اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد / پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی / ارزش پژوهش های علوم انسانی وتاثیر آن برتصمیم گیری های درست مدیران

ارزش پژوهش های علوم انسانی وتاثیر آن برتصمیم گیری های درست مدیران

دکتر مهرناز آزاد

شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد، شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی واجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز در رابطه با ارزش پژوهش های علوم انسانی وتاثیر آن برتصمیم گیری های درست مدیران عنوان نمود:

اگرچه پژوهش در جهان قدمتی هزار ساله دارد اما این شیوه ها به شکل علمی و دانشگاهی یا آکادمیک از حدود هفتاد سال پیش به این طرف به خصوص در قلمرو علوم انسانی واجتماعی در جهان تغییر یافته  و مقالات و تحقیقات ارزشمندی به دایره ی دید صاحب نظران این علوم اضافه نموده است.

بررسی های اخیر نشان می دهد که، تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته توسط محققین  ایرانی در زمینه های مختلف به خصوص علم نجوم و ریاضیات و پزشکی ، حتی هنر، به درستی حفظ ومیراث داری نشده است وحتی در برخی از جنگ ها ،بسیاری از دست نوشته های محققین یا به تاراج رفته و یا به آتش کشیده شده است.

با این حال نمی توان منکر توانمندی محققین و دانشمندان ایرانی در حیطه پژوهش بود. تنها می توان گفت: درسرزمین ما که تاریخ آن به هزاران سال پیش برمی گردد. تحقیقات مکتوب وعلمی به خصوص در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی مانند سایر علوم قدمتی طولانی ندارد و متاسفانه برخلاف انتظار، کاری قابل ارزش نداریم و اکثر آنچه در کتابخانه های ما وجود دارد ترجمه ی تالیفات پژوهشگران سایر کشورهاست.

اولین کتابی که پژوهشگران ایرانی توانستند به وسیله آن راهنمایی برای شیوه ی پژوهش های علمی داشته باشند ، ترجمه کتاب ((فلسفه علمی)) فلیسین شاله بود که توسط دکتر یحیی مهدوی به زبان فارسی برگردانده شد.

اما چند سالی است که پژوهش درایران، فرزندی در حیطه علوم انسانی  به دنیا آورده است که امروز کودکی نابالغ است ، که به سرعت درحال رشد می باشد.

با سرعت گرفتن جهان اطلاعات مجازی و رشد سریع السیر تحقیقات در جهان که خود باعث سرعت گرفتن پیشرفت های تکنولوژی شد. خود به خود فرهنگ جهانی نیزبرابربا این پیشروی علوم ، به رشد در حیطه های علوم انسانی نیاز بیشتری پیدا کرد .

هم زیستی مسالمت آمیز، همکاری یا انجام کارهای تیمی نه تک روی، ورود زنان به اجتماع و درگیر شدن آنها با شیوه های مدیریت مردانه و مطابقت دادن خود با این شیوه ها  و مقاومت شدید مردان نسبت به حضور زنان درجامعه و ایجاد فشارهای روانی به زنان شاغل ، کم کم بر محققین علوم اجتماعی و علوم انسانی در کشورهای جهان سوم افزود و تمام صاحب نظران به این نتیجه رسیدند که زمانی می توان به درستی جامعه را مدیریت نمود که ،جامعه به اخلاق اجتماعی مجهز شده و نسبت  به آن متعهد باشد .

از دل این پژوهش ها ،علومی همچون مهارت های زندگی ، مهارت های ارتباط  وهمدلی و همراهی ، اصول مدیریت تیمی ، اصول مشارکت ، دانش تحمل عقاید وافکار دیگران و احترام به عقاید و شخصیت ها در هر دین و مذهب، مدیریت برخود و مدیریت برخورد، نحوهِ ی مدیریت خانواده ، علم تربیت صحیح فرزند و دانش چگونگی حضور در جامعه به عنوان یک شهروند نمونه ، رعایت اخلاق شهروندی ، فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ استفاده از تلفن همراه و بسیاری رشته های دیگر دانش اجتماعی شکل گرفت و توانست با جلورفتن تکنولوژی خود را با آن مطابقت دهد.

با این توضیحات کاملا” در می یابیم که مدیریت امروز کشور، باید در تمام سطوح به خصوص در کلان شهرها که هم جمعیت فراوان وفشرده تری دارد و هم کمیت ها و کیفیت های شهری آنها زیادتر است و به همان میزان دارای مشکلات و چالش ها ست . با فعال کردن بخش های پژوهشی در مراکز خود و بزرگ نمایی این مشکلات با دیدی عمیق تر و دقیق تر آنها را بررسی نموده و تصمیماتی که می گیرد بر پایهِ ی تحقیقات علمی به دست آمده صورت گیرد.

خوشبختانه در دهه ی اخیر شاهد گسترش منابع تحقیقاتی به خصوص در حیطه علوم انسانی در کشورمان بوده ایم ،اما تا رسیدن به آنچه آرمان ماست ، یعنی مدیریتی صددرصد علمی با کمترین میزان خطا البته راهی بسیارطولانی در پیش است.

اما خوشنودیم از اینکه دولت مردان و مدیران ما کاملا” دریافته اند که بزرگترین ابزار مدیریتی در تصمیمات ملی و بین المللی، تحقیق و پژوهش های گسترده و استفاده از نیروهای انسانی خبره در این زمینه می باشد. تا به این وسیله خطا در تصمیمات مدیریتی را به خصوص در شرایط بحران ها ی داخل وخارج و حوادث غیر مترقبه به حداقل برسانند.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x