیمار حتی برای انجام امور روزمره خود دچار مشکل خواهد شد. وی در ادامه افزود: بیماری پارکینسون از نظر پیشرفت دارای پنج مرحله است، ۷۰ درصد بیماران مبتلا به آن با لرزش در حال استراحت و ۳۰ درصد مابقی با کندی و سفتی عضلات شناسایی می‌شوند.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتراحمد چیت‌ساز، ادامه داد: ناشناخته بودن علت بروز این بیماری، درمان قطعی آن نیز همچنان ناشناخته است، و درصد ابتلاء به این بیماری در سراسر جهان یک درصد است و در واقع از هر ۱۰۰ نفر بالای ۶۰ سال، یک نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده است. وی همچنین تاکید کرد: افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلاء به بیماری پارکینسون دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری قرار می‌گیرند.

دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، در رابطه با درمان این بیماری گفت: بعضی از رویکردهای درمانی از جمله درمان شناختی رفتاری، ذهن آگاهی و درمان مبتلا بر پذیرش، از رویکردهای درمانی هستند که در درمان پارکینسون و سایر اختلالات مشابه عصبی شناختی کاربرد فراوانی دارند. و کاردرمانی روشی است که به افراد کمک می کند تا فعالیت های روزمره خود را به صورت ایمن و تا حد امکان مستقل انجام دهند. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به پارکینسون در انجام امور روزانه ای که دشوار است، کمک کند. لرزش دست‌ها، سفتی و کندی حرکات از علائمی رایجی است که در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دیده می شود. بنابراین بسیاری از فعالیت‌ های روزانه منظم بیمار می‌تواند چالش‌برانگیز و دشوار باشد مانند بستن دکمه پیراهن، پوشیدن جوراب، بستن بند کفش، گذاشتن کارت نقدی در دستگاه خودپرداز، نوشتن، تایپ کردن، نوشیدن قهوه و استفاده از سرویس بهداشتی. معمولاً کاردرمانگر می تواند با استراتژی های جبرانی و مشاوره خانواده و اصلاحات محیطی و اصلاح کردن فعالیت ها، اشتغال در جامعه را برای کمک به بیمار فراهم می کند.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب،در ارتباط با درمان این بیماری اظهار کرد: ورزش درمانی در آب می تواند به عنوان یک روش درمانی مفید و موثر در جهت بهبود تعادل و به دنبال آن بهبود در عملکرد روزانه بیماران پارکینسونی مورد استفاده قرار گیرد. خلق و خوی پایین اغلب بیماران مبتلا به پارکینسون میتواند برمراقبین و همراهان خانوادگی تأثیر منفی بگذارد. خنده درمانی از جمله روش های است که میتوان با آموزش آن به افراد سطح خلق آنها را بالا برد که داشتن شادی و خلق خوب پیامد های کاربردی و عملی در زندگی و عملکرد شخصی همچون تقویت روابط اجتماعی، حفظ سلامت دارد. برنامه خنده درمانی با مدیریت استرس، روش مقابله موثر برای بیماران پارکینسونی فراهم می کند که در نتیجه می تواند منجر به هیجانات مثبت و حالات روانشناختی مطلوب همچون کاهش اضطراب، افسردگی و امیدواری در زندگی شان شود. خنده درمانی به عنوادن مداخله ای که ترکیبی از فنون آرام سازی، کششی، روش های بهبود تنفس و شوخی و خنده شامل می شود

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، ادامه داد: بیماران مبتلا به پارکینسون اغلب در تعادل دچار مشکل می شوند که می تواند بر هماهنگی و ثبات عمومی بدن آنها تأثیر بگذارد. ورزش‌ ازجمله تحرک بدنی، تمرینات قدرتی و استقامتی، تای چی، یوگا، تنیس روی میز، تمرین درمانی و توانبخشی با انجام تمرینات ورزشی و بازی های ویدئویی و رایانه ای و باعث بهبود خفیف تا شدید در علائم حرکتی و همچنین کیفیت زندگی در این بیماران خواهد شد. ورزش های مبتنی بر آب مانند شنا ، پیاده روی و ایروبیک روی آب نیز می تواند به بیماران برای تقویت عضلات ، تعادل و حالت بدن کمک کند. پیاده روی یک ورزش برای هماهنگی موثر عضلات است که می تواند با سرعتی مناسب برای بیماران انجام شود.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

