اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مردم، رکن مهّم و تأثیر گذار دستگاه قضاء به حساب می آیند

مردم، رکن مهّم و تأثیر گذار دستگاه قضاء به حساب می آیند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

حجت الاسلام والمسلیمن اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به ضرورت جلوگیری از ورود آسیب های اجتماعی به آحاد جامعه به ویژه وقوع جرم نسبت به افراد در معرض آسیب و گروه های خاص مانند زنان، کودکان و گروه های هدف اظهار کرد: خدمت در معاونت اجتماعی، خدمت به خلق بوده و تکالیف  شرعی، قانونی و وظیفه انسانی را به ما خادمان مردم، یادآوری می نماید.

به گفته این مقام مسئول، قضات و مسئولان و مدیران قضایی نباید نسبت به مشکلات، دردها و رنج های همشهریان بی تفاوت یا کم توجّه باشند و لازم است که همواره دغدغه مند مطالبات به حق، مردم باشند و بر حسب وظیفه انسانی و ذاتی خود برای برپایی عدل و قسط میان مردم نجیب این سرزمین تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلیمن جعفری، شکوفایی خصایص ارزشمند انسانی را در گرو، مراقبت از خویشتن، توجّه به رشد، کمال و شاخصه های بارز انسان مؤمن و تقویت معنویت دانست.

ایشان با اشاره به تنوع آسیب ها و جرائم در جامعه که منشأ مختلف مانند فقر مادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، تصریح کرد: قوه قضائیه، وظیفه مرهم گذاشتن بر آسیب ها و جلوگیری از بروز آن ها را بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گذاشته است که مصداق بارز آیات شریف قرآن کریم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

حجت الاسلام والمسلیمن جعفری، نقشه حرکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را براساس منویات مقام معظّم رهبری (مدظله العالی) عنوان نمود و افزود: یعنی کاهش جمعیت کیفری و کاهش ورودی پرونده ها در سایه سار اقدامات بیرون از سازمان مانند گسترش فرهنگ پیشگیری، شناسایی کانون های جرم، شناخت روش های درمان و انسداد راه تحقق جرائم می باشد.

این مقام مسئول به تلاش برای تصویب قانون پیشگیری از جرم در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دهه های گذشته و تدوین نقشه راه و پیش بینی گام هایی به منظور افزایش تأثیر در سیاست های مشارکتی اشاره کرد و ادامه داد: نقش خلاقیت در تولید محتوای پیشگیرانه و تأثیر بر جوامع، موضوع مهمی است که نباید نسبت به آن در حوزه پیشگیری غفلت نمود.

ایشان، اهمیت بخشیدن به موضوع مخاطب شناسی و آینده نگری در شناخت آسیب های اجتماعی را مسئله مهم دیگری دانست که باید نسبت به آن در پیشرفت برنامه های پیشگیرانه توجه داشت.

بگفته حجت الاسلام والمسلیمن جعفری، این روزها جرائم حوزه خشونت و مصادیق آن دغدغه مسئولان قضایی کشور شده است؛ به همین دلیل طی سال های اخیر نسبت کاهش و رفع آن در معاونت اجتماعی و پیشگیری  از وقوع جرم قوه قضائیه توجه ویژه شده است.

به بیان رئیس کل دادگستری کل استان اصفهان، پیشگیری از وقوع جرم، این روزها اگر جایگاه قابل قبولی قرار دارد به این دلیل است که مشعل های دانش و پیشرفت در کاهش و کنترل جرائم طی سال ها اخیر در آن روشن شده و مسیر را نورانی و هموار کرده تا پیشگیری لازم نسبت به آسیب با کمک و دوشادوش مردم به عنوان رکن مهم و تأثیر گذار در دستگاه قضایی صورت پذیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هرچند برخی جرائم، عمومیت دارد اما شدّت، مصداق و فراوانی آن در هر استان متفاوت است و درمان و کنترل آن هم با توجّه به آسیب شناسی های بومی و منطقه ای انجام می شود، اظهار کرد:  توجه به کار جهادی و استفاده از جهادگران اجتماعی، راهکار دیگری برای کنترل آسیب های اجتماعی می باشد که تجربه نشان داده است که غیرممکن ها به دست جهادگران ممکن می شود.

ایشان به اهمیت اجرای برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم براساس سند تحول قضایی اشاره داشت و ادامه داد: سازمان و دسگتاه های دست اندرکار پیشگیری از وقوع جرم موظف هستند تا در این حوزه با دادگستری مشارکت داشته باشند.

این مقام مسئول، ایجاد چتر حمایتی بیشتر به منظور رسیدگی به تقاضای بزه دیدگان نیازمند جهت انجام معاینات و مراجعه به پزشکی قانونی را از دیگر اقدامات پیش روبه منظور افزایش رفاه حال مراجعه کنندگان کم بضاعت دانست و افزود: تکریم ارباب رجوع، شناسایی آسیب ها در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین و سرمایه گذاری در آن ها، مشارکت با دستگاه های استانی و سازمان های مردم نهاد از دیگر برنامه هایی است که بیش از پیش باید در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فعال گردد.

محمد حسین آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در پایان این دیدار گزارش مبسوطی پیرامون عملکرد این معاونت در سال ۱۴۰۰، میزان پیشرفت برنامه ها، اهداف پیش رو، نحوه انجام مشارکت های مردمی و استفاده از توان سازمان های مردم نهاد، ظرفیت های حمایت از زنان و کودکان همچنین شیوه های تقویت ساختاری این مجموعه سخنانی ارائه نمودند.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x