اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر جنوب سیاسی شرق شمال غرب مرکزی

سیاست ایران، رفع کامل تحریم است،از آمریکا تضمین خواهیم گرفت

سیاست ایران، رفع کامل تحریم است،از آمریکا تضمین خواهیم گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا یکبار در دوران ترامپ نشان داد که می‌تواند گردنکشانه منافع دیگر کشورها را نادیده بگیرد، بنابراین باید از آنها در جریان مذاکرات تضمین بگیریم.

پایگاه خبری احوال نیوز به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: برای حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم برای تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

خطیب زاده افزود: بیش از ۴۵ مقام بین‌المللی از جمله ۲۴ رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس دولت، ۴ رئیس مجلس و همچنین ۱۸ مقام ارشد سیاسی پیام تبریک ارسال کردند و این روند ادامه دارد.

قرار نیست توافق وین، در دولت جدید ایران بسته شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مذاکرات وین قرار است توافق خود را در دولت جدید ایران انجام دهند؟ اظهار کرد: گزارشاتی مبنی بر ادامه مذاکرات در تیم جدید دولت، تأیید نمی‌شود. افرادی که در مذاکرات هستند، با قوت و بدون فوت وقت در خصوص جزئیات و مسائل مختلف با هم صحبت کردند.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران، این نبوده است و نخواهد بود که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد، یک ساعت آن را به تأخیر بیاندازد و این سیاست اعلامی مقام معظم رهبری بوده است و وزارت امور خارجه نیز همین مسیر را طی کرده است. هیچ بعید نیست که دور بعدی، دور پایانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اعلام نظر ایکائو در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی، گفت: شورای فنی ایکائو جلسه‌ای داشت. البته شورای مشورتی، دادگاه محسوب نمی‌شود و فقط موضوعات فنی را مطرح می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز گزارش فنی خود را قبلاً داده و ابهامات را پاسخ داده است و در آنجا به اظهارات نماینده کانادا پاسخ‌های دقیق داده شده است.

وی افزود: گزارش فنی ایران، گزارش کاملی بوده که در آنجا مورد توجه قرار گرفته است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ممکن است دور بعدی مذاکرات وین، دور پایانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران هیچگاه اصول رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است، گفت: سیاست اصولی ما رفع تحریم‌ها است که در برجام پیش بینی شده است. ما به تعهداتی خارج از برجام رضایت نمی‌دهیم.

خطیب‌زاده گفت: حجت الاسلام رئیسی صدای عاقله نظام در بخش‌های مختلف کشور بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ما از آمریکایی‌ها در مذاکرات وین نامه تضمین بگیریم؟ گفت: اصل موضوع اخذ تضمین از آمریکایی‌ها درست است اما اجازه بدهید من در فضای عمومی از جزئیاتی که در مذاکرات در حال جریان است، صحبت نکنم چراکه امر مرسومی نیست.

خطیب زاده گفت: آمریکا یکبار در دوران ترامپ نشان داد که چقدر گردنکشانه می‌تواند منافع کشورهای دیگر را نادیده بگیرد بنابراین تضمینی باید در این رابطه از او گرفته شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیته‌ای برای تطبیق نهایی توافق وین با منافع ملی ایران تشکیل شده است؟ گفت: چنین کمیته‌ای تشکیل شده است. قبل از سفر عراقچی نیز اولین جلسه آن برگزار شد و پس از بازگشت وی از سفر نیز جلسه دیگری از این کمیته برگزار خواهد شد.

وی گفت: این کمیته یک روال و سازوکار داخلی در ایران بوده و امر فوق العاده‌ای نیست. شورای عالی امنیت ملی با نظر مقامات عالی نظام تصمیم گرفته است که این کمیته را تشکیل دهد. شورای عالی نیز براساس جمع بندی این کمیته که یک کمیته بین بخشی است تصمیم خواهد گرفت.

دیپلمات‌ها، آدم‌های خوشبینی هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیپلمات‌ها، آدم‌های خوشبینی هستند، اما قضاوت زود است. من به شما می‌توانم این را بگویم که ما به یک متن روشنی در تمامی کارگروه‌ها رسیده‌ایم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آنچه که باقی مانده است، نیاز به تصمیم سیاسی در همه طرف‌ها دارد، اظهار داشت: همه طرف‌ها در موقعیتی هستند که باید تصمیمات سیاسی بگیرند. عراقچی نیز از مذاکرات برگشت و گزارش‌های خود را ارائه خواهد داد.

پاسخ سخنگوی دستگاه دیپلماسی به اظهارات «سالیوان»

وی در خصوص اظهارات سالیوان نیز گفت: او و هم دیگران می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. مذاکرات از همان برجام امضا شده است و مُهر و موم شده و کنار گذاشته شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برجام جدید، محل گفتگو و مذاکره نیست او اگر برجام را خوانده باشد متوجه می‌شود، اجرای کامل برجام اطمینان بخش از ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و پرونده بسته می‌شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد به ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطمئن شود، باید اجرای کامل برجام را در دستور کار قرار دهد. بهترین روش بازگشت کامل به برجام و عدم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است، گفت: سیاست اصولی ایران رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در برجام و نه در گفت وگوهای وین نه تعهدی بیش از آن‌چه در برجام نوشته شده خواهیم پذیرفت و نه به انتفاعی کمتر از آن‌چه در برجام پیش بینی شده، رضایت خواهیم داد. در این موضع بسیار جدی هستیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در این موضوع بسیار جدی هستیم، تاکید کرد: ایالات متحده یک بار به وضوح فریاد زده است که تا چه میزان به حقوق بین الملل پایبند نیست.

