اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران جنوب چندر رسانه دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویر احمد مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دولت به جای پشت میز نشینی، در حال مدیریت در میان مردم است

دولت به جای پشت میز نشینی، در حال مدیریت در میان مردم است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

«صبر کن مردم اذیت می‌شوند!» این روز‌ها عموم ملت خواهان آن هستند که مسئولین مشکلات آنها را از نزدیک ببینند و در بین مردم حضور پیدا کند و درد آنها را بشنود. رئیس دولت سیزدهم کسی هست که معنای اذیت شدن را می داند، دولتی قبلی متاسفانه پشت میز نشین بوده و به بهانه ویروس کرونا ماهها از اتاق شیشه اش بیرون نیامد. حضور رئیس‌جمهور و وزرا در اتاق‌های دربسته موجب کاهش خدمات دولت به مردم می‌شود. در این شرایط تنها افرادی که به این اتاق‌ها دسترسی خواهند داشت که می‌توانند از رانت‌های اقتصادی و سیاسی برخوردار باشند که این امر موجب افزایش فاصله میان دولت و مردم خواهد شد. سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر خود به کهگیلویه و بویراحمد به راننده شخصی خود که قصد داشت در مقابل عده‌ای از مردم که به استقبال رئیس‌جمهور آمده بودند توقف نکند، تذکر جدی داده و گفته است: «صبر کن مردم اذیت می‌شوند! دفعه بعد خودم پشت فرمان می‌نشینم».

قطعا این حضور مردمی و بدون تشریفات اعتماد بیشتر مردم را به دنبال دارد و آن‌ها را در همراهی مسئولان کشور برای رسیدن به اهداف انقلاب و کشور دلگرم خواهد کرد. ساده‌زیستی یکی از شعار‌های اصلی و اولیه انقلاب اسلامی بوده است. شعاری که در دل آن مردمی بودن قرار دارد. گویی سال‌ها گذشت از آن زمان که مسئولان بدون رعایت تشریفات بی‌واسطه با مردم حرف می‌زنند.

از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده، شاهد سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستیم و نکته قابل توجه آن است که رئیس‌جمهور سفرهای استانی خود را از مناطق محروم شروع کرده است. باید توجه کرد که مشکلات فعلی کشور در مناطق مختلف زاییده اقدامات ضعیف دولت قبل است، دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته با سوء‌مدیریت خود منجر به مشکلات زیادی برای کشور شد و دولتمردان قبلی اعتقادی به ارتباط نزدیک با مردم و پیگیری مطالبات آنان نداشتند.

متاسفانه دولت دوازدهم هیچ‌گاه به ویژه در بدترین شرایط اقتصادی هم کنار مردم نبود، مسئولان باید خودشان را متعلق به مردم بدانند و در شرایط سخت کنار آنان باشند و برای رفع دغدغه‌های آنان تلاش کنند.

کشور را نمی توان با وعده های توخالی و واهی اداره کرد، یکی از اصول ارزشمند کشورداری، در فرهنگ دینی ما، ارتباط مستقیم با مردم است. هر چه ارتباط مسولان با مردم نزدیکتر باشد تصویر روشن‌تری از دغدغه ها، چالش‌ها و نیازهای اساسی مردم در اختیار آنها قرار می‌گیرد. سفرهای استانی رئیس‌جمهور عامل افزایش اعتماد مردم به دولت و نظام است، و با افزایش اعتماد مردم به دولت دسیسه دشمنان در ناامید کردن مردم کم اثر می‌شود. اگر این ارتباط مستقیم وجود نداشته باشد بیگانگان به راحتی از فاصله میان دولت و مردم سوءاستفاده خواهند کرد. امام علی(ع) در منشور مدیریتی خود به مالک اشتر توصیه کرد که در میان مردم حضور یافته و به گونه‌ای باشد که مردم از ابهت وی ترسان نباشند. آری دولت سیزدهم نیز چنین روش حکومتی را دنبال می کند. یکی از جلوه های بارز مردمی بودن، ارتباط میان دولت و مردم در سفرهای استانی است.

باید توجه کرد هجمه تبلیغاتی بیگانگان در راستای ناامید کردن مردم به دلیل شدت فعالیت های دولت سیزدهم بیشتر از پیش شده است و میخواهند فعالیت های مردمی دولت سیزدهم را کم رنگ کنند، دولت با مشی مدیریتی خود باید اعتماد و مشارکت مردم را جلب کند. دولت باید به مردم ثابت کند که هیچ نیتی جز خدمت و حل مشکلات آنها ندارد؛ در چنین شرایطی می‌تواند از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات استفاده کند.

یادداشت تحلیلی

رحیم رضاخانی  ۲۰ مهر۱۴۰۰

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x