دکتر غلامرضا عسکری در ترجمان دانش: ترکیب کرکومین و پیپرین و زنجبیل اثر هم افزائی دارد / کروکومین در واقع عصاره و ماده موثر زردچوبه است

دکتر غلامرضا عسکری در ترجمان دانش: ترکیب کرکومین و پیپرین و زنجبیل اثر هم افزائی دارد / کروکومین در واقع عصاره و ماده موثر زردچوبه است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح سه شنبه ۱۴۰۰/۹/۲۱ نشست خبری ترجمان دانش، در آذر ماه پژوهش، در سالن اجتماعات دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر غلامرضا عسکری، متخصص تغذیه، و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و دکتر فرناز شهدادیان، دکترای تخصصی تغذیه، و با حضور اصحاب رسانه برگزارشد.


دکتر فرناز شهدادیان، دکترای تخصصی تغذیه ، در مقدمه این نشست خبری خاطرنشان کرد : در بحث مراقبت‌های ویژه ، بحث اصلی التهاب است که کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند با کرکومین و سایر ترکیبات باعث کاهش التهاب شود و این‌ها بیشتر به عنوان کمکی استفاده می‌شوند.


سپس دکتر غلامرضا عسکری، پزشک و متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه پژوهشی تحت عنوان« بررسی اثر مکمل یاری با کروکومین-پیپرین در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (icu) : یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو کور» بیان کرد : کروکومین در واقع عصاره و ماده موثر زردچوبه است ما شاید بیش از ۲۰ مطالعه روی خود کروکومین و انواع ترکیبات مختلف آن که به هر جهت توسط داروسازان تهیه می‌شود و در دسترس ما قرار می‌گیرد انجام دادیم.


رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ابراز داشت: ما در بحث کروکومین چندین مطالعه روی بیمارانی که مبتلا به کبد چرب بودن داشتیم و مطالعه کروکومین ما در اصفهان به سال ۹۰ برمی‌گردد و کروکومین تخلیص شده را به افرادی که کبد چرب داشتند دادیم و دیدیم که نتایج خیلی خوبی در بیمارانی که استفاده می‌کردند داشت و مطالعات ما از آنجا شروع شد. وی در ادامه مطالب خود افزود : بیشتر مطالعات ما ( یعنی بیش از ۲۰ مطالعه ) ، روی کبد چرب و میگرن در اصفهان بوده است. در زمان کرونا فرصت خوبی پیش آمد که روی افراد ، به خصوص افراد بستری در آی سی یو مطالعه ای انجام شود ، متاسفانه نه تنها در کشور ما ، بیشترین بیماران در معرض آسیب ، بیماران بستری در آی سی یو هستند ، که دچار سوء تغذیه می‌شوند و بیشترین عوارض در بیماران آی سی یو است. دکتر غلامرضا عسکری، متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد : شرایط کرونا شرایط سختی بود کرونا داروی خاصی نداشت و هر قسمت که درگیر می‌شد ، یک قسمت آن التهاب بود به خصوص ریه و بقیه قسمت‌ها را نیز درگیر می‌کرد.

وی همچنین افزود : ما دو مطالعه در بحث آی سی یو گذاشتیم که مطالعه اول به بیماران کرونایی اختصاص داشت که هم بهبود علائم کروکومین را دربیمارانی که کروکومین مصرف می‌کرند و هم طول مدت بستری در آی سی یو که از شاخص‌های مهم بخش آی سی یو است کمتر شد و میزان مرگ و میر آنها نسبت به گروه شاهد نیز کمتر شد. درمطالعه دوم ما ، ترکیب کرکومین با پیپرین کلاً در بیماران بستری در ای سی یو بود . دکتر غلامرضا عسکری رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد : در مطالعه قبلی بهترین اثر ترکیب هم افزایی کروکومین و پیپرین است ، کروکومین عصاره ماده موثره زردچوبه است که ما هر روز در غذاهای خود استفاده می‌کنیم و بسیار خوب است و توصیه هم می‌کنیم.

پیپرین هم عصاره فلفل سیاه است که این ترکیب کروکومین و پیپرین اثر سینرژیک دارد و جذب کروکومین را بیشتر می‌کند و اثراتش را بیشتر می‌کند. بنابراین اثرات ضد التهابی آن در مقایسه با اینکه کروکومین تنها مصرف شود خیلی بیشتر است. دکتر عسکری اظهار داشت : در مطالعه‌ای که انجام شد ما نتایج معناداری در افرادی که کروکومین مصرف می‌کردند ، در مقایسه با افرادی که کروکومین مصرف نمی‌کردند ، مشاهده کردیم. حاصل تحقیق ما سه تا مقاله بود که در مجلات معتبر دنیا چاپ شد.