از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم

وی با اشاره به اینکه تجربه اجرای برجام به ما ثابت کرد که به بهانه‌های واهی برای تأیید امور تجاری و بازرگانی با ایران حتی برخی از اسامی را بهانه می‌کردند که انجام نشود، اظهار داشت: ما درباره جزئیات به اندازه کلیات دقیق هستیم و درباره حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره وضعیت افغانستان، گفت: با نگرانی مسائل افغانستان را پیگیری می‌کنیم. در همسایه ما تغییرات گسترده‌ای در جریان است. از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم که پایبند به کاهش تنش‌ها شوند.

خطیب‌زاده اظهار داشت: پایبندی به گفتگوهای اصیل بین الافغانی و تعهد به سرنوشت افغانستان با حضور همه اقوام و اقلیت‌ها، موضع همیشگی ایران بوده است.

وی اضافه کرد: این موضوع به خاطر آنکه امنیت ملی افغانستان، بخشی از امنیت ملی ایران است را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفرهایی انجام شده و گفتگوها در جریان است، گفت: در گفتگوهای ظریف با همتایان خودشان از جمله در افغانستان نیز یکی از موضوعات مهم افغانستان و تأمین امنیت بوده است.

«رئیسی» صدای عاقله نظام است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های دولت جدید، درباره برجام و رویکرد رسانه‌های خارجی در این خصوص، گفت: رویه رسانه‌های صهیونیستی شناخته شده است. آنها جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند و رویه آنها یکسان است.

وی گفت: حجت الاسلام رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلف حضور داشت. او سال‌ها در شورای عالی امنیت ملی بود. وی صدای عاقله نظام است. این گزارش‌ها بیشتر برای مشوه کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. همه به زودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و در تعامل ادامه خواهد یافت.

دستمان برای بازگشت عربستان به منطقه دراز است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ظریف درباره آمادگی ایران برای اعزام سفیر به ریاض، ابراز داشت: آنچه گفته شده جدید نیست. او چندین سال است که این موضوع را می‌گوید. دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است. امیدوارم گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بینجامد.

خطیب‌زاده در خصوص اظهارات «رافائل گروسی» برای دسترسی‌های آژانس نیز گفت: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده است اما آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافق برسیم فیلم دوربین‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی در واکنش به حملات برخی افراد به رای‌دهندگان ایرانی در انگلیس نیز گفت: موجب تأسف است که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم و کاستی‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی برای هم‌وطنانمان وجود داشت. از طرف نمایندگی‌های کشورمان یادداشت‌هایی برای آنها ارسال شده است. در تهران نیز پیگیر موضوع هستیم. سفیر انگلیس در این باره احضار شد و پیگیری‌های حقوقی ادامه خواهد داشت.

ظریف با منتخب مردم دیدار کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که برای مراسم تحلیف «سید ابراهیم رئیسی» شاهد حضور چه مقام‌های خارجی خواهیم بود؟ گفت: در مورد روند انتقال دولت، وزارت امور خارجه مسئولیت مشخصی دارد. اکنون ما با ستاد آقای رئیسی در تماس هستیم و فردی معرفی شدند.

خطیب‌زاده همچنین گفت: امروز صبح وزیر امور خارجه نیز به دعوت حجت الاسلام رئیسی خدمت او بود و در دیداری یک ساعت و نیمه گفت‌وگوهای خوبی درباره برجام و سیاست خارجی انجام گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به برگزاری رزمایش عقاب آناتولی در ترکیه، گفت: این سوال را باید از ستاد کل نیروهای مسلح پرسید. چیزی که مهم است، امنیت در این منطقه، درونی و دسته‌جمعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: روابط ما با ترکیه در ابعاد مختلف حاکی از مفاهمه خوب میان دو کشور و نمونه و مثالی از روابط ممتاز در منطقه است.

وزارت خارجه در موضوع واکسن کنشگرانه عمل کرد

خطیب‌زاده درباره اینکه با توجه به تولید واکسن کرونا در داخل کشور آیا احتمال دارد، ایران از خارج از کشور واکسن وارد نکند؟ گفت: وزارت خارجه در موضوع واکسن با سابقه بسیار درخشانی به یاری وزارت بهداشت شتافت و سعی کرد تا جایی که ممکن بود نیازهای مردم را تأمین کند. کمترین واکسنی وارد ایران شده که وزارت خارجه از پیشنهاد و مذاکره و انتقال پول و واردات آن کمک نکرده باشد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه، شخص وزیر و معاونان و مدیران این وزارتخانه در این موضوع کنشگرانه عمل کرده و هفته گذشته محموله‌ای از چین وارد شد و این هفته هم در دستورکار است، افزود: خوشحال هستیم که واکسن ایرانی و واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: فکر نمی‌کنم واکسن‌های تولید داخل تمامی نیازهای داخلی را تأمین کند.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x