اجتماعی استان بین الملل تصاویر فرهنگ و هنر

چرا دانشگاه، لال است؟!

چرا دانشگاه، لال است؟!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

سال‌ها در دانشگاه و رشته‌های علوم انسانی، #نظرات متفکرین غربی را در قالب نظریه و قانون به خورد دانشجویان دادند و نسبت به بقیه جوامع در بقیه جهان، پرده جهل کشیدند! ما، نه از چین خبر داریم و نه حتی از عربستان! ممکن است در جریان باشیم که ماکیاول، در چه قرنی و در کجا و برای کدام پادشاه، توصیه‌های عملگرایانه داشته است اما نمی‌دانیم، چین چگونه به اینجا رسید و آفریقا، منشأ پدیدارشناسی است!
سال‌ها، به شکلی دگم، توسعه اروپا محور و خط سیر تحول جوامع از جامعه مکانیکی به ارگانیکی و یا از گمین‌شافت به گزل‌شافت را به عنوان یک قانون زندگیِ متمدنانه، آموزش دادند و مخالفان را، متحجر خواندند! حالا با اتفاقاتی که در اروپای متمدن!!! در حال رخ دادن است، این، وحیِ منزَل‌شده، رسوا و هاله‌ی قدسی مدرنیته، سیاه شده است! دانشگاه، لال است! در دنیای پرتِ علوم انسانی در ایران، زرق و برق مدرنیته، به مثابه آبنباتی است که کودکان را فریب می‌دهند و از نتایج فاجعه‌بار این فریب غفلت می‌شود!
دلیل اصلی این موضوع، به طبقه‌ای برمی‌گردد که علوم انسانی را در پیوند با هم طبقه‌ی خود در آنسوی آب، وارد کرد! طبقه‌ای، متمول، از خودبیگانه و #رانتی که طبیعتا با طبقه‌ و مردمانی با این ویژگی در اروپا معاشرت کرد و در نتیجه آنچه که به عنوان علم و اکتشاف علمی به ایران وارد کرد، سبک زندگی این گروه از مردم اروپا بود! می‌خواهید زندگی‌تان مانند زندگی اروپاییان (متمولین رانتی و نه مردم عادی) باشد؟! پاسخ دانشگاه این است؛ باید از روابط #عاطفی شرقی به نظم و ساختار غربی دربیایید! می‌خواهید مانند آن‌ها بخشی از فراغت خود را در کافه‌ها درباره کامو حرف بزنید؟! باید از زندگی قبیله‌ای و ریش سفیدی به شکل سلسله مراتب خشک دربیایید! زبانتان هم خیلی چنگی به دل نمی‌زند و باید جهانی شود! مذهب‌تان هم که فضول است و باید کاری به کسی نداشته باشد و باید به پستویی برود!
اما دانشگاه، اینجا #لال است! چرا که فرانسه دیگر از جامعه مدرن به پست‌مدرن تبدیل نخواهد شد! فرهنگ اهمیت ندارد و دزدیدن لباس از «زارا» اولویت پیدا می‌کند! #جنگِ_نان مهم می‌شود و کافه‌ها از رونق می‌افتند. عواطف به شکل #خشم بروز می‌یابد، از فشارِ تخصصی شدن امور، میل به نژادپرستی و کینه نسبت به مهاجران، اوج می‌گیرد، #تساهل نسبت به دیگری، از بین می‌رود و کتاب مقدس، به آتش کشیده می‌شود… این یعنی علوم انسانی در سرچشمه خود، پاسخی به این جنگ ندارد و طبعا در ایران نیز، علوم انسانی لال می‌شود!

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x