اجتماعی استان اقتصادی تصاویر تهران چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

روحانی و وعده‌هایی که هنوز از یاد مردم نرفته

روحانی و وعده‌هایی که هنوز از یاد مردم نرفته

روحانی و وعده‌هایی که هنوز از یاد مردم نرفته

دولت دوازدهم تمام شد ولی کماکان اثرات آن طرز مدیریت و البته وعده‌های عمل نشده بر پیکره کشور پابرجاست، بنابراین به فراموشی سپردن این وعده‌ها،‌ اولا هزینه وعده توخالی را در دولت‌های بعد کاهش داده و از سویی نیز بر تداوم بی‌اعتمادی و ناامیدی اجتماعی می‌افزاید؛ هرچند مردم هیچ‌گاه آن وعده‌ها را از یاد نمی‌برند.

پایگاه خبری احوال نیوز :  دولت دوازدهم تمام شد و آخرین بازمانده‌های مدیریتی روحانی در کابینه طی روزهای گذشته و با پایان یافتن رای اعتماد به وزرای جدید،‌ از دولت خارج شد ولی کماکان اثرات آن طرز مدیریت و البته وعده‌های عمل نشده بر پیکره کشور با پرجاست، بنابراین به فراموشی سپردن این وعده‌ها،‌ اولا هزینه وعده توخالی را در دولت‌های بعد کاهش داده و از سویی نیز بر تداوم بی‌اعتمادی و ناامیدی اجتماعی می افزاید. هرچند مردم هیچگاه آن وعده‌ها را از یاد نمی‌برند.

«هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است. حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرات این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم …» این عبارت، بخشی از سخنان حسن روحانی در لابه‌لای وعده و وعیدهای انتخاباتی سال ۹۲ است. روحانی آن روزها، سال‌ها تجربه حضور در سمت‌ها و پست‌های اجرایی را به مردم یادآور می‌شد و با نگاهی درست مشکلات و افسارگسیختگی بازار را به سوءمدیریت‌ها نسبت می‌داد و از طرف دیگر قسم جلاله می‌خورد که اگر برای مشکلات راه‌حل نبود کاندیدا نمی‌شد و به قول خودش اینجا بود که «ای امان، ای امان از شعارهای بی‌محتوا…» برای رقیب کاربرد پیدا می‌کرد.

رهبر انقلاب آن سال به کاندیداها تاکید داشتند «جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید و بگویید که نگذاشتند، نشد….».

حالا روزهای پایانی نیمه اول ۱۴۰۰ است و علیرغم اینکه ببیش از یک ماه است که رئیسی رئیس جمهور رسمی کشور است، اما عملا رویکردها و سیاست‌ها و وعده‌های توخالی روحانی است که اثرخود را بر اوضاع کشور نشان نمی‌دهد. بی‌ثمری وعده‌های روحانی چنان عیان بود که لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم به پوچی آنها اشاره کرد و صراحتا گفت: «اصلا هر رئیس‌جمهوری باید همین را بگوید، شما هم اگر بخواهید رئیس‌جمهور شوید باید این را بگویید.» جنیدی و البته شخص روحانی کشور را ماکیاولیستی اداره کرد و بر مبنای هدف وسیله را توجیه می‌کند، معتقد بود که انتخابات بدون وعده هرچند توخالی معنا ندارد و هدف پیروزی تمسک به هر وسیله‌ای رال توجیه می کند. کمااینکه در انتخابات ۹۶ حمله بی‌اخلاقانه رئیس جمهور سابق به رئیس جمهور فعلی را با نسبت دادن اتهامات کذب شاهد بودیم.

اما مرور بخشی از وعده‌های روحانی که هیچگاه جامعه عمل به خود نپوشید از آن جنبه لازم است که هنوز در کف جامعه مردم به دنبال مطالباتی هستند که ۸سال پیش و البته ۴سال پیش به خاطر آن به روحانی رای دادند.

