اجتماعی استان اصفهان دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نگارگری ایران هنر چشم نواز جهان

نگارگری ایران هنر چشم نواز جهان

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دریادداشتی از سلسله مقالات “ فهم نقش از میراث ناملموس ایران”  با عنوان نگارگری ایران هنر چشم نواز جهان” نوشت: نگارگری ایرانی یا نقاشی مینیاتور از جمله هنرهای بومی ایران و یکی دیگر از هنرهای دستی هنرمندان ایران است.
نگارگری ایرانی که جهان آن را به نام (‌Persian Miniature )می شناسند به نوعی نقاشی ظریف و ریزنقش ایران گفته می‌شود که در گذشته بیشتر برای کتاب‌آرایی ادبی، علمی و پزشکی و یا به گونه جداگانه یا (مرقع) ساخته می‌شده است و امروزه از محدوده‌ی کتاب‌آرایی فراتر رفته و نام کاملی که امروزه  همه بخش‌های این نگارگری را دربرمی گیرد  “نقاشی ایرانی” یا( Persian Painting) است.

خوشبختانه پس از آشنایی هنردوستان غربی با هنر نگارگری شرقی و استقبال آنها از این هنر بومی ایران  واژه “مینیاتور” برای این نوع هنرنمایی هنرمندان ایران و این نگارگری‌ها در غرب  به کاربرده شد. 

از معروف ترین هنرمندان نقاشی مینیاتور ایران در قرون گذشته ایران: «رضا عباسی»  «سلطان محمد»  «میرزا علی» را می توان نام برد و از مشهورترین نگارگران معاصر «محمود فرشچیان» و «محمدباقر آقامیری» هستند.

لازم است بدانیم، همزمان با ثبت جهانی نگارگری (مینیاتور) «محمود فرشچیان»، «مجید مهرگان»، «مهین افشان‌پور»، «اردشیر مجرد تاکستانی» و «محمدباقر آقامیری» نیز که از پیشکسوتان این رشته محسوب می شوند به عنوان «گنجینه زنده بشری»در یونسکو به عنوان اساتید این رشته ثبت جهانی شدند.

آذر کریمی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x