اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

یک کارشناس مطرح کرد،سهم بازار پهن‌باند FCPها و مخابرات برابر است

یک کارشناس مطرح کرد،سهم بازار پهن‌باند FCPها و مخابرات برابر است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن‌باند تقریبا برابر است، گفت: قراردادی که با شرکت‌های FCP منعقد می‌شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است، یعنی مخابرات امکاناتی را که اپراتورها و شرکت‌های FCP می‌خواهند، در اختیارشان قرار می‌دهد و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد.

 

امیرحسین شکرانی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران، بدون هیچ انحصاری، زیرساخت‌های لازم برای سرویس‌دهی به مشتریان را ارائه می‌کند، اظهار کرد: همواره، صحبت از انحصار مخابرات در حوزه زیرساخت می‌شود و برخی رسانه‌ها و یا اشخاص نیز بدون آگاهی کامل این مطلب را تکرار می‌کنند، اما اینکه انحصار زیرساخت‌ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این زمینه اعداد و ارقام و استدلال‌ها مشخص است. در مورد اصل واگذاری، نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرآیند توسط مراجع ذی‌ربط بررسی و تائید شده و تاکنون گزارشی مبنی‌بر مشکل در خصوص این واگذاری دریافت نشده است و اگر مساله‌ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون مراجعه شود.

 

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت شرکت نیز به هیچ وجه انحصاری وجود ندارد، بلکه مخابرات علاوه بر در اختیار گذاشتن تمام زیرساخت‌ها، در جایی که هیچ شرکتی حاضر به کار و فعالیت نیست، کار می‌کند و در این وضعیت، باز هم یکی از مشکلات شرکت مخابرات رخ می‌نماید که علاوه براینکه هیچ درآمد و سودی از فعالیت در مناطق محروم ندارد، این فعالیت را بر طبق مسئولیت اجتماعی خود  به بهترین وجه انجام می‌دهد.

 

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن‌باند تقریبا برابر است، افزود:  در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام کرده و به شرکت‌ها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را ارائه داده است. قراردادی که با شرکت‌های FCP منعقد می‌شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است، یعنی مخابرات، تمام امکاناتی را که اپراتورها و شرکت‌های FCP می‌خواهند، در اختیارشان قرار می‌دهد و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد.

 

شرکت‌های FCP و اپراتورهای همراه، زیرساخت‌ مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می‌کنند

شکرانی ادامه داد: مجموعه مخابرات در حال حاضر در حوزه بیت‌استریم بر طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده و بازار رقابتی و اشتراکی موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان می‌دهد هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد. شرکت مخابرات ایران طبق مقررات و قوانین، زیرساخت‌های اپراتورهای ثابت و همراه را تامین می‌کند. همچنین، شرکت‌های FCP و اپراتورهای دیگر زیرساخت‌های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می‌کنند و در حوزه تامین ارتباطات روستایی هم فعالیت‌های شرکت مخابرات بسیار گسترده است.

 

وی با بیان اینکه اگر منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می‌شود، گفت: از این رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین مجموعه حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه‌های لازم با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام شود. شرکت مخابرات ایران قبل از خصوصی‌سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن‌باند داشته و در حال حاضر حدود ۹ میلیون مشترک پهن‌باند دارد. این آمار اصلا قابل قیاس با قبل از خصوصی‌سازی نیست. آمار و ارقام نشان‌دهنده فعالیت گسترده مخابرات در همه حوزه‌های ارتباطی در سراسر کشور است، اما اینکه آیا این توسعه‌ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای بررسی همه‌جانبه دارد.

 

این کارشناس خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ایران با توجه به وضعیت فعلی خود که با مشکلات تعرفه‌ای و عدم تغییر تعرفه به مدت نزدیک به دو دهه مواجه است، با مشکل عدم وجود منابع مالی ناشی از این بی‌تدبیری، امکان مورد نیاز جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران را از دست داده است و برای رفع این مشکل، باید با توجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه ها بر طبق مدل تعرفه‌گذاری جدید برای مخابرات هرچه سریع‌تر صورت گرفته و تصویب شود تا این مجموعه عظیم و خدمت‌رسان، همچنان امکان ارائه خدمت و پشتیبانی و بازسازی شبکه زیرساختی تلفن و اینترنت ثابت را داشته و علاوه بر آن سرویس‌های مختلف و متنوع خود را همواره با توجه به نیاز مشتریان به‌روزرسانی کند.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x