کشور نیاز به یک رئیس‌جمهور مشورت‌پذیر و برنامه‌گرا دارد

روحانی ۲۹ فروردین ۹۲ در جمع مردم لردگان با تاکید بر اینکه اجرا در دست دولت است و دولت نقش مهمی در این خصوص دارد، بیان می‌کند: « … اقتصاد باید به مردم واگذار شود و مردم مجریان خوبی در اقتصاد هستند و کشور نیاز به یک رئیس‌جمهور مشورت‌پذیر و برنامه‌گرا دارد و نیازی به یک رئیس‌جمهور که با نظر شخصی و فردی عمل کند، نیست. هیچ‌کس در دنیا علم کامل ندارد و کسی هم که دارای مدارک عالی باشد نیز کامل نیست و باید کار به کارشناسان واگذار شود و کار باید با مشورت انجام شود و اگر مدیر اهل مشورت نباشد و با متخصصان مشورت و از کارشناسان استفاده نکند نمی‌تواند کشور را به سرمنزل مقصود برساند. هم‌اکنون در کشور وضعیت اقتصادی مطلوب نیست و رشد اقتصادی کشور آن‌گونه که در برنامه‌ها تعیین شده است، نیست…. در انتخابات باید کسی انتخاب شود که برنامه و تجربه خود را نشان دهد و مدیریتی کارآمد در بخش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… داشته باشد و کشور را بتواند از این مقطع عبور دهد.

این اظهارات روحانی کنایه به رئیس جمهور قبل تر از خود بود ولی عملا شاهد بودیم که شخص روحانی نیز غیر از برخی حرکت‌های فرمالیته و نمایشی مانند جلسه با احزاب، هیچ نمود واقعی و عینی از یک مدیر مشورت پذیر از خود نشان نداد و حتی به بیان‌های معروف،‌ حتی وزاریش نیز نمی‌توانستند نظراتشان را به رئیس جمهور منتقل کنند.

با کار مشکلات قابل حل است

حسن روحانی اما ۲۵ اردیبهشت ۹۲ در جمع مردم زنجان با اشاره به اینکه همه‌جای دنیا تا حدی تورم دارد و گرانی سه تا چهاردرصد است ولی در ایران این تورم دورقمی است و این امر باعث نگرانی مردم شده و مسئولان باید برای گرانی و تورم فکری کنند،‌بیان داشته بود: «در کشور باید از مدیران قوی و کارشناسانی که سرمایه ملی هستند استفاده کنیم، چراکه با کار مشکلات قابل‌حل است … اگر از امکانات و ظرفیت‌های کشور به نحو احسن استفاده کنیم نیازهای کشور برطرف و مشکلات مردم ساماندهی می‌شود. در کشور باید اقتصاد را که افت پیدا کرده زنده کنیم و در راستای تقویت نظام اقتصادی ایران مدیریت و برنامه کارشناسی شده را لحاظ کنیم».

در حالی روحانی در این اظهارات خود از بهره گیری از ظرفیت داخلی دم می زند که حداقل ۶سال از ۸سال دوران ریاست جمهور خود را در غفلت حداکثری نسبت به این ظرفیت ها و تلاش برای بهبود روابط با کشورهایی مثل آمریکا از طریق مذاکره گذراند و به باور اکثر صاحبنظران هیچ نگاه فعالی به درونزایی اقتصاد کشور نداشت.

چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند

یکی از مهم‌ترین و معروفترین وعده‌های روحانی اما ۶ خرداد ۹۲ در گفت‌وگوی ویژه خبری اتفاق افتاد و روحانی در آن برنامه گفت که «دولت تدبیر و امید در اولین قدم، محیط کسب‌وکار را به‌طور دائم بهبود خواهد بخشید و البته برای کوتاه‌مدت هم بسته‌های تشویقی ویژه‌ای خواهد داشت که با اجرای آنها می‌تواند در کوتاه‌مدت این حرکت اقتصادی را در جامعه به وجود بیاورد . . . هدفمندی یارانه مصوب و قانون است و باید ادامه پیدا کند اما برای ادامه آن باید کاری کنیم قانون را به دقت اجرا و نواقص گذشته را جبران و رفع کنیم. من معتقدم در کنار این یارانه نقدی ما به یارانه کالایی نیاز داریم. من قبلاً در چند سخنرانی اعلام کردم که در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی برای کالاهای اساسی باشد تا مردم ما مخصوصاً قشرهایی که از دهک‌های پایین هستند و آنهایی که بیشتر در فشارند دغدغه نداشته باشند. اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که آرامش به مردم بدهد در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد تا مردم برای کالای اساسی‌شان نگران نباشند. اصلاً بالاتر، دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آنچنان درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که اصلاً به این ۴۵ هزار تومان خودشان نیاز نداشته باشند. زندگی خوب داشته باشند و همه افراد در خانواده با افتخار شاغل باشند، صدقه گرفتن افتخار نیست صدقه دادن افتخار است. ما اگر زندگی مردم را خوب کنیم مردم باافتخار مالیات به دولت می‌دهند و نیاز ندارند دست به سوی دولت دراز کنند. من می‌خواهم کاری کنم دولت به سوی مردم دست دراز کند نه اینکه ملت بزرگ و عزیز ما به سمت دولت دست دراز کند».

مگر اقتصاد دستوری امروز در دنیا مفهومی دارد؟!

۸ خرداد ۹۲ روحانی در برنامه با دوربین سیما گفت: مگر اقتصاد دستوری امروز در دنیا معنا و مفهومی دارد؟ چگونه می‌شود در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بگویند نرخ دلار باید به ۷۰۰تومان برسد و بعد از چند ماه نرخ دلار به چند برابر افزایش یابد؟ مشکل از کجاست؟ مشکل از خودشیفتگی، از عدم مشورت و استفاده از ابزارهای علمی برای اداره کشور است. مشکل، بی‌ثباتی است… . مردم ما آیا باور می‌کنند در طول پنج‌ ماه، ۶۰ بخشنامه درباره مسائل ارزی و ریالی صادر شد؟ این بی‌ثباتی چگونه آرامش و اطمینان به وجود می‌آورد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و قدرت آینده‌نگری می‌خواهند درکنار این مشکلات قانون‌گریزی‌ها و عدم ابلاغ مصوبات مجلس که در نهایت به ابلاغ آنها از سوی رئیس مجلس می‌رسید نیز وجود دارد. اگر امروز گرانی، بیکاری و فساد اداری وجود دارد، اگر ضربه بر اخلاق و فرهنگ مشاهده می‌شود و روابط با جهان با مشکلات توام است، به این خاطر است که دولت کارآمد و مدیریت درست و تدبیر صحیح در کار انجام نگرفته است… . دولت تدبیر و امید قادر است مشکلات را با اراده و حمایت مردم و سرمایه ملی حل‌وفصل کند.

والله العظیم اگر مشکلات راه‌حلی نداشت، کاندیدا نمی‌شدم

روحانی ۹ خرداد ۹۲ در دیدار امرای بازنشسته ارتش با بیان اینکه بنده قیمت اجناس اردیبهشت پارسال و آخر اردیبهشت امسال را از چند کسبه پرسیدم، کاری به آمار دولتی و بانک مرکزی ندارم، اما شاهدیم جنس‌هایی هستند که سه برابر قیمت شدند چرا چنین وضعی دارند، مردم ما مستحق این فشارها نیستند!،‌گفته بود:« این سوال در ذهن خیلی‌ها مطرح می‌شود که به وعده‌هایی که داده‌ام چگونه می‌خواهم عمل کنم، والله العظیم اگر مشکلات این کشور راه‌حلی نداشت، من کاندیدا نمی‌شدم…. مشکلات موجود قابل‌حل است و دولت تدبیر و امید به حول و قوت الهی در ماه‌های اولیه موانع تولید را از پیش رو برخواهد داشت. بدانید اگر موانع تولید برداشته شود، کار به حرکت درمی‌آید و این شدنی است…. هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرات این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم و از آنها همفکری بخواهم، نمره مردم ما ۲۰ است … ای امان، ای امان از شعارهای بی‌محتوا.

