اجتماعی استان بین الملل تصاویر حوادث سیاسی

منوچهر بیانی:پیروزی بزرگ حامیان محور مقاومت در عراق

منوچهر بیانی:پیروزی بزرگ حامیان محور مقاومت در عراق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

پس از چند سال تسلط نیروهای متمایل به آمریکا در سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق، پارلمان این کشور با تغییر برهم صالح و روی کار آوردن عبداللطیف رشید و متعاقب آن معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر ، نشان داد که تلاش های ایالات متحده ، سعودی و امارات در عراق با شکست مواجه شده است.

🔸البته هنوز انتخاب شیاع السودانی قطعی نشده اما رئیس جمهور جدید موظف است او را مامور تشکیل کابینه کند و با توجه به ترکیب پارلمان، احتمال قوی وجود دارد که شیاع السودانی نخست وزیر عراق شود.

در خصوص این تحولات عراق و ارتباط با ایران ذکر چند نکته لازم است.

برای اولین بار از آپریل ۲۰۲۰، جناح غرب گرای عراق با یک شکست جدی مواجه شد و برهم صالح که پس از شهادت سردار سلیمانی مواضع بسیار منفی اتخاذ کرده بود ، برکنار شد و یک فرد متمایل به محور مقاومت رئیس جمهور عراق گردید.

عبداللطیف رشید عضو اتحادیه میهنی است که باجناق جلال طالبانی بود و از دوستان جمهوری اسلامی ایران ، متحد چهارچوب هماهنگی گروههای شیعه و از مخالفان تجزیه عراق و تشکیل کشور جعلی کردستان به شمار می رود .

مسعود بارزانی با کمک مالی امارات نهایت تلاش خود را انجام داد تا با کمک صدر و حلبوسی، هشیار زیباری (دایی اش) و یا ریبر احمد (فرد نزدیک به اسرائیل) را به عنوان رئیس جمهور عراق منصوب کند که با ایستادگی قاطع چهارچوب هماهنگی و اتحادیه میهنی ناکام ماند.

معرفی محمد شیاع السودانی از اعضای اسبق حزب الدعوه و وابسته به نوری مالکی به سمت نخست وزیری ، به طور کلی ورق معادلات عراق را به نفع محور مقاومت و مرجعیت شیعه نجف تغییر خواهد داد (البته به یک شرط که در انتهای این وجیزه بدان پرداخته می شود).

هزینه های بسیار هنگفت امارات و سعودی (نزدیک به یک میلیارد دلار فقط در انتخابات سال گذشته ) در حمایت از مقتدی صدر ، حلبوسی و بارزانی نتیجه عکس داد .

خرج پول های کلان و تلاش های سفارت آمریکا با کمک جوکرها و افراد تشرینی (معترضان اکتبر ۲۰۱۹) با هدف تغییر کلی در اوضاع عراق به نفع غرب و اسرائیل، با شکست جدی مواجه شد.

ترامپ و مجموعه حاکمیت آمریکا گمان می کردند با حذف فیزیکی سردار قاسم سلیمانی ، موقعیت جناح متمایل به حشدالشعبی و جریانات وابسته به مرجعیت شیعه نجف تضعیف می گردد ، اما ترکیب اخیر پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و احتمالا نخست وزیر نشان خواهد داد که حاکمیت وقت آمریکا دچار اشتباه محاسباتی جدی شده بود .

مقتدی صدر بازنده بزرگ این میدان است و مطمئنا سعی دارد با اقدامات آشوبگرانه و غیرقانونی و تظاهرات خشونت آمیز مجددا به سان دوران دولت عادل عبدالمهدی ، دولت جدید را سرنگون سازد .

غرب و کشورهای عربی تلاش بسیاری کردند تا نخست وزیری مصطفی الکاظمی تمدید گردد ؛ در روزهای اخیر نیز تلاش آنها و متحدانشان در عراق ، انحلال پارلمان بود و حتی تا ساعاتی پیش نیز کوشش آنان بدین منظور ادامه داشت.
اما برکناری کاظمی، به شکل جدی موجب تضعیف راهبردهای آمریکا در عراق می گردد.

اما شرط اصلی تحقق موارد فوق ، موفقیت شیاع السودانی در انتخاب وزرای غیرفاسد، مبارزه جدی با فساد ، حل مشکلات معیشتی و رفاهی مردم عراق و در نتیجه ایجاد رضایت عمومی و کسب اعتماد مردم است.

در غیر اینصورت باز سرزمین رافدین شاهد آشوب و بلوا و سرنگونی دولت خواهد بود.

علیرضا تقوی‌نیا

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x