اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

کودکان در برنامه ریزی‌های شهری مشارکت داده شوند

کودکان در برنامه ریزی‌های شهری مشارکت داده شوند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مشارکت کودکان در برنامه‌ریزی شهر، یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به محیط‌های متناسب با معیارهای شهر دوستدار کودک است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه شهرداری اصفهان، وحید مهدویان در دومین نشست عمومی بین مدیران و ادارات شهرهای پایلوت دوستدار کودک از مجموعه نشست‌های «شهرداری‌های دوستدار کودک، درس‌ها و چالش‌ها» در ارتباط با چالش‌ها و تجربیات اجرایی شهرداری اصفهان در فرآیند شهر دوستدار کودک اظهار کرد: نیل به شهر دوستدار کودک بدون هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و جامعه محلی میسر نخواهد بود. ازاین‌رو شناسایی ظرفیت‌های متعدد سازمان‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهر دوستدار کودک دخیل هستند و حمایت آن‌ها برای تعریف اقدامات مشترک و مستمر، افزایش اثربخشی اقدامات در جامعه را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: حدود ۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان را کودکان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل برنامه‌ریزی برای کودکان و انجام اقدامات لازم جهت احقاق حقوق و نیازهایشان از اولویت‌های دبیرخانه شهر دوستدار کودک است.

رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک عنوان کرد: در ادامه‌ی اقدامات گذشته، ساختار دبیرخانه شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری مستقر شد تا طبق اقدامات و سیاست‌های برنامه‌ریزی‌شده در شورای شهر، فعالیت‌ها پیگیری، سنجش و ارزیابی شود و اقدامات لازم طبق تفاهم‌نامه مشترک دوساله بین وزارت کشور، یونیسف و شهرداری صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان یونیسف با ابتکار شهرهای دوستدار کودک به دنبال این است که از اقدامات شهرها و اجتماعات محلی برای تبدیل به مکان‌های دوستدار کودک حمایت کند و ذینفعان حوزه کودک را ترغیب به توجه بیشتر به احقاق حقوق و برآوردن نیازهای کودکان و نوجوانان و مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها نماید.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان بابیان اینکه یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به محیط‌های ساخته‌شده دوستدار کودک، این است که کودکان و نوجوانان، خود در ساخت و برنامه‌ریزی شهر دوستدار کودک و نیز در توسعه، طراحی پروژه‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند، گفت: امیدواریم ایران با اجرای این اقدامات در بُعد جهانی به‌عنوان کشور دوستدار کودک معرفی شود.

 مشارکت، جزء حقوق اساسی همه کودکان است

در ادامه، رئیس اداره شهر دوستدار کودک اصفهان ضمن ارائه گزارش یک‌ساله عملکرد دبیرخانه شهر دوستدار کودک اصفهان خاطرنشان کرد: مشارکت از حقوق اساسی همه کودکان است که در رأس آن، ایجاد شهر دوستدار کودک قرار دارد.

اسماء نکویی افزود: مشارکت فعالانه کودکان، ازجمله کودکان به حاشیه رانده‌شده و آسیب‌پذیر در حصول اطمینان از اینکه سیاست‌ها، خدمات، تسهیلات و امکاناتی که کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند یا بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند، بازتابی از دغدغه‌ها، نظرات و اولویت‌هایشان باشند، بسیار ضروری است.

وی تأکید کرد: براین اساس یکی از ابعاد مهم در پایداری اجتماعی، به وجود آوردن فرصت مشارکت کودکان و نوجوانان است که تأثیر عمیقی بر رشد فردی و ذهنی آنان می‌گذارد. این گروه سنی، در میان سایر استفاده‌کنندگان از فضاهای شهری اهمیت بیشتری دارند، چراکه در مرحله آسیب‌پذیرتر و حساس‌تری از زندگی خود هستند و تعامل آن‌ها با محیط نقش به سزایی در آینده آن‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شهری هنگامی به معنای واقعی به اهداف شهر مطلوب نائل می‌شود که خواسته‌ها و نیازهای تمام شهروندان با توجه به اقتضائات سنی آنها مورد توجه قرار گیرد.

پیشتازی شهرداری اصفهان در ایجاد شهر دوستدار کودک

در ادامه، مدیر خانه کودک شهرداری اصفهان اظهارکرد: خانه کودک در اصفهان پیشینه‌ی قدیمی دارد و از دهه ۷۰ سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری اصفهان مکانی را مختص به کودکان تحت عنوان خانه کودک افتتاح و راه‌اندازی کرد که مرکزی اختصاصی به شمار رفته و برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و رویدادهای ملی و بین‌المللی برای کودکان رده سنی دو تا۱۲سال را پیگیری نموده است.

زهرا کاظمی افزود: طی دو سال گذشته جشنواره ملی کمانک در سطح ملی برای کودکان برگزارشده که هدف از انجام آن، شناسایی و بروز استعداد کودکان در هنرهای تجسمی و مشارکت آن‌ها در ارائه ایده‌های شهری بود.

وی تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌ها، امسال در سطح بین‌المللی برای کودکان ۴تا۱۸سال جشنواره نقاشی با موضوع «شهر من، شهر زندگی» برگزار خواهد شد که باعث می‌شود حوزه‌های سیاست‌گذار و اجرایی،  برنامه‌های شهری را از ایده نقاشی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار دهند.

سازمان‌های اجتماعی وفرهنگی شهر، در پرورش استعدادها و مهارت‌های کودکان مسئول‌اند

غزل قصری نوجوان عضو شورای مشورتی کودکان و نوجوانان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این نشست بر  لزوم مشارکت کودکان و نوجوانان در فرایندهای شهری تأکید و اظهار کرد: متأسفانه گاهی اوقات دست‌اندرکاران حوزه شهری فراموش می‌کنند که کودکان و نوجوانان می‌توانند چه قدرتی داشته باشند و این قدرت نشات گرفته از انرژی و استعدادها و مهارت‌هایی است که در سنین کودکی و نوجوانی فوران می‌کند.

وی استفاده از این استعدادها و مهارت‌ها را در یک مجرا و یک فرایند درست بر عهده‌ی خانواده‌ها، مدارس و سازمان‌های اجتماعی-فرهنگی شهری دانست و ابراز کرد: غیرقابل‌انکار است که برای رسیدن به یک دنیای بهتر، تمام اقشار جامعه اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان باید مشارکت فعالانه و همدلانه در مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته باشند.

ایده‌های کودکان راه رسیدن به جامعه مصلحانه و زیبا

همچنین رضا کبیری دیگر عضو شورای مشورتی کودکان و نوجوانان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان توضیح داد: درواقع فعالیت و مشارکت کودکان و نوجوانان یک بازی برد برد برای هم کودکان و هم مسئولان شهری است، به این دلیل که کودکان با حس مهربانی، همدردی و مودت، سرشار از ایده‌های نو، رنگی و زیبا هستند که با به‌کارگیری این مسائل در ایده‌های شهری و اجتماعی می‌توان به مجراهای بهتر برای رسیدن به جامعه مصلحانه دست یافت.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x