 اگر رئیس‌جمهور شوم، تحریم را برمی‌دارم/ احترام را به پاسپورت ایرانی برمی‌گردانم

حسن روحانی نهم خرداد ۹۲ نیز در گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور (شبکه جام‌جم)می‌گوید: «هرکسی می‌آید تاکید می‌کند که تحریم‌ها را خواهد برخواهد داشت اما پاسخ و راهکار بنده عملی و اجرایی است …. اگر من رئیس‌جمهور شوم، تحریم را برمی‌دارم. واقعیت این است که بخشی از تحریم که عمدتاً تحریم آمریکا می‌شود، از دیرباز با آن آشنا بوده‌ایم و با این تحریم‌ها مقابله کرده‌ایم …. ایرانیان داخل کشور هم که می‌خواهند با خارج از کشور ارتباط داشته باشند، با مشکل بانکی روبه‌رو هستند، این مشکلات بانکی از تبعات تحریم است.برنامه دولت تدبیر و امید آن است که انزوا را از بین ببرد و به عبارت دیگر برنامه دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان است و نه تقابل و ما جای این تقابل را با تعامل عوض خواهیم کرد … ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنیاست اگر روابط ما با کشوری، قاره‌ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی شد، آن وقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می‌کند، در آن صورت چهره ایرانی را که می‌بینند، به‌عنوان چهره دوست نگاه می‌کنند و پاسپورت هم جایگاه خود را پیدا می‌کند…. قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم».

مردم ببینند دولت صادق است، ۲۰درصد مشکلات حل می‌شود

همچنین ۱۳ خرداد ۹۲ روحانی در شبکه خبر سیما با بیان اینکه معیار برای اعضای کابینه راست‌گویی و درست‌کرداری و روشن‌اندیشی، واقع‌بینی، آینده‌نگری و اینهاست که همه را می‌توانیم در کلمه درست‌کردار جمع کنیم چون چنین فردی هم پاک‌دست است هم دانش و تجربه کافی دارد تا بتواند درست عمل کند،‌گفته بود: «بینش درست، روش درست و کنش درست، همه اینها کنار آن درستی و درست‌کرداری به‌وجود خواهد آمد … وقتی ارزش پول ملی پایین می‌آید عاملی بسیار مهم در تورم و گرانی خواهد بود… دولت باید خرجش را کم کند و دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند…. به مردم عزیز خودم قول می‌دهم که در دولت تدبیر و امید، در ۹۰ روز آیین‌نامه شفافیت اقتصادی و بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را تصویب و اجرا کنیم که تحول بزرگی ایجاد می‌کند. مردم اگر ببینند دولت صادق است و راستگو، و دولتِ شعار نیست، خودش ۲۰ درصد مشکل را حل می‌کند.

برای حل مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، سه‌ماهه، یک‌ساله و چهارساله دارم

چهاردهم خرداد ۹۲ روحانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری‌اصفهانی با تاکید بر اینکه به‌اعتقاد من در دولت تدبیر و امید و در همان دوماه اول مردم آثار کارهای انجام‌شده را هم در تورم و هم در بیکاری خواهند دید، تصریح کرده بود: «تاکیدم در استفاده از کارآفرینان موثر بر رونق تولید ملی است، حتی قبل از آنکه دولت بخواهد مشکل مردم را حل کند، باید این اطمینان را بین آحاد ملت به‌وجود آورد. مسیر، مسیر حل‌شدنی است و رونق حاصل می‌شود. برای حل مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، سه‌ماهه، یک‌ساله و چهارساله دارم. در دولت تدبیر و امید و در همان ماه اول اولین قدم ما بهبود فضای کسب‌وکار خواهد بود که متاسفانه سه‌سال است که خاک می‌خورد. ان‌شاءالله مردم شاهد تحول خوبی در همان ماه‌های اولیه دولت تدبیر و امید خواهند بود، چراکه حل معضلات موجود با توجه به برنامه‌ها امکان‌پذیر است…. متاسفانه ما در شرایط فشار بین‌المللی شاهدیم اجناس وارداتی که به کشور می‌آیند، تا سقف ۳۰ درصد گران می‌شوند و این به‌دلیل شرایط فشار بین‌المللی و تحریم است که اگر ما این معضل را حل کنیم، ۳۰ درصد کالاهای خارجی ارزان‌تر می‌شود.

