اجتماعی استان بین الملل تصاویر سیاسی فرهنگ و هنر

آقای عبدالحمید اونجایی که باید براش رفراندوم پیشنهاد کنی حکومت سعودیه ، طرف امامش کل مدینه رو کتک زده تا باهاش بیعت کنند بعد میگه رفراندوم برگزار کنید

آقای عبدالحمید اونجایی که باید براش رفراندوم پیشنهاد کنی حکومت سعودیه ، طرف امامش کل مدینه رو کتک زده تا باهاش بیعت کنند بعد میگه رفراندوم برگزار کنید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

آیا بر ابوبکر اجماع بود؟

طبری در تاریخ خود، ماوردی شافعی در الحاوی الکبیر و عبدالوهاب نویری در نهایه الارب، می‌نویسند: «و اقبلت اسلم بجماعتها حتی تضایقت بهم السکک فبایعوه، فکان عمر یقول: ما هو الا ان رایت اسلم فایقنت بالنصر؛ یعنی قبیله اسلم همگی در مدینه گردآمدند تا با ابوبکر بیعت کنند، آنقدر جمعیت زیاد بود که حتی بازارها نیز گنجایش ایشان را نداشت. عمر گفت: قبیله اسلم را که دیدم یقین به پیروزی پیدا کردم.»

منبع: الطبری، ابی جعفر محمد بن جریر (متوفای۳۱۰)، تاریخ الطبری، ج۲، ص۴۵۸.
الماوردی البصری الشافعی، علی بن محمد بن حبیب (متوفای۴۵۰ه)، الحاوی الکبیر فی فقه مذهب الامام الشافعی و هو شرح مختصر المزنی، ج۱۴، ص۹۹، تحقیق الشیخ علی محمد معوض – الشیخ عادل احمد عبد الموجود، ناشر:دار الکتب العلمیه – بیروت – لبنان، الطبعه الاولی، ۱۴۱۹ ه -۱۹۹۹ م.
النویری، شهاب الدین احمد بن عبد الوهاب (متوفای۷۳۳ه)، نهایه الارب فی فنون الادب، ج۱۹، ص۳۶.

حالا نقش قبیله اسلم از نگاه ابن ابی الحدید معتزلی:

ابن ابی الحدید معتزلی گوید: «و اذاً قائل آخر یقول: قد بویع أبوبکر فلم ألبث وإذاً أنا بأبی بکر قد أقبل و معه عمر و أبو عبیده و جماعه من أصحاب السقیفه وهم محتجزون بالأزر الصنعانیّه لایمرّون بأحد إلّا خبطوه و قدّموه فمدّوا یده فمسحوها على ید أبی بکر یبایعه شاء ذلک أو أبى، یعنی از براء بن عازب یکى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ، نقل شده که پس از سقیفه ، أبوبکر و عمر و ابو عبیده جراح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مى‌رسیدند وى را کتک مى‌زدند و به زور دست او را گرفته ، بعنوان بیعت ، چه بخواهد و چه نخواهد ، بر روى دست ابوبکر مى‌کشیدند.».

منبع: شرح نهج البلاغ ابن أبی الحدید : ج ۱ ، ص ۲۱۹ . طبع دار الکتب العلمیّه به تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم

الجمل، شیخ مفید ، ص ۴۳ ؛ زبیر بن بکار در کتاب موفقیات خود ، به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است که:

فبایعت – بنی اسلم – فقوی بهم جانب ابی بکر، یعنی با بنی اسلم جانب ابوبکر قوی شد!

منبع: (ج ۲ ، ص ۴۰ ، قم : مکتبه آیت الله مرعشی، ۱۴۰۴ قمری).

در الکامل ابن اثیر آمده است:

و جاءت اسلم فبایعت فقوی جانب ابوبکر بهم و بایع الناس بعد، یعنی بنی اسلم آمد و بیعت کردند و جانب ابوبکر قوی شد بعد مردم بیعت کردند!

منبع: (ج ۲ ص ۳۳۱ ، بیروت : دار صادر ، ۱۹۶۵ میلادی).

سوال چرا از منافقین کمک گرفته شد؟ وجواب:

عن عمر قال: نستعین بقوه المنافق وإثمه علیه، یعنی ما از قوت منافقین کمک گرفتیم گناهش گردن خودش!!

منبع: (ابن أبى شیبه ، والبیهقى) أخرجه ابن أبى شیبه (۶/۲۰۰ ، رقم ۳۰۶۵۳) ، والبیهقى (۹/۳۶ ، رقم ۱۷۶۵۲)

شیخ مهدی دهبان

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x