اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نخستین آئین بزرگداشت و تجلیل نویسندگان برگزیده شاهین شهر برگزارشد.

نخستین آئین بزرگداشت و تجلیل نویسندگان برگزیده شاهین شهر برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز نخستین آئین بزرگداشت و تجلیل نویسندگان برگزیده شاهین شهر با حضور تعدادی از مدیران کشور و استان و جمع کثیری از فرهیختگان و نویسندگان استان اصفهان درسالن اجتماعات بهار برگزارشد.

دبیرمجمع انجمن های ادبی کشور دراین آئین با اشاره به خلاصه ای از سیر نشر و نویسندگی در هشتاد سال گذشته و تقسیم این هشتاد سال به دوره های قهرمان پروری ،ناسیونالیستی، ادبیات زندان، ادبیات بزرگ علوی ، رمانتیسم های تلخ ، ادبیات مقاومت ، مدرنیسم ، عصر انقلاب ونوشته های آپارتمانی اضافه نمودند که در هرکدام از این دوره ها نویسندگان برجسته ای به تاریخ ادبیات ایران اضافه شد.

مهرناز آزاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت:تمام این رویدادها در هشتاد سال اتفاق افتاده و امروز در دهه نود قرار داریم و نظرات و آثار این نویسندگان بزرگ تجربیات ارزشمندی را برای ما بوجود آورده که برای ما فرصت بازنگری به ادبیات ملی مان را مهیا می سازد.این تجربیات به نسل جوان نویسندگان ما فرصت می دهد تا بهتر بنویسند و پویاتر  نسل نو ادبیات را پیش ببرند.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با اشاره به شاهین شهر به عنوان شهر دانش و خلاقیت عنوان نمود: اگرچه این شهر مهاجر نشین خالی از بناهای تاریخی است اما سرمایه اجتماعی دارد که نتیجه پذیرش نخبگان بویژه اهالی قلم است.

وی اضافه کرد، خوشبختانه به همت تعدادی از این نخبگان و همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دو سال پیش  شورای هم اندیشی نویسندگان شهرستان شاهین شهر و میمه ایجاد گردیده است که در همین مدت کوتاه با فعالیت های علمی ، پژوهشی و فرهنگی برنامه های کاربردی و آموزشی خوبی را به انجام رسانده اند.

مهرناز آزاد با اشاره به اینکه مجمع انجمن های ادبی کشور برای این شورا نشست های پژوهشی و کلاس های آموزشی مشترک خوبی را در برنامه خود دارد گفت: از هرنوع فعالیتی که بتواند زمینه رشد و پویایی نخبگان و نویسندگان را فراهم کند استقبال خواهد نمود.

آزاد ضمن اشاره به  معرفی آثار نوشتاری در سامانه الکترونیکی اهل‌قلم شاهین‌شهرگفت این حرکت  می‌تواند  در معرفی کتاب‌های نویسندگان بسیار مؤثر واقع شود.وی در پایان ضمن تشکر از مسئولین استان بخصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که صمیمانه و مجدانه شورای نویسندگان شاهین شهر را حمایت نموده اند از مسئولان شهر و استان خواست تا از همکاری با این شورا دریغ نورزند و این  شورا را در پیگیری مطالبات و فراهم نمودن امکانات برای نویسندگان یاری کنند.زیرا بزرگترین سرمایه هر کشوری ادیبان و فرهیختگان و نخبگان آنهاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز دراین نشست با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه عادت دادن جامعه به مطالعه موفق عمل نکردند افزود: یکی از معضلات امروز کشور، فاصله گرفتن خانواده‌ها به‌ خصوص جوانان از کتاب و مطالعه است.

حجت الاسلام محمدعلی انصاری باتاکید براینکه  پدران و مادران باید  فرزندان خود را پیش از ورود به مدرسه با کتاب و مطالعه آشنا کنند‌ افزود در این خصوص از برخی از مهدکودک‌های این استان که کودکان را با فرهنگ مطالعه آشنا می‌کنند باید تشکر کرد.

وی  به مطالعه مستمر مقام معظم رهبری باوجود مشغله‌های کاری بسیار اشاره و خاطرنشان کرد: اعتراف می‌کنم دستگاه‌های فرهنگی در زمینه عادت دادن جامعه به مطالعه موفق عمل نکردند.

انصاری ادامه داد: ترویج کتاب‌خوانی فقط بر عهده دستگاه‌های فرهنگی هم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات اسلامی نیست بلکه سایر دستگاه‌های خدمات رسان ازجمله شهرداری‌ها در انس دادن شهروندان با مطالعه وظایفی بر عهده‌دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان از تلاش‌های صورت گرفته در شاهین‌شهر برای ترویج فرهنگ مطالعه از قبیل احداث فرهنگ‌سراها و فعالیت مطلوب انجمن قلم نویسندگان این شهر قدردانی کرد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز اظهار داشت: با توجه به فعالیت صدها نویسنده کتاب استانی و کشوری در موضوعات مختلف در شاهین‌شهر و تولید آثار متنوع فرهنگی، به دنبال آن هستیم که این شهر فرهنگی را به‌عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی کنیم.

در نخستین آیین تجلیل از نویسندگان برگزیده شاهین‌شهر، آثار نویسندگان اکبر یاوریان با کتاب‌های خسروانی‌ها و واژه‌نامه لری، محمدرضا عرب با عنوان هیدروآیرواستاتیک، حسینی منجزی با عنوان دو قطره اشک، مرتضی پارسا با عنوان مثل خوارزم شاه نامردم، رضا کشانی با دو اثر تندباد و بازپرس، شفیعه سادات زواره با اثر شتری که گربه شد، کاظم آل یاسین با کتاب تاریخ مالیات از آغاز تا امروز و بتول حق‌شناس با عنوان سبک زندگی قدردانی شد.هم زمان با تجلیل از نویسندگان برگزیده  ۷۰ نفر از  دیگر نویسندگان این شهر نیز با اهدا لوح مورد تقدیر قرار گرفتند

در طول برنامه استاد حسن منصوری ردیف شناس مکتب آوازی اصفهان به همراه استاد غلامرضا دوامی و سجاد منصوری اعضای گروه موسیقی سنتی با اجرای زیبای خود حاضران در این نکوداشت را مورد لطف و فیض قرار دادند.

نخستین آیین تجلیل از نویسندگان برگزیده شاهین شهر ” به همت شورای هم اندیشی نویسندگان شهرستان شاهین شهر و میمه و با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر و نیز سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شاهین شهر برگزار گردید.لازم به توضیح است ریاست این شورا بعهده اکبر یاوریان است و دیگر اعضای شورا عبارتند از؛دکتر محمدرضا عرب یارمحمدی ، علی حسینی منجزی و خانم مریم خدابخشی،

از دیگر حاضران در جلسه می توان از اسفندیار تاجمیری فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، حاج آقا ملکیان امام جمعه شاهین شهر و حمید عشقی شهردار شاهین شهر نام‌برد.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x