اگر تورم بخواهد افسارگسیخته باشد یارانه هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود

شانزدهم خرداد ۹۲ روحانی در شبکه ۴ سیما تاکید کرده بود: « باید ترمز فوری برای حل مساله تورم اندیشیده شود تا تورم مهار شود. من به دنبال این هستم که یارانه کالایی علاوه‌بر یارانه نقدی به مردم داده شود چراکه مردم نسبت به کالاهای اساسی خود دغدغه خاطر نداشته باشند و بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند».

اگر اشتباه کردم در برابر ملت عذرخواهی می‌کنم/کرامت را به دانشگاه و دانشجو و منزلت را به زنان برمی‌گردانم

روحانی ۱۸ خرداد ۹۲ در همایش تدبیر و امید در ورزشگاه شیرودی با بیان اینکه برنامه من نجات اقتصاد کشور است، بیان داشته بود: «بیکاری، گرانی، آشفتگی، ناامیدی نسبت به فردای نامشخص نسل جوان، به کمک شما غیورمردان قابل حل است و من به دنبال بازگشت ثبات و آرامش به کشور هستم که این کار با تدبیر و برنامه و امید امکان‌پذیر است….اگر بار مسئولیت بر دوش من قرار گرفت، کرامت را به دانشگاه و دانشجو برمی‌گردانم و همچنین منزلت را هم به زنان برخواهم گرداند…. من اگر اشتباه کردم، باصراحت در برابر ملت عذرخواهی می‌کنم. همچنین من از ملت بزرگم درخواست کمک خواهم کرد. من با نام معصومین مدیریت ناتمام خود را توجیه نمی‌کنم. من می‌دانم راه نجات، اجرای قانون اساسی است.

دولت تدبیر چنان برنامه‌ریزی می‌کند که مردم دائماً نگویند هر سال دریغ از پارسال

روحانی اما ۱۸ خرداد ۹۲ در آخرین مناظره انتخاباتی خود تاکید کرده بود که «نمی‌گویم بهترین انتخاب برای مردم ایران هستم بلکه امیدوارم همه توان خود را در طبق اخلاص بگذارم تا جرعه آبی در کام تشنه شما مردم بریزم. امیدوارم دولت شما یعنی دولت تدبیر وامید چنان برنامه‌ریزی کند که بیشتر نگران تعالی بیشتر، روابط بهتر با دیگران باشیم تا پرداخت اقساط وام‌ها و زمان بیشتری با خانواده و دوستان خود بگذرانیم، غذای مناسب و سالم میل کنید و مسکن راحت‌تری داشته باشید و از امکانات بهداشتی و درمانی بهتری برخوردار باشید و دیگر دائماً نگویید هر سال دریغ از پارسال».

حقوق کارگران مطابق تورم افزایش پیدا خواهد کرد

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۹ خرداد ۹۲ در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرده بود: «درصورت انتخاب به سمت ریاست‌جمهوری، دستمزد کارگران را طبق قانون به اندازه تورم افزایش خواهم داد. دستمزد کارگران باید طبق قانون کار به اندازه‌ای که تورم وجود دارد، افزایش پیدا کند. در صورت انتخاب به سمت ریاست‌جمهوری، در دولت آینده حداقل حقوق کارگران مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد».

