اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

خنده درمانی یک علم تازه در مباحث روانشناسی

خنده درمانی یک علم تازه در مباحث روانشناسی

دکتر مهرناز آزاد

مدت هاست که اساتید علم روانشناسی و روان درمانی بر روی نوعی عامل درمانگر به نام خنده کار می کنند آنها معتقدند ذهن شادمان همواره می تواند جسمی شادمان بیافریند.

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد ،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار وپژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در رابطه با خنده درمانی یک علم تازه در مباحث روانشناسی این چنین عنوان نمود:

انسانهایی که با مشکلات به جای ترس ، بیم، دودلی و افسردگی با جسارت، شهامت، و تبسم برخورد می کنند همواره پیروزی را برای زندگیشان به ارمغان آورده اند. انسان به گونه ای خلق شده است که تمام رفتارهای او تحت تاثیر یکدیگر عمل می کنند. انسانی که می ترسد و شهامت برخورد با مسائل را ندارد، به مرور زمان قدرت های جسمی خویش را نیز از دست می دهد به عکس آنها که با شهامت و جرات در برابر مسائل قدرتمند عمل می کنند به مرور زمان از جسمی قوی و شکیبا و مقاوم برخوردار می شوند حتی اگر ظاهراً لاغر به نظر آیند از سلولهای قدرتمندی برخوردارند که می تواند بسیار قوی تر از سلولهای انسانهای قوی اما ضعیف الاراده عمل نمایند .

خنده ضمن آنکه چهره انسان را از حالت عبوسی بیرون می کشد و به نقش صورت جلوه ای خاص می بخشد در درون ما نیز فعل و انفعالات معنوی خاصی انجام می دهد که باعث می شود سلولهای بدن به طراوات و تازگی برسند و همواره انرژی لازم برای فعالیت خویش را از طبیعت جذب کنند.

علم انسان شناسی امروزی به این نتیجه رسیده است که هر گونه تغییر و تحولی در زندگی انسان چه در جهت مثبت و چه منفی زائیده افکار اوست و در واقع انسان بوسیله قدرت درونی خویش به درک سرنوشت و تدوین آن می پردازد آنهایی که با روحیه ای بالا و با تبسمی جاودان به جنگ مسائل می روند از نیروهای طبیعی برای تسخیر سرنوشت دلخواه خود بهره می جویند و آنهایی که نیروهای درونی خویش را باور نداشته و خود را مقهور سرنوشت می دانند همواره با یاس و افسردگی تمام قوای وجود خویش را به  فلاکت  کشانده  و قادر به کسب قدرت از طبیعت نبوده و شکست خوردگانی ابدی هستند.

شوپنهاور گفته است :کسی که شاد و خندان است همیشه وسیله ی شاد و خندان بودن را پیدا می کند.

خنده اگر چه ظاهراً معنائی جز شادمانی مقطعی ندارد اما وقتی بر روی میلیونها سلول بدن تاثیر گذاشت از خود معجزه خواهد آفرید. خنده به سلولهای انسان قدرت و فرصت نفس کشیدن می دهد روح و روان انسان را به حالت آرام بخش می کشاند تا وجودش را  برای  مقابله با ناکامی ها یا شکست ها بازسازی کند. خندیدن نوعی تخلیه روانی ست. هنگامی که باید شادمانی را ابراز کنیم اولین کاری که به آن دست می زنیم خندیدن است، در واقع خنده دروازه شادمانی هاست.

 دریغ از کسانی که که حتی هنگامی که دلیل خنده مهیاست نمی خندند و اجازه نمی دهند درهای شادمانی برویشان باز شود.

خنده درمانی ساده ترین ، شادترین و پرامکان ترین کاری ست که می توانیم برای رهایی جسم خویش از بیماری های تنی و روح خویش  از چنگال بیماری های روانی انجام دهیم . خوشبختانه ، این روزها با توجه به بالارفتن سطح مطالعه و فرهنگ جامعه، به همان نسبت آگاهی انسان ها از خودشان بیشتر شده است و این خود نویدی ست که هر چه سطح مطالعه بالا رود روشنفکران بیشتری در این جامعه رو به رشد داشته باشیم. روشنفکرانی که با مطالعه کتاب های انسان شناسی قدرت های درونی خویش را باور کرده و در نتیجه با اعتماد به نفس بیشتری خود را در مقابل مشکلات بیمه می کنند.

اعتماد به نفس زائیده حس خوبی ست که در انسان ها وجود دارد. احساسی مطبوع و شور انگیزی که به انسان قدرتی باورنکردنی برای مقابله با چالش های پیش روی زندگی انسان های  امروزی می دهد.

 انسانی که اعتماد به نفس دارد به دلیل نیروی زاینده ای که در خود احساس می کند از وجودی سرشار برخوردار است و این وجود لبریز از شادمانی ست و علامت بزرگ شادمانی خنده و تبسمی از انتهای وجود است. بنابراین شاخص بزرگ انسان های قدرتمند چهره متبسم و صبورشان است کسانی که با تمام مشکلات زندگی، منطقی و متبسم برخورد می کنند. جرات را در خویش پرورش داده و به جایی می رسند که هیچ قدرت منفی و هیچ چالشی قادر به شکستن آنها نیست .

خنده، ضمن آنکه برطرف کننده احساس های  نامطبوع می باشد در به جریان انداختن احساسی خوب و امیدوارانه نقش اساسی را بازی می کند.

