اجتماعی استان اقتصادی بین الملل جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تجلیل از مقام هنری عباس رحیمی در مؤسسه فرهنگی اکو

تجلیل از مقام هنری عباس رحیمی در مؤسسه فرهنگی اکو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در تاریخ ۳۰ دی (جدی) ۱۴۰۰، برابر با ۲۰ ژانویه، با حضور مفاخر عرصه هنر و فرهنگ، از کتاب «نگارینه‌‌خط» و سه اثر نقاشی‌خط استاد عباس رحیمی رونمایی کرد.
در این مراسم که اجرایش بر عهده داریوش کاردان بود، سخنرانان پیرامون جایگاه هنر خوشنویسی در جهان و اهمیت سبک «نگارینه‌‌خط» به ایراد سخن پرداختند.


پرفسور سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، در افتتاح این مراسم، با تأکید بر اینکه هنر خط و خوشنویسی، به‌مثابه ظریف‌ترین و نفیس‌ترین هنر در میان مردمان خوش‌ذوق منطقه اکو است، اذعان کرد: خوشبختانه این هنر والا امروز نیز در روزگار ما نه‌تنها افت نکرده است، بلکه بالش و نازش یافته و هنرمندان اصیل با کوشش و تلاش بی‌وقفه به آن عمر دوباره بخشیده‌‌اند.
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه استاد رحیمی ابتکارات خلاقانه‌ای در سبک «نگارینه‌‌خط» دارد، افزود: ایشان به‌جز به‌‌کارگیری فرم‌ها و خطوط نقاشی، به رنگ و اصالت آن، استواری پیوند خط با مضمون اثر و انتخاب آن نیز توجه جدی دارند و در آثار ایشان، شاهد دست‌به‌دست دادن صورت و معنی هستیم که این مهم از سوی چهره‌های مطرح هنر، مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است.
در ادامه دکتر حجت‌‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با اظهار قدردانی از رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در برگزاری محفل باشکوه رونمایی از آثار خوشنویسی و کتاب استاد رحیمی بیان داشت: هنر آسمانی خوشنویسی که کشورهای راه ابریشم و تمدن‌های شرقی به آن افتخار می‌کنند، آن‌قدر ارجمند بود که به یکی از بهترین هنرهای روزگار تبدیل شد. خوشنویسان این دیار از این هنر پاسداری کردند، آن را به اوج رساندند و با ابداع هنر نقاشی‌خط، توانستند مرزها را درنوردند و از سرآمد هنرمندان جهان باشند. امروز هنر خوشنویسی مردمی شده است و با افتخار «برنامه‌ ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران» به ثبت جهانی رسید.
پرفسور حسن امین، فیلسوف و شاعر، دیگر سخنران برنامه، با تشریح پیشینه تمدن بشر و قواعد زندگی اجتماعی، اختراع خط را به‌عنوان مبدأ تاریخ بشر، رویدادی مهم برشمرد که با عنصر زیبایی، موجب اثربخشی بر مخاطب می‌‌گردد. ایشان با تأکید بر اهمیت جایگاه هنر خوشنویسی در گستره ایران بزرگ فرهنگی و کشورهای عضو اکو، عباس رحیمی را محقق، مبدع و مبتکر سبک و اسلوب جدید در این هنر نامید.
دکتر علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ نیز در این مراسم، ضمن ابزار خرسندی از پیشگام بودن مؤسسه فرهنگی اکو در جریان‌‌سازی فرهنگی، اظهار کرد: فرهنگ نهادینه‌‌شده فطرت بشری‌‌ست و شأن هنر که فرزند فرهنگ است، هنرمند را متعالی می‌نماید؛ ازاین‌روست که مورد اقبال همگان قرار می‌‌گیرد. ایشان در ادامه گفت: رسالت رادیو فرهنگ، معرفی مفاخر فرهنگی است و در همین راستا درصدد است مستندی از زندگی و آثار هنری استاد رحیمی تهیه نماید.


استاد عباس رحیمی، بنیان‌‌گذار شیوه «نگارینه‌‌خط»، طی سخنانی خط را یکی از هنرهای اصیل و پاک جهان برشمرد و بر هنری که ریشه در اصالت‌ها داشته باشد تأکید نمود. وی در ادامه اذعان کرد: سبک «نگارینه‌‌خط» را از تلفیق خط و نگارگری، با تکیه بر اصالت خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق ایجاد نمودم و تلاش داشتم که مضامین و اشکال در یک راستا قرار بگیرند و نخستین اصل این سبک را که حفظ اصالت خط است، حفظ نمایم. وی همچنین با قدردانی از اساتید برجسته خود در کاراته، این ورزش را الهام‌بخش آثار هنری خود برشمرد.
در این مراسم که به‌صورت زنده و مستقیم از رادیو فرهنگ پخش شد، نشان مفاخر فرهنگی رادیو فرهنگ و گواهینامه دان ۹ کاراته به استاد رحیمی اهدا شد و در فواصل برنامه، بهرام بنایی و عرشیا میرزایی به اجرای زنده موسیقی پرداختند.

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x