این وعده روحانی در حالی است که تورم در سال‌های ریاست جمهوری روحانی آنثدر سر به فلک کشید که اگر روحانی م خواست به وعده‌اش عمل کتد،‌ بایدچندین برابر میزان فعلی به کارگران حقوق می‌داد.

ارزش پول نباید کاهش یابد/نباید یارانه‌ها حالت صدقه پیدا کند

رئیس دولت تدبیر و امید ۱۹ خردادماه ۹۲ در جمع مردم رشت با بیان اینکه اگر همه مجریان لایق را برای اداره کشور فرابخوانیم کشور ما از همه معضلات نجات پیدا می‌کند،‌تصریح کرده بود: «برای حل مشکلات خارجی شناخت جهان و فهم نقشه دنیا لازم است، باید سیاستمداران لایق بر عرصه سیاست بین‌الملل حاضر شوند، ما باید عزت و عظمت را به این سرزمین برگردانیم، باید بیکاری و گرانی را کنترل کنیم و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشیم. یارانه فعلی باید ادامه پیدا کند اما ارزش پول نباید کاهش یابد و نباید یارانه‌ها حالت صدقه پیدا کند، دولت تدبیر و امید با یارانه کالایی به معیشت مردم کمک خواهد کرد تا اقشار کم‌درآمد زندگی آسوده‌تری داشته باشند. زنان به کرامت و منزلت در شأن خود خواهند رسید و در عرصه اجتماعی آنها به برابری حقوق با مردان خواهد رسید.

مشکلات با مدیریت قابل حل است

روحانی ۲۰ خرداد ۹۲ در برنامه رادیو ایران با بیان اینکه «نتوانستیم از ظرفیت علمی و کارشناسان به‌خوبی استفاده کنیم و همواره به خام‌فروشی که عادت کرده بودیم ادامه دادیم»،‌ گفته بود: «چه می‌شد به‌جای فروش نفت خام، زمینه‌ای برای ایجاد پتروشیمی و پالایشگاه ایجاد می‌کردیم که نفت را به‌صورت فرآورده بفروشیم؟ اگر بخش خصوصی بها داده می‌شد این‌کار صورت می‌گرفت و درآمد کشور چند برابر می‌شد. دولت به قانون‌گریزی عادت کرده و مصوبات مجلس را هم اجرا نمی‌کرد. فضای بی‌اعتمادی میان مردم و شنیدن آمار متفاوت از مسئولان و وعده ۵/۲ میلیون شغل در یک سال به یک جوک در میان مردم تبدیل شد. سرمایه اجتماعی ما در بدترین شرایط است. قدرت هر کشوری به‌میزان توانمندی و خردورزی و انسجام مردم و حاکمان است و ما باید کشور را به آن وضعیت برگردانیم…. اگر بتوانیم مدیریت کشور را در مسیر درست قرار دهیم به‌ راحتی مشکلات اقتصادی و از جمله گرانی و بیکاری به‌راحتی قابل حل‌وفصل است… دولت تدبیر و امید با استفاده از همه کارشناسان و متخصصان از هر جناحی که معتقد است استفاده نکردن از بخشی از سرمایه کشور اتلاف سرمایه ملی است، می‌تواند به‌خوبی کشور را به نقطه مطلوب برساند.

هیچ‌کاری را بدون مشورت انجام نخواهم داد/کشور را با فکر نخبگان ایرانی اداره خواهم کرد

روحانی ۲۱ خرداد ۹۲ در جمع مردم شیراز گفته بود: «اولین قدم‌ها در دولت تدبیر و امید مبارزه با بیکاری و مهار گرانی خواهد بود. به من می‌گویند کلید تدبیر شما کجاست؟ می‌گویم مغز، فکر وتلاش ۷۵ میلیون ایرانی کلید تدبیر است و کلید آن است که خودشیفتگی نخواهم داشت و هیچ‌کاری را بدون مشورت با صاحبنظران انجام نخواهم داد. خود را کارشناس همه امور عالم نمی‌دانم و نمی‌خواهم کشورهای جهان اداره کشور خود را از من بیاموزند، کشور را با فکر نخبگان ایرانی اداره خواهم کرد…. مشکلات زیاد، اما اراده مردم بلند است و قادریم با وحدت و یکپارچگی مشکلات را حل کنیم.

