مهدی رمضانی: کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین شبکه اجتماعی است

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین شبکه اجتماعی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در محل در ساختمان مرکزی دانشگاه اصفهان ، سالن اجتماعات شهید سردار قاسم سلیمانی، در نشست خبری با اصحاب رسانه در تاریخ سه‌شنبه ۴ مهرماه، گفت: شبکه کتابخانه‌ای بعد از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور را دارد، و قریب به ۱۲ میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و کمتر از ۳ میلیون نفر اعضای آن فعال بودند. بیش از ۶۰ درصد از این تعداد، کودکان و نوجوانان هستند و  در ۴۰ درصد باقی مانده، بیش از ۶۰ درصد را مادران تشکیل می‌دهند. در دهه ۴۰ فضای ساختاری کتابخانه‌های عمومی شکل گرفتند که پس از انقلاب اسلامی ذیل معاونتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان دبیرخانه کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شد. از اوایل دهه ۸۰ پیگیری احیای ساختار قدیمی کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت. در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی هیئت امنایی شکل گرفت که ریاست آن با وزیر ارشاد است. مسئولیت اداره این نهاد با دبیرکل آن است که دبیر هیئت امنا نیز محسوب می‌شود.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین شبکه اجتماعی است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادامه داد: از اواسط دهه ۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت، و در حال حاضر این تعداد از انقلاب تاکنون به ۳۷۰۰ کتابخانه رسیده است. هزار مورد از کتابخانه‌ها خصوصی و مشارکتی هستند و بیش از ۲۷۰۰ کتابخانه به‌طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود. این عدد غیر از کتابخانه‌های کانون مساجد، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و غیره است.

مهدی رمضانی، در ارتباط با خدمات کتابخانه ها علاوه بر کتاب خوانی و آرشیو و سالن مطالعه گفت: خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و مشاغل در کتابخانه‌ها ارائه می‌شوند. کتابخانه‌های امروزی دارای گالری، سالن چند منظوره، سالن سینما، بخش دیداری و شنیداری، بخش پایگاهای اطلاعاتی، بخش خدمات ویژه، بخش نابینایان و ناشنوایان و مجموعه‌ای از خدمات هستند.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ارتباط با رتبه های شبکه های کتابخانه ای گفت: کشور ما از حیث شبکه کتابخانه‌ای در دنیا جزو ۲۰ کشور اول، در آسیا جزو ۵ کشور اول و در منطقه رتبه اول را دارا است، اکنون کتابخانه‌ها به‌عنوان مرکز فرهنگی اجتماعی و با محوریت کتاب فعالیت می‌کنند. در کتابخانه‌های نسل جدید بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. در سرانه تولید کتاب، رتبه اول با کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی است، ادامه داد: کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در رتبه دوم کتاب‌های تولیدی است و همین مطلب بیانگر اهتمام ویژه خانواده‌ها است که هنگام ورود به مدرسه این اهتمام کاهش می‌یابد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین شبکه اجتماعی است

مهدی رمضانی،افزود استان اصفهان از حیث تعداد کتابخانه‌ها پیشرو است و قریب به ۳۰۰ کتابخانه فعال در استان وجود دارد. طبق بررسی‌ها ۵۰ درصد ساکنان استان امکان دسترسی به کتابخانه‌ها را دارند. در بحث کتابخانه‌های عمومی، آنچه در شأن این استان است هنوز حاصل نشده و ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نقش بهره‌برداری را ایفا می‌کنیم و ساخت کتابخانه‌ها بر اساس قانون مسئولیت شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و غیره است.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی در جهان اسلام با ابعاد ۱۸ هزار مترمربع در اراک در حال ساخت است، و تنها در چند مرکز استان هستند که کتابخانه مرکزی ندارند و استان اصفهان یکی از آن‌ها است. با وجودی که ممنوعیت برای کلید زدن پروژه جدید وجود دارد، دولت برای ساخت کتابخانه‌ها استثناء قائل شده است.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین شبکه اجتماعی است

وی در پایان به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در ارتباط با اینکه فضا های مجازی دارای رشد زیادی داغشته اند، آیا از طرف نهاد کتابخانه های عمومی ، اقدامی انجام شده است یا خیر گفت: فضای مجازی یک سویه نیست بلکه دو سویه است، که هم مطالب خوب دارد و هم مطالب تخریب کننده.در بحث مقوله خواندن هم با خواندن مطالب در شبکه های مجازی خود مطالعه محسوب می شود.ما از ظرفیت فضای مجازی را جدی می دانیم و معتقدیم که باید حضورمان جدی باشد و دنبال کتاب خانه های عمومی هستیم. و هر جا دستگاهی ورود کند کمک خواهیم کرد.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x