دکتر غلامرضا عسکری متخصص تغذیه عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به طب سنتی ، بیان کرد : پایه مطالعه من با طب سنتی یا بهتر است بگوییم طب ایرانی نزدیک‌تر است. توصیه می کنیم داروهای بیس گیاهی ، مثل زردچوبه و فلفل ، به جای خود و در جای خود استفاده شود.


دکتر غلامرضا عسکری، بیان کرد : در مطالعاتی که به صورت کارآزمایی بالینی باشد یک سری شاخص‌هایی را در نظر می‌گیریم که تفاوت بین گروه مداخله و شاهد را به ما نشان می‌دهد . یک سری شاخص‌ها آزمایشگاهی است و ما این تفاوت را در شاخص‌های آزمایشگاهی مثل شاخص التهابی که بیس کار ما بودند مشاهده کردیم دیدیم افرادی که کروکومین با پیپرین با هم مصرف می‌کردند ، در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده بودند ، شاخص‌های آزمایشگاهی آنها خیلی بهتر بود وی همچنین افزود : تمام شاخص‌هایی که حاصل معاینه‌های فیزیکی بود مثل سرفه ، تنگی نفس و علائمی که در بیمار برای ما مهم بود نسبت به گروه شاهد در کل ، بهبود پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه ما دو تا بهبود داریم گفت : ما از نظر آماری دو تا بهبود داریم یکی اینکه یک موقع تفاوت را می بینیم و در کل می‌گوییم این تفاوت ایجاد شده است یک موقع از نظر آماری ، معناداری را می‌گیریم یعنی این تفاوت باید به یک حرفی برسد تا از نظر آماری بگوییم این قابل استناد و قابل تعمیم است.
ما برای اینکه به معناداری برسیم ۳ تا محدودیت داشتیم ،اول طول مدت بستری بیمار در آی سی یو دوم محدودیت زمان مطالعه سوم دوز دارو. با توجه به این محدودیت‌ها پیش بینی می‌شد که در بعضی از شاخص‌ها تفاوت را ببینیم ، ولی معناداری را نبینیم ولی بعضی از شاخص‌ها معنادار شد.


دکتر غلامرضا عسکری اظهار داشت : در بعضی از شاخص‌ها مستقیم و غیر مستقیم مثل شاخص‌های عملکرد کلیه یا آنزیم‌های کبدی ، در این شاخص‌ها تفاوت را دیدیم. حجم مطالعه ما دو گروه ۴۰ نفره بود از زمانی که بستری بودند.
دکتر غلامرضا عسکری خاطرنشان کرد در مطالعه‌ای که در بیماران کبد چرب کبد چرب انجام دادیم آن دسته از بیمارانی که فشار خون هم داشتند در پایان مطالعه فشار خون سیستولیک آنها در مقایسه با بیمارانی که مصرف نکرده بودند فشار خون سیستولیک آنها پایین‌تر بود این نوع مطالعات از نوع مطالعات کارآزمایی است که در حجم محدودی انجام می‌دهیم در مطالعه‌ای که ما از بیماران داشتیم تنها عارضه‌ای که بعضی از آنها در مصرف آن داشتند عوارض گوارشی مثل تهوع بود.


دکتر عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با این توصیه که هیچگاه نباید دارو و مکمل‌های دارویی را سر خود مصرف کرد و حتماً باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود.افزود : مصرف خودسرانه ویتامین دی باعث مسمومیت می‌شود. ما هیچ توصیه کلی ،که اگر من فلان مشکل پیدا کردم بروم داروخانه و بگویم به من دارو بده را پسند نمی‌کنیم. در بعضی از گزارش‌ها سرانه مصرف داروهای ما از کشورهایی مثل هند و چین بیشتر است. طب هندی و چینی بر اساس گیاهان دارویی است.
دکتر غلامرضا عسکری عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه در پایان این نشست خبری خاطرنشان کرد: ترکیب کرکومین و پیپرین و زنجبیل ترکیب خیلی خوبی است و زنجبیل اثرات ضد درد وضد التهابی خیلی زیادی دارد. و کروکومین خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد.

مریم نظری

انتهای پیام/،

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد رضا

سلام
این طرح تحقیقاتی شما بسیار عالی است امیدوارم که به مرحله عمل برسد
جناب آقای دکتر عسکری شما افتخار کشور و ما دانشجویان دانشگاه اصفهان هستید.

درود بر شما
امیدوارم که همیشه سالم تندرست باشید افتخار ما

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x