این وعده روحانی در حالی است که در این ۸سال روحانی حتی از ظرفیت وزرای خود نیز برای دریافت مشاوره استفاده نکرد و گه‌گدای برخی جلسات نمایشی با برخی صاحبنظران داشت که در خروجی، هیچکدام از صاحبنظران از عملکرد دولت و استفاده از ظرفیت تخصصی آنها راضی نبودند.

با متخلفان دولتی باید برخورد شود/ به حرف مردم گوش دهیم، کشور بهتر اداره می‌شود

روحانی ۲۲ خرداد ۹۲ در برنامه پاسخ به جوانان شبکه ۳ سیما با بیان اینکه زمانی که هر روز یک کارخانه تعطیل می‌شود، همه در حال بیکار شدن هستند،‌تاکید می‌کند که «زمانی که بتوانیم مسائل اشتغال را حل کنیم، می‌توانیم به این هدف برسیم… نمایندگان مردم در مجلس نیز بر کار رئیس‌جمهور باید نظارت کنند. رئیس‌جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند. باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد. من دوست ندارم در سفرهای استانی نامه‌ای دریافت کنم که درخواست پول کنند. من دوست دارم در نامه‌ها نقد عملکرد من باشد. باور کنیم که اگر به حرف مردم گوش دهیم، کشور بهتر اداره می‌شود. اگر روشن شود فردی در دولت تخلف کرده، باید با وی برخورد شود».

نمی‌گذاریم ارزش پول ملی در ۶ ماه به یک‌سوم کاهش پیدا کند/تدبیر و امید اهل ذلت، سازش و تسلیم نیست

رئیس دولت تدبیر و امید اما در ۲۲ خرداد ۹۲ در جمع مردم بجنورد گفته بود که «دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت ارزش پول ملی شما در ۶ماه به یک‌سوم کاهش پیدا کند. دولت تدبیر و امید، اهل ذلت، سازش و تسلیم نیست، اما ماجراجو هم نخواهد بود. دولت تدبیر و امید گرانی را با فکر و برنامه نخبگان و مدیران لایق کنترل و کاهش خواهد داد. بیکاری را با ایجاد رونق در کشاورزی، صنعت و گردشگری کاهش خواهد داد و سپس بیکاری را به نرم جهانی خواهد رساند…. دولت تدبیر و امید ادامه دولت سازندگی هاشمی و اصلاحات خاتمی است».

به باور بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران روحانی نتوانست به بخش عمده‌ای از وعده های خود عمل کند و این تبعات جبران ناپذیری را بر فضای اقتصادی و اجتماعی کشور وارد کرد. عدم تحقق وعده‌ها مخصوصا وعده‌های اقتصادی منجر به تورم فزاینده و رکود وحشتناک شد و در ۸سال دولت روحانی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی عملا از کار افتاد و تعطیل شد. علاوه بر این در سال ۹۲ روحانی با شعارهای وسوسه‌کننده رای مردم را گرفت و آنان را امیدوار کرد ولی عدم تحقق این وعده‌ها موجی از ناامیدی را به جامعه تحمیل کرد. ناامیدی ای که نتیجه آن را در کاهش مشارکت مردمی در انتخابات‌های اخیر می‌بینیم و بار سنگینی را برای دولت سیزدهم در راستای بازگشت اعتماد عمومی به جامعه تحمیل کرده است.

پیگیری وعده‌های رئیس جمهور سابق از مطالبات مردمی هست که در سامانه فارس من پیگیری شده بود و این پویش از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x