اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران چندر رسانه دین و اندیشه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

بازگشت ۹۰۰ میلیون دلار به بیت المال، نظارت بر دو خودروساز بزرگ

بازگشت ۹۰۰ میلیون دلار به بیت المال، نظارت بر دو خودروساز بزرگ

رئیس سازمان بازرسی مهم‌ترین اقدامات این سازمان در پیشگیری از وقوع جرم و نظارتهای این سازمان بر دستگاه‌های مختلف اجرایی در یک سال گذشته را تشریح کرد.

پایگاه خبری احوال نیوز به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کشور در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از ملت ایران به پاس خلق حماسه حضور در انتخابات اظهار کرد: حادثه جان باختن دو نفر از خبرنگاران را تسلیت عرض می‌کنم و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان دارم و به همکارانمان گفتیم این مساله و همچنین واژگونی اتوبوس سرباز معلمان را بررسی و پیگیری کنند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که حائز اهمیت است، پیگیری مأموریت‌های مندرج در سند تحول قوه قضائیه برای سازمان بازرسی است. امسال در برنامه‌های بازرسی مساله محوری را در اولویت خود قرار داده‌ایم.

درویشیان بیان کرد: ۵۰ درصد از برنامه‌های سال جاری مبتنی بر مساله‌های اصلی جامعه مانند مسکن، خودرو و… است. همچنین از اکتفای مقابله با مفسدین به شناسایی آنها رسیده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی گفت: یکی از موضوعاتی را که در چند سال اخیر آن را دنبال کردیم شناسایی آسیب‌های اساسی است که چه آسیب‌هایی و چه بسترهایی موجب فساد، رانت و… می‌شود. گاهی نیاز است برخی قوانین اصلاح شود و گاهی باید قوانین جدیدی وضع شود.

مبارزه با بسترهای فساد برعهده دستگاه‌های اجرایی است

وی ادامه داد: مبارزه با بسترهای فساد برعهده دستگاه‌های اجرایی است که اگر این برخوردها انجام نشود موجب رانت و فسادهای بیشتری می‌شود.

درویشیان با اشاره به آمار سالانه سازمان بازرسی گفت: ۲۵ درصد از برنامه‌های سال جاری سازمان بازرسی در حمایت از تولید و واحدهای تولیدی است.

درویشیان با اشاره به آمار اقدامات سازمان بازرسی تصریح کرد: ۴ هزار و ۵۷۶ در سال گذشته انجام دادیم و در سه ماهه نخست امسال هزار و ۷۰۱ بازرسی انجام شده مجموع گزارش‌های سال گذشته ۷ هزار و ۵۷۳ و در سه ماهه امسال هزار و ۲۹۶ گزارش به ما واصل شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: حدود هزار گزارش سال گذشته مربوط به گزارش‌های اصلاحی بوده‌اند و بیشترین عدد را به خود اختصاص دادند؛ تعقیب اداری کارکنان و مدیران در سال گذشته ۲ هزار و ۷۲۱ مورد، گزارش تعقیب کیفری هزار و ۴۳ گزارش، ابطال مصوبات خلاف قانون ۶۳ مورد بوده است و در سه ماهه امسال ۵۲۷ گزارش تخلف اداری، ۱۷۹ گزارش تعقیب کیفری و ۳ گزارش ابطال مصوبات خلاف قانون داشته‌ایم.

بیش از ۱۰۰ اخطار در ارتباط با شیوع کرونا

وی گفت: از ابتدای شروع این ویروس تا الان بیش از ۱۰۰ گزارش و هشدار به دستگاه‌های مختلف، رئیس جمهور، معاونان و … داده‌ایم. همچنین به جدیت پیگیر تولید واکسن هستیم. ۴ شرکت تولید کننده واکسن مراحل خوبی را طی کردند.

درویشیان با اشاره به سامانه گزارشگران فساد بیان کرد: ۴۴ پرونده در این زمینه تشکیل شده است که تعداد گزارش‌هایی که ثبت شده ۲ هزار و ۱۱۲ گزارش با مشخصات افراد است که هزار و ۶۷۷ مورد آن رسیدگی و ۴۲۵ مورد در حال بررسی است. ۴۴ هزار و ۸۰۰ گزارش هم به صورت ناشناس در این سامانه ثبت شده است که بیش از ۳۳ هزار مورد آن رسیدگی و ۱۰ هزار و ۹۴۸ مورد در حال بررسی است.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به موضوع قطع برق بیان کرد: بعد از اینکه این موضوع به سازمان بازرسی اعلام شد تشکیل پرونده دادیم و وزیر برق و معاونانش هم درخواست جلسه برای ارائه توضیحات داشتند؛ طبق قانون سالانه ۵ هزار مگابایت تولید برق باید اضافه شود در حالی که کمتر از ۵۰ درصد آن رخ داده که دلیل آن هم فقدان جاذبه‌های سرمایه گزاری در این زمینه است.