سپس رضا امانی، فلوشیپ تغذیه بالینی اظهار کرد: برخی از مواد لازم برای بدن، از مواد غذایی خوراکی تأمین می‌شود و بدن توان ساخت آن را ندارد یا تنظیم آن به مواد غذایی وابسته است. آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها به زندگی‌ های ام‌اس، پارکینسون و آلزایمر، تأثیرگذار است و هر چه چربی‌ها به سمت اشباع پیش رود، انعطاف‌پذیری نورون‌ها تحت تأثیر چربی‌های دریافتی قرار می‌گیرد. وی افزود: سیر طی کردن پنج مرحله بیماری در تمام افراد مبتلا به پارکینسون یکسان نیست، و لرزش در حال حرکت، کندی حرکت و سفتی عضلانی، سه علامت شایع و اصلی ابتلاء به پارکینسون به شمار می‌رود. و شایع‌ترین بیماری تحلیل‌برنده عصبی، آلزایمر و پس از آن پارکینسون است؛ در واقع، پارکینسون یک بیماری آهسته پیش رونده و تدریجی به شمار می‌رود. بیماران با توجه به نداشتن توان در کنترل بدن، در معرض به زمین خوردن و شکستگی لگن قرار دارند، و ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون، همزمان مبتلا به آلزایمر نیز هستند.

وی ادامه داد: تغذیه در دو بعد پیشگیری و درمان روند بیماری‌ها تأثیرگذار و تغذیه در کشور یکی از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، وی افزود: یکی از دشمن‌های سیستم عصبی انسان، اسید چرب ترانس است و این در صورتی است که ایرانی‌ها بین دو تا پنج برابر میزان توصیه شده، از اسیدهای چرب ترانس استفاده می‌کنند؛ همچنین باید در نظر داشت که استفاده از میوه و سبزی، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشگیری از بیماری‌ها است و هرچه میوه و سبزی تیره‌تر باشد، مفیدتر واقع می‌شود.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

سپس علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون، اظهار کرد: انجمن خیریه پارکینسون اصفهان با شماره ثبت ۶۹۰۲ به منظور حمایت از بیماران پارکینسونی به همَت خیرین و جمعی از متخصصین مغز و اعصاب تأسیس و با هدف خدمت به بیماران و خانواده آنان در امر آموزش، شناخت، پیشگیری، درمان و کمک درمانی و کمک های انسان دوستانه فعالیت خود را شروع نموده است.

انجمن خیریه پارکینسون اصفهان با برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد با حضور اساتید و کارشناسان مجرب آماده ارائه خدمات به همیاران پارکینسونی می باشد. علی قطبی، در مورد وجه تمایز این خیریه با سایر خیریه ها گفت:، خیریه پارکینسون با توجه به فعالیت در عرصه بیماری خاص، فعالیت فعالی در حوزه پژوهشی دارد و تیمی در این انجمن پیگیر پژوهش، تحقیقات و آموزش هستند.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

حدود ۲۰ ماه از تشکیل و آغاز فعالیت این انجمن می‌گذرد و طی این مدت، ۱۱۰۰ نفر از سراسر کشور با این انجمن ارتباط برقرار و حدود ۸۰۰ نفر نسبت به پر کردن فرم‌های مربوطه اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه مجموعه خدمات کلی پیش‌بینی شده برای هر بیمار به صورت ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ تومان است، و ورود تمام مؤسسات خیریه به عرصه فعالیت، مربوط به معیشت بیماران و خانواده‌های آنها است.

علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون، ادامه داد: نیازهای بیماران و خانواده‌های آنها، قیمت داروهای این بیماران طبق مصوب سازمان غذا و دارو است، اما اتفاق خوب این حوزه، قرار گرفتن بیماری پارکینسون در سبد حمایتی بیماران خاص است.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

قطبی با اشاره به اینکه برخی از داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه است، ادامه داد: مبدا و برنامه‌ریزی خیریه پارکینسون، تنها مربوط به اقدامات کمک درمانی است و پیش‌بینی‌های سالانه برای فعالیت‌های مرتبط در نظر گرفته می‌شود.

سپس دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، با تماس تلفنی که با خبرنگاران داشت؛ گفت:: درمان‌های اولیه بیماری‌های عصبی روان‌شناختی مانند پارکینسون، ام‌اس، صرع یا آلزایمر، درمان‌های دارویی است و نمی‌توان ادعا داشت که درمان اولیه این بیماری‌ها، درمان‌های روانشناختی است. درمان‌های روانشناختی جایگاه حمایتی از این بیماران دارد و با توجه به اینکه اختلالات همگون از جمله افسردگی، اضطراب و چالش‌های عاطفی برای بیماران پدید می‌آید، مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند نقش مهمی در حمایت از بیماران داشته باشد.و اعتقاد بر این است که روان‌درمانی‌ها باید در خدمت دارودرمانی بیماری پارکینسون باشد، و بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سراسر جهان، تأثیر روان‌درمانی برای این بیماران بدون انکار و مشاور نمی‌تواند بر اختلالات حرکتی بیماری تأثیر مستقیم بگذارد، اما تأثیر روان درمانی بر کیفیت زندگی بیماران بسیار مشهود ارزیابی شده است. محسن لعلی دکترای روانشناسی بالینی، افزود: تشکیل انجمن خیریه پارکینسون و فعالیت مشارکتی آن گامی مثبت تلقی می‌شود، تصریح کرد: در این انجمن، طی روند تکمیل درمان بیماری پارکینسون، از درمان کلی‌نگر استفاده می‌شود. و روان‌درمانی و مشاوره در درمان پارکینسون و سایر اختلالات مشابه آن منجر به بالا بردن کیفیت زندگی آنها می‌شود. خانواده می‌تواند همراه و یاری دهنده اصلی بیماران باشد،و آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی به بیمار و خانواده او از جمله اولویت‌هایی است که در بحث روان‌درمانی مد نظر قرار می‌گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: نقش حمایتی و آموزشی مشاوره برای بیماران مبتلا به پارکینسون، اظهار کرد: مهارت‌هایی توسط روانشناس و مشاور به بیماران آموزش داده و با توجه به این مهارت‌ها، از تسریع روند پیشرفت بیماری تا حدودی پیشگیری می‌شود.

