اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

توجه از مقصد به مبدأ گره گشای مهاجرت به شهرها است

توجه از مقصد به مبدأ گره گشای مهاجرت به شهرها است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در جلسه کارگروه حقوقی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد استان اصفهان درباره آخرین وضعیت حاشیه نشینی در شهرستان مرکز استان و روستاهای قریب به آن که در خطر گسترش و الحاق به کلان شهر اصفهان هستند، اظهار کرد: اُفت ناکار آمد شهری که شاید این عنوان قابل قابل نقد و بررسی باشد واقعیتی هست که این روزها استان اصفهان و بسیاری از شهرهای بزرگ با آن درگیر هستند.

بگفته سید رضا سجودی، کانون تولید، توزیع و انتشار جرم، مهاجرت جرم و امثال آن معمولاً در بافت های ناکارآمد شهری اتفاق می افتد همچنین بافت های ناکارآمد و حاشیه ای بر آمار و ارقام مسائل امنیتی و فضای آمایشی محیط شهری تأثیر می گذارد.

 وی، ادامه داد: کارگروه پیشگیری از بافت های ناکار آمد شهری ذیل ستاد باز آفرینی استان فعالیت می کند و معمولاً موضوعات اجتماعی، حوزه پیشگیری از وقوع جرم و مباحث حقوقی در مناطق کمتر توسعه یافته را پوشش می دهد. به همین دلیل طرح کاداستر یا کمربند سبز طی سال های اخیر در اصفهان انجام شده و پیش روی خوبی داشته است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه قانونگذار پیش از این به مقصد مهاجرت ها در شهرها توجّه داشت و برای ایجاد بسترهای لازم در آن برنامه ریزی می کرد، تصریح کرد: امروز نگاه ها به سمت مبدأ متمرکز شده است تا زمینه های توسعه در روستاها و دیگر مناطق بیشتر شود و از پارامترهای مهاجرت به شهرها کاسته شود.

این مقام مسئول، اظهار کرد: دهستان رودشت شرقی واقع در بخش بن رود، منطقه شرق اصفهان در سال گذشته جهت توانمندسازی مورد توجّه قرار گرفت و طرح های ابلاغی در آن با همکاری سازمان های متولی به اجراء در آمد که زمینه ساز آن برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، بازدیدهای میدانی با حضور مقامات، دادستانی مرکز استان و دستگاه های ذی ربط، انعقاد تفاهم نامه یا تداوم تفاهم نامه همکاری با جمعیت احیاگران روستا بود.

بگفته سجودی، طی بازدیدهای به عمل آمده از مناطق هدف، تلاش شد تا تهدیدات و فرصت ها احصاء شود و شبکه سازی لازم برای کاهش آن ها انجام گیرد همچنین جشنواره های و برنامه های متعدد ویژه خلاقیت کودکان و نوجوانان در این مناطق برگزار گردید.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ادامه داد: ایجاد هماهنگی میان بخشی در قالب جلسات کارگروه انجام شد، متکدیان و معتادان متجاهر جمع آوری شدند همچنین ابلاغیه ای از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه به مراکز استان ها ابلاغ شد که براساس تدوین های انجام شده در جلسات کارگروه برگزاری چهار جلسه در سال ۱۴۰۰ پیش بینی گردید.

این مقام قضائی درباره جانمایی فایل های عمومی و توصیفی سخن گفت و اعلام کرد: امیدواریم این همکاری در سال جاری با ایجاد دبیرخانه کارگروه و اجرای طرح کمربند سبز در ۱۷۵ هکتار از اراضی منطقه بختیار دشت تداوم بیشتری داشته باشد.

وی از تشکیل سه جلسه دیگر برای کارگروه حقوقی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد استان اصفهان و احیاء فرهنگ ریش سفیدی به منظور ایجاد سازش در مناطق حادثه خیز خبر داد: پیگیری طرح کمربند سبز و طرح جامع حدنگار از دیگر برنامه های پیش رو است تا مقررات اجرایی سال جاری مطابق برنامه های ابلاغی باشد در همین راستا یک گروه سازش محله ای چهار نفره در مناطق حاشیه نشین به منظور گسترش صلح، سازش و کاهش ورودی پرونده های دادگستری استان داشته ایم. این گروه در تلاش هستند تا به موضوعات حقوقی مناطق حاشیه ای سر و سامان دهند البته رنگ و بوی این گروه شبیه صلح و سازش محلی است و پیشینه آن به ریش سفیدی در محلات بر می گردد.

سجودی با بیان اینکه دستگاه های استان، الزام دارند تا اطلاعات رقومی و توصیفی خود به ویژه برای املاکی که در مناطق حاشیه نشین هستند را جهت جانمایی در بانک کاداستر در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک استان قرار دهند ، اذعان نمود: دستگاه قضایی به دنبال برخورد قهری و کیفری نیست و انتظار می رود دستگاه های اجرایی استان این اطلاعات را با توجّه به دستورالعمل ابلاغی معاونت قوّه به اداره ثبت اسناد و املاک مکاتبه کنند در غیر این صورت تعقیب دستگاه متخلف توسط مقام قضایی انجام می شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ضمن اشاره به اجرای طرح کمربند سبز که مطابق فرمت ابلاغی قوه قضائیه است، افزود: این معاونت در تلاش است تا با اجرای این طرح تا پایان سال به شاخص عینی پیش بینی شده، دست یابد البته اگر دستگاهی همکاری لازم را نداشته باشد اقدامات لازم مطابق دستورالعمل ابلاغی در رابطه با مقابله با ترک فعل مدیران و مسؤلان انجام خواهد گرفت.

نازیلاانصاری پور

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x