اجتماعی استان تصاویر فرهنگ و هنر

دکتر زهره سعادتمند مطرح کرد:اضطراب قبل از امتحان، بایدها و نبایدها و راه های غلبه بر آن

دکتر زهره سعادتمند مطرح کرد:اضطراب قبل از امتحان، بایدها و نبایدها و راه های غلبه بر آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

امتحان و آزمون‌های علمی روشی برای ارزیابی آموخته‌های فراگیران است. امروزه ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگی‌های علمی و روانی، خود مهارت محسوب می‌شود که می‌توان در قالب روش‌های نوین موفقیت در امتحان آنها را بیان کرد.با توجه به نزدیکی ایام امتحانات دانشگاه با زهره سعادتمند دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که حوزه مطالعات و تحقیقات خود را روی موضوع پیشرفت تحصیلی متمرکز کرده است، گفت‌وگو کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید.سعادتمند در بیان روش یادگیری مطالب حفظی گفت: « برای یادگیری درس های حفظی روش «پسخات» توصیه می شود، این عنوان برگرفته از حروف ابتدایی شیوه های زیر است: پیش خوانی، سوال کردن، خواندن، از برگویی و تمرین. در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را که قرار است مطالعه شود، مشخص کنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید(پیش خوانی)، سپس عنوان به عنوان، از خود سوال کنید و به سوال‌ها پاسخ دهید(سوال کردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید. این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بکشید و همزمان حاشیه نویسی کنید(خواندن).»دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: « در این مرحله، دانشجو باید دوباره برگردد و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سوال و ازبرگویی کند، یعنی مطالب را از حفظ بیان کند و در نهایت تمرین ها یا پرسش ها را پاسخ دهد(تمروقتی اندکی اضطراب به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی کند عجله خود را کمتر کند، ولی اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده کند، مانند این جملات؛ “من سعی خودم را می کنم، ان‌شاء الله موفق می شوم و….” و هرگز از جملات منفی، از قبیل: “بدبخت شدم، خیلی بد شد و….” استفاده نکند و البته تنفس عمیق را فراموش نکند.»وی افزود: « دانشجو باید سعی کند در آخرین لحظات، پاسخ همه سوالات تشریحی را ـ حتی اگر فکر می کند اشتباه است ـ حتما بنویسد و در آزمون های چند گزینه ای که نمره منفی ندارد، نیز حتما به سوالات پاسخ دهد و اضطراب اضافی برای خود ایجاد نکند، مثلا در جلسه امتحان سعی نکند به دوستانش کمک کند و سعی نکند نشان دهد که شجاع است و از ممتحنین نمی ترسد و می تواند به دیگران مطالبی را برساند و یا بر عکس از آنها مطالبی را بگیرد، این امور علاوه بر قبیح بودن، باعث اضطراب بیشتر نیز می شود.»محقق حوزه برنامه ریزی درسی تأکید کرد: « دانشجو باید به احساسات منفی قبل از امتحان مثل این گونه احساس ها؛ “هیچی بلد نیستم یا احساس می کنم همه مطالب را فراموش کرده ام” اعتماد نکند، چرا که این گونه احساسات، ممکن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.»

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x