دکتر مهرناز آزاد: تسهیل مسیر پیشرفت زنان و ترمیم زخم هایی که قرن هاست عملکرد واقعی آنها را ضعیف نموده وظیفه چه کسانی است؟

دکتر مهرناز آزاد: تسهیل مسیر پیشرفت زنان و ترمیم زخم هایی که قرن هاست عملکرد واقعی آنها را ضعیف نموده وظیفه چه کسانی است؟

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با آسیب شناسی و علل عدم ارتقاء واقعی توانمندی های زنان در حوزه های علمی، فرهنگی، هنری و چالش های پیش رو ، به مناسبت روز زن بیان نمود

بسیار خوشحالم که مادران سرزمینم با همه کاستی ها در طول تاریخ همواره فرهیختگان  زیادی را به جامعه تقدیم کرده اندو خوشحال ترم که بسیاری از این فرهیختگان زنان نخبه ، کارآفرین ، کاشف ، هنرمند ونویسندگان بزرگی را دربرداشته است.

بقول عالمی که گفته بود “نیمی از جامعه ما زنانند و نیم دیگر را می زایند”   اما من با اندکی تغییر معتقدم  ” نیمی از جامعه ما زنانند و همه جامعه را آنها می زایند چون زنان  و مردان هردو  از زنان متولد می شوند” ولی تاسفم از این است که بسیاری از  مردان جهان تا همکنون و احتمالا تا همیشه بشریت همواره تلاش کرده و خواهند کرد که این واقعیت را کتمان نموده و با قوانین تبعیض آمیز آنها را جنس ضعیف جلوه داده و تا توانسته اند مانع رشد و پیشرفت آنها بخصوص در زمینه های اجتماعی و علمی شده اند.

اگر روزی زنان تصمیم بگیرند که دیگر آفریننده نباشند و مادری نکنند یقینا نسل بشر به بسرعت منقرض می گردد. مگر اینکه تا آن زمان دستگاه های تولید مثل مصنوعی بسازند اما باز هم” مادری” را  یعنی “حس مادری” که  ترکیبی از عشق ، عقل، صبر ، مدارا ، مربی گری  و مدیریت است را نمی توانند در رگ این ماشین مصنوعی تزریق کنند و این همه “مهربانی و عطوفت” از کجا خواهند آورد که بتواند  انسان های مهربان چون خودشان بیافرینند؟

هرسال درجهان و درکشورهای مختلف و به مناسبت های مختلف روز زن باشکوه برگزار می گردد.

و ای کاش  بجای اینکه مسئولان دراین روزها برنامه های جشن و پایکوبی و پیام های تبریک و سخنرانی های کلیشه ای داشته باشند،روی  مشکلات اقتصادی ،اجتماعی ،عاطفی و بهداشت زنان متمرکز می شدند.

خواسته های به حق تامین اجتماعی و آتیه سازی و ساخت زیرساخت های درمانی، آموزشی ،پزشکی و فرهنگی و علمی برای تسهیل مسیر پیشرفت زنان و ترمیم زخم هایی که قرن هاست نیمی از جامعه جهانی را برای عملکرد واقعی ضعیف و ناتوان نگهداشته است.

اگر” مرد از دامان زن به معراج می رود” باید  برای توانمندی او و کم کردن مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی اش ،تلاش کند و درکنارش باشد و بکوشد تا شرایط زندگی زنان را بهتر کند زیرا مرد همواره به این دامان بسیار مدیون است.

اما از آنجا که به نظر بسیاری از مردان که متاسفانه در بیشتر از کشورها مدیریت ارشد دولت ها را به عهده دارند و برنامه ریزان کشورشان هستند، ضعیف نگهداشتن زنان تضمینی است برای درقدرت ماندن آنان، پس بهتر است زنان ضعیف بمانند و ضعیف بنظر برسند.

درغیر اینصورت به نظر بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی که درحوزه زنان فعالیت می کنند تنها راهی که باقی می ماند این است که خود زنان به کمک همدیگر مشکلاتشان را حل کنند و البته ممکن است اگر چه سخت، اما هرگز غیر ممکن نیست.

 بسیاری از زنان موفق معتقدند دراین چنین جوامعی برای رسیدن به هر وضعیت ،شرایط یا مقصودی، اول می بایست سدهایی را که عمدا مردان مقرض برای کارشکنی جلوی پایشان گذاشته اند بشکنند و سپس سعی در رفع مشکلات طبیعی پیش رو کنند.

و این فرسایش جسم و جان و روان چرخه ای است که همچنان ادامه دارد و چنین مردانی که تعدادشان کم هم نیست همواره وقتی صحبت از هوش و استعداد و توانایی های یک زن به میان می آید به هر دری می زنند تا عکس آن را ثابت کنند.و این سختی بار رسیدن به مقصود زنان را همواره چندین برابرنموده است.

اشاره به این نکته نیز لازم است که در اکثر کشورها ، قوانین را مردان می نویسند، اکثر پست های کلیدی و مدیریتی دردست مردان است و اگر جایی هم زنی موفق به کسب پست یا عنوانی شود تمام مردان زیر دست تلاش می کنند تا با کارشکنی عدم صلاحیت او را در این پست ثابت کنند.

خلاصه همچنان درجهان زن بودن به معنای واقعی آن کاری بسیار طاقت فرساست و هر موفقیتی برای چنین زنانی اصلا آسان به دست نمی آید.

بنابراین درجهان کنونی اگر زن بدنیا آمدی برای برآورده نمودن هر تصمیمی بزرگ یا کوچک باید شاخ غول را بشکنی و آرزوی امروز بسیاری از زنان این است که روزی فرارسد حتی دور، حتی بی آنها، که زنان جایگاه حقیقی خود را در جهان بیابند و برای رسیدن به آنچه حق آنهاست مجبور به تلاش چند برابری نسبت به مردان نباشند.

با همه اینها، افتخار می کنم به زنان ایران که همواره جنگیده اند و ثابت کرده اند در وانفسا ترین شرایط هم قادرند با هوش ، توانمندی، همت و شجاعت پیروز میدان های نبرد زندگی خود باشند.

امیدوارم همچنان دختران شایسته سرزمینم علاوه بر همسران و مادرانی نمونه، زنانی موفق در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و اجتماعی باشندو الگویی برتر برای تربیت فرزندانی بی نظیر و نمونه برای همه زنان جهان.

مهرناز آزاد  – ۲۷ دیماه ۱۴۰۱

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x