 کسانی که در لاک غم و غصه فرو می روند و هرگز سعی نمی کنند در این لاک برشی بوجود آوردند و از آن بگریزند با دردها پیمانی جاودانه می بندند.

امتحان کردن بعضی لحظه ها برای تجربه های تازه بسیار مفید است بیائید برای یک بار هم که شده پس از یک شکست یا به همریختگی یا نابرابری و عدم تعادل که لازمه زندگی شماست به جای اشک ریختن و به ماتم نشستن از ته دل بخندید و خویش را آماده مبارزاتی تازه کنید.

 با خنده و تبسمی از عمق جان به خود بگوئید آماده اید تا نقص های گذشته را که بانی شکست شما شده اند اصلاح نموده و باری دیگر با قلبی مطمئن و اعتماد به نفسی در خور تحسین به مبارزه ای تازه دست بزنید با خنده ای از صمیم قلب به خود بگوئید که لایق یک زندگی شایسته و خوبید و این شکست دلیل توقف شما نخواهد شد شما خواهید رفت تا مقصد را پیدا کنید .

شب ها هنگامی که آماده رفتن به بستر می شوید به آینه نظری بیندازید و خود را از شکست های گذشته تبرئه کنید و با خنده ای صمیمی به روح خویش سلامی با عشق بدهید و بگوئید که خود را و آینده خویش را دوست دارید و مایلید با تمام وجود برای روشنی بخشیدن به این آینده تلاش کنید.

 هر سحر که از خواب بر می خیزید تا لباس کار بپوشید و برای تلاشی تازه آغاز شوید در آینه به خویش نظری از سرمحبت بیندازید بخندید  و به خویش سلام بگوئید و با تبسمی جانبخش برای همه آرزوی یک روز پر از کامیابی را بنمائید .

اگر بیمارید  با خنده ای شفابخش در خویش بنگرید و به خود بگوئید برای جسمی قوی و بی انتها چون شما،بیماری بسیار کوچک و قابل حل است. به خویش بگوئید بیماری را در خویش نابود خواهید کرد و به لطف خداوند و برکت او و قدرت خویش شفائی جاودانه به خویش هدیه خواهید نمود.

چند روزی با تبسمی گرم هر سحر و هر شام به استقبال روح خویش بروید و سعی کنید در این خنده های صمیمی به معنای حقیقی حل شوید خواهید دید که معجزه وار زندگی تان دچار تغییرات و تحولاتی می گردد که باور کردنی نیست .

ما اگر می دانستیم که در وجودمان منابعی بی انتها و قدرتهای ما فوق تصور است و تنها با استارت هایی به موقع و بسیار سهل الوصول می توانیم امکانات بی نهایتی را به سوی خویش جاری ساخته و دچار تحولات شگفتی آور شویم هرگز این قدرتهای بی انتها را نمی کشتیم  و با افسردگی توانمان را به صفرنمی رساندیم.

بنابراین اگر خواهان تحولات بزرگ در زندگی خویش هستید اگر از شکست های گذشته بیزارید و مایل به موفقیت هستید اگر آرزوهای بسیار در سردارید و غم و غصه نمی گذارد به فعالیتی مثبت دست بزنید .

برخیزید چشم به آینه بدوزید و با تمام وجود بخندید و برای آینده خویش روزهای بسیار خوشی آرزو کنید روزهای لبریز از شادمانی و شکوه خنده را به عنوان یک درس یک دارو حتی یک تجربه شیرین وارد زندگی خود کنید. آن وقت خواهید دید چنان از نظر روحی و جسمی مستعد موفقیت خواهید بود که خود نیز آن را باور نخواهید کرد .

که به گفته  محققین و اندیشمندان  و پژوهشگران علوم روانشناسی یکی از شاخه های بزرگ آن رفتار شناسی در مسیر شادابیست و بعضی به آن دانش مهربانی می گویند. (The Science of Kindness)

خندیدن گام بزرگی ست برای انسان هایی که می خواهند مهربانتر از گذشته زندگی کنند زیرا محبت کردن باعث افزایش ترشح هورمون Serotonin هم در گیرنده و هم در اهدا کننده می شود. علاوه بر این هورمون مسکن طبیعی مغز یعنی هورمون Endorphins  افزایش می یابد که سه برابر موثرتر از مورفین است.

هورمون دیگری داریم به نام Oxytocin که ما اصطلاحا به آن می گوییم هورمون در آغوش گرفتن ، افزایش این هورمون با محبت کردن و محبت دیدن از دیگران باعث افزایش پیوندهای اجتماعی ، بالارفتن اعتمادبه نفس ، افزایش جرات و مردانگی و بخشندگی می شود. ضمن اینکه انسان های دلسوز و مهربان دوبرابر بیشتر از دیگران هورمون DHEA دارند که باعث می شود پیری در آنها با سرعتی بسیار کمتر اتفاق بیفتد. همچنین افراد مهربان ۲۳ درصد کمتر هورمون کورتیزول که هورمون اضطراب است در بدنشان ترشح می شود.

 .....مهربانی کاربسیار ارزشمندی ست
  این یک حقیقت است ،
 مهربانی علم نیست  یک  هنر  است.
 پس مهربان باشید
  تا
 هم شاد زندگی کنید
  و هم به دیگران شادی ببخشید. 

مهرناز آزاد

انتهای خبر/*
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x