اجتماعی استان تصاویر دین و اندیشه فرهنگ و هنر

آثار و فوائد حجاب بر جامعه

آثار و فوائد حجاب بر جامعه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

یکی از آثار وفوائدی که برای حجاب در قرآن ذکر شده علاوه بر حفظ آرامش روانی کل جامعه ،حفظ بانوان محترم از آزار واذیت افراد بی سرو پا است که در همه جوامع کم وبیش وجود دارند.

حجاب، شانی از شئون انسان است وپدیده ای است که تقریبا”به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزی ، گسترش وتنوع دارد. این پدیده با خصوصیات فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و لذا می توان آنرا از دیدگاههای مختلفی از قبیل فرهنگی، اخلاقی ، جامعه شناسی ، مذهب و قانون مورد مطالعه قرار داد.

۱- حرمت بخشیدن به زن :

زن مسلمان ،تجسم حرمت و عفت در جامعه است ، حفظ پوشش به نوعی احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وی از نگاه های شهوانی و حیوانی است .

۲- مبارزه با نفس:

میل به خود نمایی و جلوه گری به مصالحی در سرشت زن ،نهفته است که باید در مسیر درست و هدفی والا بکار گرفته شود . بی گمان این گرایش در وجود زن اگر همچون سایر میلها به درستی بکار گرفته شود ، ثمرات مطلوبی خواهد داشت و در جهت کمال او کار آمد خواهد بود و در مسیر فراهم آوردن محیطی مناسب همراه با زندگیش ،سودمند خواهد شد . چراکه هیچ گرایش درونی بدون جهت در جان انسان به ودیعت نهاده نشده است . اما اگر این گرایش ،مرزی نداشته باشد وخودنمایی وجلوه گری همواره ودر همه جا نمود داشته باشد ،قطعاً فساد آفرین خواهد بود و ایجاد زمینه های نا هنجاری در جامعه خواهد کرد . (پوشش را میتوان مهمترین عامل تعدیل این میل دانست).

۳-جواز حضور در اجتماع :

بدون هیچ تردید ،زن بخش عظیمی از نیروی انسانی یک جامعه را تشکیل میدهد و در ابعاد مختلف فرهنگی واجتماعی واقتصادی و سیاسی می تواند نقش آفرینی عظیمی داشته باشد . اسلام با طرح پوشش زن در حقیقت جواز حضور در اجتماع او را رقم زده است وا زسوی دیگر جلوی فساد گستری و نا هنجاریهای ناشی از اختلاط زن ومرد را گرفته است . همه آحاد جامعه در مقابل سلامت نفسانی جامعه مسئولند و مسئولیت مهمتر در این باره بر دوش خانم ها است .

۴-آرامش روانی و امنیت روحی بانوان در جامعه :

از جمله فلسفه های اصلی حجاب ایجاد آرامش روانی وامنیت روحی در جامعه است . یکی از آثار وفوائدی که برای حجاب در قرآن ذکر شده علاوه بر حفظ آرامش روانی کل جامعه ،حفظ بانوان محترم از آزار واذیت افراد بی سرو پا است که در همه جوامع کم وبیش وجود دارند. از این نظر” حجاب نوعی هویت است نه محدودیت ” وهمان گونه که گلهای زیبا و خوش رنگ و بو باید در حصار خارها قرار بگیرند تا از دستبرد کودکان بازی گوش در امان بمانند زنان نیز باید گلبرگهای وجود خود را در پوششهای مناسب قرار دهند تا از نیش و نوش نگاه نامردان ونامحرمان دور بماند .

“قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره احزاب فلسفه حجاب را مد نظر قرار داده ومی فرماید :

” ای پیامبر به همسران ودخترانت وبه موفقین بگو که روسری های خویش را به خود نزدیک کنند و همچون زنان عفیف بپوشانند تا به (عفت وپاکدامنی )شناخته شوند و مورد آزار واذیت قرار نگیرند و خدا آمرزنده ومهربان است “

۵-ایجاد امنیت :

جامعه موظف است امنیت را در ابعاد مختلف برای افراد فراهم سازد ،بخش عمده از این مهم به عهده زن است که با حفظ پوشش به این امر جامه عمل بپوشانند. در سایه رعایت حجاب ،زن با شهامت هر چه تمامتر به وظیفه خود مشغول شده و خطری از ناحیه اجتماع متوجه وی نمی شود. بدینسان معتقد هستیم که پوشش ،امنیت رادر جامعه فراهم میسازد و در حریم پوشش است که می توان با خیالی آسوده به جامعه آمد و به فعالیت پرداخت ودر سنگر حجاب ،حضور عینی خود را در ابعاد مختلف اجتماع،تحقق بخشید.

۶-حفظ بنیاد خانواده:

از دیگر فلسفه ها وفوائد حجاب تاثیر آن در استحکام وتداوم هسته اصلی جامعه یعنی خانواده است. “رابطه حجاب وتاثیر آن در حفظ بنیاد خانواده و یا اثری که بد حجابی در تزلزل و نابودی ساختار خانواده دارد را از دو بعد میتوان برسی کرد”

چرا باید از سنگر حجاب و عفاف پاسداری کنیم؟

حجاب و پوشش برای بانوان و توجه به حریم عفاف و حراست آن از اصیلترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیقترین و سودمندترین قانون الزامی آفرینش برای آنها و برای جامعه است و به عبارت روشنتر ، حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری زنان و جامعه است که اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو ریزد ، عوامل سعادت و پاکزیستی و شرافت آنها فرو ریخته .

قطعاً آنها بدون این سنگر ، در سرا شیبی سقوط و انحراف قرار گرفته و موجب آلودگی خود و جامعه خواهند شد.

با کمال تاسف دنیای غرب و دنباله روهای آنها ،این مسئله بسیار مهم اسلامی و اخلاقی را نادیده گرفته بلکه برعکس با کمال گستاخی بر ضد آن گام بر می دارند و آن را عامل تحذیر و رکود واپس گرایی دانسته تا آنجا که در دانشگاههای خود ، دختران دارای پوشش را اخراج می کنندو چنین کار ضد بشری را از نشانه های تمدن می نامند .

حجاب سنگر حفظ شخصیت زن و جامعه ، سنگر حفظ زیبایی وشکوه زن ، و حفظ شخصیت و وقار زن ، سنگر حفظ صحیح ارتباطی و رشته های اجتماعی ، سنگر حفظ اخلاق فردی و اجتماعی ، سنگر و دژخلل نا پذیر برای حفظ مرزها و شیرازه های روابط مختلف بوده و کیان خانه و خانواده را از هر گونه انحراف و گمراهی و از هم پاشیدگی حفظ می کند.

براستی در چه دوران و دنیای جاهلیتی قرار گرفته ایم که دنیای غرب و الگو تراشان ، حتی در کشورهای اسلامی ، شکستن چنین سنگر و دژی را علامت ترقی ، رشد و تمدن می دانند و بر عکس حجاب و حفظ حریم عفاف را نشانه عقب گرد و واپسگرایی ،غربیها چنین القاء می کنند که حجاب زنجیر اسارت بر دست و پای زنان است و سدی بر سر تکامل آنهاست . حجاب زنان را در زندان زندگی حبس کرده و آنها را از تعالی و رشد باز می دارد و از توسعه علمی ، فکری ، فرهنگی ، و هنری زن می کاهد .

در جامعه ای که بر اثر نبودن قانون حجاب ، شخصیت زن تا سر حد یک عروسک ، یا یک کالای بی ارزش ، سقوط کند ، ارزشهای معنوی آن به کلی فراموش می گردد ، در چنین جامعه ای چگونه یک زن می تواند به هویت خود پی ببرد و شخصیت انسانی خود را از گزند آلودگان تبهکار حفظ کند.

علیرضا زارعان، رئیس اداره برآورد و افکارسنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی-اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x