تشکیل کارگروه ویژه فضای مجازی در سازمان بازرسی

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع فضای مجازی یک کارگروه ویژه در سازمان بازرسی تشکیل دادیم که همکاری‌های لازم را دادستان و اعضا شورای عالی فضای مجازی دارند.

درویشیان در ادامه گفت: در خصوص تثبیت مالکیت، خلع ید و رفع تصرف بالغ بر ۵۲ هزار هکتار با پیگیری همکاران و همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات کل استانی در رابطه با اجرای قانون حدنگار که یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور برای شفافیت و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی و فساد اراضی انجام شده است.

وی گفت: برخی از مصادیق اقداماتی که در نتیجه بازرسی‌ها انجام شده است؛ مثل موضوع جمعیت که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع جمعیت پیگیری‌های جدی و مستمری همکاران ما در رابطه با وظایف بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و طرحی که در مجلس با پیگیری‌های مجلس و همکاران ما با حضور در کمیسیون‌های مختلف انجام دادند و به تصویب رسید و بحث غربالگری و سقط جنین که از موضوعات حدی در کشور است، همکاران ما دنبال کردند.

پیگیری موضوع مرغ لاین ایرانی

درویشیان گفت: یکی دیگر از موضوعات با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، موضوع مرغ لاین ایرانی است. علی رغم اینکه فناوری این موضوع را از سال‌های گذشته در کشور داشتیم؛ اما مورد غفلت واقع شده بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های دیگر انجام دادند، خوشبختانه در مدار تولید قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان کرد: پیش بینی ما این است که اگر دولت محترم حمایت جدی تری از این موضوع داشته باشد شاید بتوانیم تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده به خودکفایی در تولید این موضوع شویم که هم موجب کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد و طبق برآوردی که همکاران ما کردند حدود سالانه یک میلیارد دلار کاهش ارزبری خواهد داشت.

درویشیان در ادامه عنوان کرد: در خصوص تعقیب کیفری به مراجع قضائی ۱۰۴۳ گزارش، در خصوص ابطال مصوبات خلاف قانون که ما طبق قانون گزارش را باید به دیوان عدالت اداری ارسال کنیم، در سال ۹۹، ۶۳ مورد برای دیوان ارسال شده است، در سه ماهه امسال نیز ۵۸۷ گزارش اصلاحی، ۵۲۷ گزارش تخلفات اداری، انتظامی، ۱۷۹ گزارش تعقیب کیفری و سه گزارش ابطال مصوبات خلاف قانون به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نکته دیگری که مربوط به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده است، اثربخشی هایی است که حاصل گزارش ارسالی ما بوده است و در سال ۹۹ مجموعاً هم ریالی و هم ارزی و هم در رابطه با اراضی که از تصرف آنها جلوگیری شد و به بیت‌المال بازگشت، وجوه برگشت شده به بیت‌المال و یا در مناقصه‌ها و قراردادهایی که با پیمانکاران بسته شده رقم‌های قابل توجهی پس از بررسی همکاران ما کاهش پیدا کرده و به بیت‌المال بازگشت داده شده است.

بازگشت ۹۰۰ میلیون دلار به بیت المال

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۰۲ میلیون یورو پیشگیری و یا برگشت شده، بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار برگشت شده، ریالی آن حدود بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اثربخشی اقدامات همکاران ما در رابطه با وصول، استرداد وجوه، جلوگیری از پرداخت و جلوگیری از تضییع اموال بیت‌المال، جلوگیری از فرار مالیاتی، جلوگیری از قاچاق، اصلاح و فسخ قرارداد، لغو یا تجدید برخی از مناقصات و مزایده‌ها و تسریع در وصول مطالبات و اصلاح برخی از حساب‌ها برخی از عناوین اثربخشی هایی است که ما به ازای مالی و ارزی دارد.

درویشیان با اشاره با موضوع سند بودن برگ سبز پلیس بیان کرد: اخیراً شکایتی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کردیم که به سازمان حقوقی سیاسی ارجاع شده و با توجه به سابقه موضوع و نظرات کارشناسان و ادعاهای ناجا در حال بررسی هستیم و به زودی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: تأمین نهاده‌های دامی و توزیع آن موضوع مهمی است، مرغداران ادعا می‌کنند این نهاده‌ها مناسب توزیع نمی‌شود و مجبورند نهاده‌ها را با قیمت بالا تهیه کنند و همین موضوع است که قیمت مرغ را بالا می‌برد.

تشکیل پرونده در رابطه با خسارت‌های مربوط به بورس

رئیس سازمان بازرسی گفت: دولتی‌ها و مسئولان دولتی نباید برای ورود به بورس تبلیغ و اعتمادسازی می‌کردند و بعد اعلام کنند که بورس است دیگر، بالا و پایین می‌شود، در همین زمینه پرونده‌ای تشکیل شده است و طرحی هم آماده کرده‌ایم که امیدواریم در دولت مردمی از این طرح استقبال شود.

