اجتماعی استان دین و اندیشه فرهنگ و هنر

حسین خانی: مرحله بعد از معلمی، مربی بودن است

حسین خانی: مرحله بعد از معلمی، مربی بودن است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

در حیطه شناختی و خود آگاهی رسیدن به تراز خودباوری و همت برای خودسازی می تواند منجر به جامعه پروری و رسیدن به شرایط مطلوب زیست اجتماعی که همان پایه و اساس نیل به تمدن سازی و شکوفایی تمدن نوین اسلامی است گردد.
این بهزیستی عالمانه و آگاهانه در پرتو انجام ماموریت های نو آورانه ی اجتماعی، آموزشی، تربیتی و پرورشی محقق می گردد.
مسلما از جمله مهم ترین ماموریت های نو آورانه ی تربیت، در تعامل بین مربی و متربی در یک ساختار و فرآیند استدلال محور، توحیدی، نوین، تلفیقی، ترکیبی، دانشی، بینشی و مهارتی، محصولی است از کنار هم قرار گرفتن رتبی خودسازی، جامعه پروری و تمدن سازی،  
قطعا این فعالیت کلان تربیتی باید در زیست بوم خود بر پایه فهم توامان محیط حاکمیت و جریان عمومی و جاری در ارتباط دوسویه متربی و جامعه شکل گیرد.
قدم اول در این زیست بوم دانش بنیان پیشرفت و تعالی، حرکت به سمتی است که منجر به بالا رفتن سطح کیفیت در عموم فعالیت ها گردد.
این بهبود یافتگی محقق نمی گردد مگر آنکه آگاهی های ما و نوع ارائه آگاهی هایمان به فراگیران ختم به کسب مهارت گردد که در صدر مهارت ها، مهم ترین مهارت، مهارت سبک زندگی موحدانه، آگاهانه و بر مدار انصاف، وجدان و فطرت است.
وقتی از اثر گذاری اطلاعات نافع بروی زندگی و گذر از عالم بودن به مرحله عامل بودن حرف می زنیم دقیقا در حال صحبت کردن از معلم هستیم، فرق عالم و معلم از جایی شروع می شود که عالم،عامل می شود و به مرحله معلمی می رسد.
مرحله بعد از معلمی، مربی بودن است، خدا رب بودن خود را به رخ کشیده و اوست که مربی بی بدیل اول و آخر است.
در تعریف الله می خوانیم، ذاتی که مستجمع جمیع صفات کمالی و ثبوتی عالم است، همو که همه کس و همه چیز در برابر او واله و سرگردانند.
از شرایط مربی متخلق بودن به صفات کمالی و ثبوتی و سجایای رفتاری است، چرا که او مظهر اسم رب الله است.
معلم عامل، سمت و سو و راه رسیدن به مقصد را نشان می دهد و مربی کامل دست در دست متربی او را به مقصد می رساند.
به فضل الهی در مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان جهت نیل به آرمان تربیت فراگیرانی آگاه، ماهر، شایسته، مومن و متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی و پیشگام در علم، پیشرو در مهارت و پیشران در توسعه فرآیندهای آموزشی و تربیتی نیاز داریم به برقراری ارتباط دو سویه راهبردی میان کادر ستادی مجتمع با بازوان اجرایی حرکتی در میدان عمل، شامل، مدیران، عوامل اجرایی، دبیران، مربیان و در مرحله بعد اولیاء دانش آموزان.
در همین راستا و در فرآیند تبیین آرمان ها، ماموریت ها، اهداف و استراتژی های خرد و کلان وجهت اجرایی شدن برنامه های عملیاتی اصلی و جایگزین وریز پردازش فعالیت های خرد آموزشی و تربیتی با محوریت تعیین سبک اجرا از سمت فراگیران و تعیین بودجه بندی های اجرایی و سطح ارزیابی های خرد و کلان، دست یاری طلبی خود را به سمت، مدیران، عوامل اجرایی، معلمان، مربیان،اولیاء دانش آموزان، صاحبان فکر و اندیشه و دغدغه مندان نظام تربیتی دراز می کنیم و مشتاقانه آماده تبادل نظر با گرانمایگان ارجمند هستیم.
با احترام
حسین خانی
راهبر، تربیتی مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه صنعتی اصفهان
مرداد _ ١۴٠١

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x