در پایان دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مبنی بر این که فرق آلزلیمر با پارکینسون که در عوام مردم یکی می دانند، توضیح بفرمائید، اظهار کرد: تفاوت آلزایمر (Alzheimer) و پارکینسون (Parkinson) ، بیماری پارکینسون یک اختلال نورودژنراتیو مغز است که علائم آن معمولا به‌تدریج ظاهر می‌شوند و با گذشت زمان پیشرفت می‌کنند. این بیماری بر سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین در بخشی از مغز به نام جسم سیاه تأثیر می‌گذارد. در واقع مرگ یا آسیب سلول‌های عصبی این ناحیه منجر به کاهش تولید دوپامین می‌شود.

دکتر چیت ساز: شناخت در کنار آگاهی می تواند در تشخیص بیماری پارکینسون موثر باشد

البته پارکینسون ممکن است بر سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی که عملکردهایی مانند فشار خون، هضم و تعریق را تنظیم می‌کنند نیز تأثیر بگذارد و باعث کاهش تولید نوراپی‌نفرین شود. این مساله در بروز علائمی مانند خستگی و تغییرات فشار خون واقعا موثر است. وی در ادامه افزود: شایع‌ترین بیماری تحلیل‌برنده عصبی، آلزایمر و پس از آن پارکینسون است؛ در واقع، پارکینسون یک بیماری آهسته پیش رونده و تدریجی به شمار می‌رود.

درحالی‌که بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل در افراد مسن است. در آلزایمر، نوعی پروتئین به نام بتا آمیلوئید در میان سلول‌های عصبی مغز جمع می‌شود و پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهد. پروتئینی به نام تاو نیز ایجاد می‌شود و رشته‌هایی را تشکیل می‌دهد که در داخل سلول‌های عصبی پیچیده می‌شوند. این گره‌های نوروفیبریلاری نحوه ارتباط سلول‌های عصبی با یکدیگر را مختل می‌کنند.

دکتراحمد چیت‌ساز، ادامه داد: در این وضعیت، سلول‌های عصبی سالم ارتباط خود را با سایر سلول‌های عصبی از دست می‌دهند و به‌درستی کار نمی‌کنند یا می‌میرند. معمولا آسیب مغزی در آلزایمر از هیپوکامپ و قشر انتورینال شروع می‌شود. این نواحی مغز در ایجاد خاطرات دخیل هستند. با پیشرفت آلزایمر، آسیب می‌تواند نواحی بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی ممکن است آتروفی مغز یا کوچک شدن مغز رخ دهد.

دکتراحمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، افزود: اگرچه پارکینسون و آلزایمر علائم و فاکتورهای خطر مشابهی دارند، اما به نظر نمی‌رسد که ارتباطی بین پارکینسون و آلزایمر وجود داشته باشد و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یکی از آن‌ها می‌تواند منجر به بروز دیگری شود وجود ندارد.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

از آقای چیت ساز به خاطر این مطالب خوب و دوستان دیگر نامبرده تشکر می کنم.
جناب آقای قطبی و همکاران خداوند منان را شاکریم که به ما نعمت قدردانی و تقدیر از عزیزانی را ارزانی فرموده که همواره با عزمی راسخ در جهت پیشبرد اهداف متعالی خود و مسئولیت پذیری در جایگاه خدمت رسانی به هموطنان ارجمند به شایستگی تلاش می کنند. درود خداوند بر شما که محبت و اخلاص را با تلاش بی نظیر خود به تصویر می کشید. در همین راستا برخود لازم میدانیم از تلاش و کوشش شما صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم. امید است در سایه عنایات ایزد منان موفق و موید باشید.

زهره

از تمام عزیزان این خیریه تشکر می کنم .

خداوند یارتان باشد

کوروش

از خیریه بیماران پارکینسون و جناب آقای قطبی و جناب آقای دکتر چیت ساز بسیار سپاسگذارم و توفیق شما را در راه خدمت به این بیماران از خداوند برای شما و خانواده محترمتان خواستارم.

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x