اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران حقوق بشر سیاسی مرکزی

مصاحبه خبرنگار احوال نیوز با سعید غفوری

خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در یک گفتگوی متفاوت حاضر شده است. گفتگویی که مقابلش یک اقتصاددان حضور دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

سعید غفوری، درمصاحبه خبری با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، از اقتصاد درکلان شهرتهران خبرداد :

اقتصاد در کلان شهر تهران اقتصاد شهری چیست؟اقتصاد شهری، هم اقتصاد و هم جغرافیا را به یکدیگر مرتبط کرده است و به بررسی انتخاب های جغرافیایی خانواده ها نیز می‌پردازد، اقتصاد به تحلیل و بررسی انتخاب‌های افراد با توجه به منابع نیز می‌پردازد، در حالی که خانواده‌ها انتخاب خود را به منظور حداکثر رساندن مطلوبیت نیز شکل می‌دهند و بنگاه‌ها حداکثر سود را مبنای تصمیم‌گیری‌شان نیز قرار می‌دهند.

اقتصاد شهربه علاوه اقتصاد شهری، توانایی تشخیص ناکارآمدی‌های انتخاب‌های مکانی را داشته و سیاست‌های عمومی جایگزین جهت را گسترش انتخاب‌های کارآمد قرار می‌دهد.

قدرت های بازاری در توسعه شهرهاشاخص های اقتصادیاقتصاد شهری و رابطه‌ این اقتصاد با مدیریت شهری قدرت‌های بازاری در توسعه‌ شهرها مربوط به تصمیمات مکانی بنگاه ‌ها و خانواده‌ها است که باعث پیشرفت شهرها می‌شوند. رفتار بازار تا حدودی به مکان آن‌ها نیز بستگی دارد، بنابراین بخشی از کارکرد بازار نیز به موقعیت جغرافیایی آن نیز مرتبط می‌شوند.

کارکرد بازاری یک بنگاهی که در یک منطقه جغرافیایی دورافتاده قرار دارد، از کارکرد بنگاهی که در یک منطقه متمرکز قرار دارد بسیار متفاوت است. تصمیمات مکانی بنگاه‌ها و خانوارها شهرهایی را به وجود می‌آورند که از نظر اندازه و ساختار اقتصادی با هم فرق دارند.

وقتی صنایع در یک مکان جمع می‌شوند، مثل دره‌ی سیلیکون در کالیفرنیا، ناحیه‌هایی با اقتصادهای منحصربه ‌فرد به وجود می‌آورند که در آن بنگاه‌ها غالب هستند.

اقتصاددان شهری با نگاه به تصمیمات مکانی بنگاه‌ها و خانوارها، توانایی این را دارند که بگویند چرا بعضی شهرها در مکانی به خصوص توسعه پیدا می‌کنند، چرا بعضی شهرها بزرگ هستند و برخی کوچک. عوامل رشد و سقوط اقتصادی بعضی شهرها چیست و چگونه شهرداری‌ها می‌توانند موجب رشد یک شهر شوند.با توجه به این که هدف اقتصاد شهری پاسخ دادن به سوالات مربوط به طبیعت و سازوکارهای اقتصادی یک شهر هستند.

مدل‌ها و متدهای این رشته عمدتا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پدیده‌های محدود به یک شهر را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین کشورهایی وجود دارند که بیشترین درصد اقتصاد دستوری را اجرا می‌کنند، مانند چین، کوبا، ویتنام و لائوس، کره شمالی و آلمان شرقی.

امروزه بسیاری از کارشناسان برنامه‌ریزی و صاحب نظر علوم منطقه‌ای به این باور رسیده‌اند که علاوه بر روستا و شهر، منطقه شهری نیز به یک فرم جدید اسکان بشر تبدیل شده است. منطقه شهری تفاوت‌‌های عمده ساختاری و عملکردی با روستا و شهرستان‌ها دارند.

این مناطق از توان نهفته‌ای برخوردارند که بروز آن مشروط به شناخت و تعیین صحیح محدوده منطقه شهری و بعد از آن برنامه‌ریزی و مدیریت متناسب برای آن‌هاست.

به منظور دستیابی به یک برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای مناطق شهری، باید نخست مرز و محدوده آن‌ها مطابق با موازین علمی ‌تعیین شود.

در ایران از سال ۱۳۷۴ منطقه‌های شهری به رسمیت شناخته شدند و تلاش‌های مختلفی برای دستیابی به تعیین علمی‌ مرز و محدوده این مناطق شروع شد.

اما آنچه که در عمل دیده می‌شود، تعیین این محدوده‌ها اکثرا با تکیه بر تقسیمات سیاسی، اداری هستند. از آنجایی که منطقه شهری تهران بزرگترین منطقه شهری در کشور به شمار می ‌رود و دارای عملکردهای ملی است، انجام هرگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای آن مستلزم تعیین دقیق و علمی‌ محدوده ‌این منطقه شهری است.

روش تحلیل عاملی به عنوان روشی تکمیلی در راستای تعیین مرز و محدوده منطقه شهری تهران با تکیه بر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی نیز استفاده شده است.

به این ترتیب که ۵۰ شاخص اقتصادی و اجتماعی در سطح شهرستان استخراج و بعد از آن با استفاده از نرم افزار SPSS، تحلیل و اجرا می‌شد.در نهایت نتایج برآمده از تحلیل‌ها، به نقشه GIS استان تهران فرستاده می‌شد و پس از تهیه لایه‌های گوناگون، خروجی پژوهش در قالب نقشه به دست می‌آید. مطالعات این پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از این روش تحلیل، محدوده منطقه شهری تهران برابر با محدوده کل استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزکوه است.

شیوا انصاری

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x