درویشیان بیان کرد: ما از همان ابتدایی که بورس داشت شتاب غیرمتعارف می‌گرفت هشدار دادیم، از دی ماه ۹۸ تا ۱۹ مرداد ۹۹ شد رشد بورس ۴۷۸ درصد شد که البته باز پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده است و در حال پیگیری تخلفات احتمالی هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در زمینه اخلال در برگزاری انتخابات در برخی شعب پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر، خاطرنشان کرد: در استان‌های مختلف این موضوع پیگیری شد اما نظارت بر نحوه اجرای انتخابات با شورای نگهبان است؛ در ارتباط با برخی اخلال‌ها که سازمان بازرسی موظف با ورود در این موضوع شد گزارشی آماده شده است و خدمت دادستانی ارسال شده و بعد از تأیید به اذهان اعلام می‌شود.

نظارت سازمان بازرسی بر دو خودروسازی بزرگ

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر قرعه کشی پیش فروش خودرو از سوی سازمان بازرسی هست یا خیر، ادامه داد: بررسی‌های ما نشان دهنده این است که اطلاعاتی که به شورای رقابت داده شده بود دقیق نبوده است و همواره موضوع خودرو هم نسبت به کیفیت، هم نحوه توزیع برای ما مهم است و همکاران ما به این مساله ورود کردند؛ درست است گه نحوه قرعه کشی پیش فروش خودروها تغییر کرده اما هنوز هم به نحوه مطلوب نرسیده و گزارشانی در این زمینه به شورای رقابت ارسال کردیم که هر زمان پاسخ آنها را دریافت کردیم نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم؛ اما همواره بر روی دو خودروسازان نظارت داریم و از همکاری آنها رضایت داریم.

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم هم شهرداری منطقه یک، و شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند و به او انفصال دائم محکوم شد، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آرا قابلیت تجدید نظر هستند و هنوز رأی نهایی اعلام نشده است.

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات صورت گرفته در قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس گفت: درباره ماجرای ویلموتس خیلی وقت است که پرونده در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است.

وی افزود: در خصوص این موضوع ۸ نفر از سمت سازمان بازرسی به قوه قضائیه معرفی شدند که در این میان افراد مشهور فدراسیون فوتبال هم دیده می‌شوند.

رسیدگی به تخلف شهردار سابق منطقه یک تهران

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون فعلی شهردار تهران است یا خیر؟ گفت: بله همان فرد است.

درویشیان در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات سازمان بازرسی درباره اقدامات سازمان بازرسی درباره ماجرای سیل خوزستان گفت: درباره سیل خوزستان اقدامات وسیعی انجام شد و شهردار اهواز، رئیس آب و فاضلاب اهواز و تعدادی دیگر از مسئولان مورد تعقیب قرار گرفتند.

وی افزود: یکی از مسائلی که درباره خوزستان به جد پیگیری شد پرداخت سهم آلایندگی شرکت‌های نفت و گاز به استان بود که باید به استان برمی‌گشت و با وزارت نفت انجام شد.

درویشیان ادامه داد: درباره جمع‌آوری آب‌های سطحی که عامل سیل بود پیشنهادهای اصلاحی به وزارت نیرو و مراجع استانی دادیم و بر مطالعه ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تأکید کردیم. همچنین درباره آقای استاندار سابق خوزستان نیز گزارشی تهیه کردیم.

شایعات درباره واکسن برکت صحت ندارد

درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بازرسی به موضوع ایمنی واکسن‌های ایرانی ورود کرده یا خیر، بیان کرد: اینکه گفته شده است ایمنی واکسن برکت زیر ۳۰ درصد است اصلاً صحت ندارد و ایمنی این واکسن بالای ۹۰ درصد است، همچنین اینکه گفته می‌شود برخی از افراد بعد از تزریق واکسن برکت فوت کرده‌اند اصلاً صحت ندارد و تا کنون هیچ گزارشی از پزشکی قانونی مبنی بر اینکه فرد بر اثر تزریق واکسن برکت فوت کرده است، نداشته است اما احتمال دارد فردی بعد از تزریق واکسن بر اثر موارد دیگر فوت کرده باشد نه صرفاً تزریق واکسن.

وی با اشاره به افزایش قیمت نان خاطرنشان کرد: به طور رسمی اعلام شد که هیچ افزایش قیمتی برای نان نداشتیم و به تعزیرات حکومتی هم اعلام شده است که گشت‌هایی در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: در زمینه قاچاق واکسن کرونا گزارشاتی داشتیم که بعد از بررسی‌های کامل نتایج آن اعلام می‌شود.

درویشیان با اشاره به برخورد با سایت‌های شرط بندی گفت: متأسفانه این سایت‌ها به صورت قارچ گونه رشد می‌کنند و در حال بررسی هستیم و اگر کوتاهی‌های از طرف بانک مرکزی محرز شود حتماً با مسئولان مربوطه برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x