اجتماعی استان تصاویر دین و اندیشه فرهنگ و هنر

تفاوت احساس گناه در ما و کودکان

تفاوت احساس گناه در ما و کودکان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

تحقیقات اخیر در رابطه با دلیل احساس گناه در کودکان نشان می دهد تا حد بسیار زیادی این حس از طریق فشار اطرافیان و بخصوص پدر و مادر به کودک اعمال می شود.

احساس گناه در کودک یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مسائل موجود در روانشناسی کودک است که به سبب همین ظرافت ها ، نیاز به شناخت کافی از روان کودکان برای حل این مشکل را می طلبد و در بسیاری از مواقع نیاز است تا به روانشناس کودک مراجعه شود.

گاهی این حس در فرد به صورت ناخود آگاه ایجاد می شود و تحقیقات اخیر در رابطه با دلیل احساس گناه در کودکان نشان می دهد تا حد بسیار زیادی این حس از طریق فشار اطرافیان و بخصوص پدر و مادر به کودک اعمال می شود.

بعضی از پدر و مادران سعی دارند با سختگیری و عدم انعطاف پذیری نسبت به کودکان ، آنها را در هر مسئله ای که دچار خطا شده اند مقصر کنند و گاهی فراموش می کنند که دوران کودکی و خانواده، زمان و مکان آزمون ها و خطاهای فرزندانشان است و در مسائلی که می توانند با کمی چشم پوشی و حوصله در قبال فرزند خود با آنها برخورد کنند ، شروع به درگیری یک طرفه که تنها مقصر ، کودک و ذهن او است ، می کنند.

ما و احساس گناه

مهم ترین فکر غیر منطقی که حال ما را خراب میکند و به ما حس گناه می دهد ، بایدها و نبایدها یا مطلق گویی هاست. وقتی مدام به خودمان بگوییم من باید باهوش تر ، جذاب تر ، بهتر و….. باشم یا من مجبورم …..مدام در حال زیر سوال بردن کفایت و توانمندی خودمان هستیم و از عملکردمان ناراضی هستیم تلاشها و نقاط مثبتمان را نادیده می گیریم و‌ مدام خودمان را با فردی بالاتر از خودمان مقایسه می کنیم …

این الگوی بایدها در جامعه و فرزند پروری ما بسیار رایج است ، کارشناسان مذهبی ، کارشناسان تلویزیونی و معلمان مدرسه و ….مدام در حال استفاده از باید ها و نبایدها هستند تا جایی که خود ما نسبت به خودمان و عزیزانمان با همین الگوی شک به توانمندی و بایدها زندگی می کنیم و ذهنمان آشوب می شود…

مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان آماده ارائه انواع خدمات روانشناسی و مشاوره بالینی،خانواده، فردی،کودک و نوجوان و… به صورت رایگان برای شهروندان است. شهروندان می توانند برای استفاده از خدمات این مرکز با شماره تلفن های  ۰۳۱۲۱۸۲۵۶۳۰ و  ۰۹۶۵۸۰ تماس حاصل کرده و یا به صورت حضوری به نشانی میدان امام(ره)،بالاتر از  مسجد شیخ لطف اله مراجعه کنند. همچنین شهروندان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی داخلی در سروش و ایتا به ناشی sedae_paye_aramesh@  و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌moshavereh_madadkari@ از مطالب آموزشی و پیام های مشاوره ای این مرکز بهره مند شوند.

رویا طاهری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x