اجتماعی استان اصفهان تصاویر جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات بی ثمر است

تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات بی ثمر است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

تا جریمه ها بازدارنده نیستند و خودروها نا ایمنند :
تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات بی ثمر است.

تا جریمه ها بازدارنده نیستند و خودروها نا ایمنند :
تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات بی ثمر است
عدم بازدارندگی تخلفات رانندگی و در کنار آن از همه مهم تر خودروهای نا ایمن دست به دست هم داده تا تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات تقریباً بی اثر شده و تصویر نامناسبی از فرهنگ رانندگی کشور ما به دنیا ارائه شود.
به نظر می رسد که بازدارنده نبودن جریمه ها در کشور ما با کاهش مداوم ارزش پول بی ارتباط نیست و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی جریمه عبور از چراغ قرمز معادل نصف دیه یک فرد است. در بسیاری از کشورها سیستم ساده ای به نام سیستم امتیازدهی عنوان روشی برای برخوردهوشمندانه با تخلفات ترافیکی افراد و اثرگذاری این تخلفات روی کیفیت گواهینامه رانندگی استفاده می شود. با بکار بردن این سیستم می توان امتیاز رانندگی را از راننده ای که تخلفات زیاد یا پر مخاطره ای دارد گرفت. این در حالی است که ارتکاب تخلفات رانندگی در کشور ما به یک تفنن و گاه در بین برخی از اقشار مرفه مایه افتخار شده است.
در کشور آلمان وقتی پلیس کافی است راننده ای طی ۲ سال یک بار مرتکب هر کدام از ۳ تخلف عبور از چراغ قرمز،سرعت غیر مجاز و رعایت نکردن فاصله مناسب با خودروی جلویی شود تا گواهینامه رانندگی وی باطل شود. در این کشور برای اعمال بهتر قوانین رانندگی از تست روانشناسی استفاده می کنند. این تست ها برای متخلفانی که ۱۵ بار مرتکب خلاف و قانونشکنی شوند اجرا شده و رانندگان متخلف برای همیشه از رانندگی محروم می شوند.
درشرایطی که به دلیل پائین بودن قدرت بازدارندگی جرایم، تخلف کردن به جریمه شدن می ارزد هنگامی که تلنبار شدن قثوض پرداخت نشده جریمه های رانندگی حتی در حد چند میلیون هیچ مجازات سختگیرانه ای جز دوبرابر شدن آن ندارد زمانی که تنها ابزار پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با متخلفان حضور فیزیکی ماموران در معابر و خیابان ها است و هنوز بستر های لازم برای استفاده پلیس از ابزارهای هوشمند فراهم نشده در چنین شرایطی تلاش پلس راهور برای کاهش تصادفات و تخلفات بی اثر می شود.
آمارها حکایت از این دارد که در کشور ما بیشتر افراد بدون ارتباط با شغل ، جنسیت و طبقه اجتماعی و اقتصادی، به صورت تهاجمی رانندگی می کنند.در مدل رانندگی تهاجمی، برخی رانندگان در هر پیچ سبقت می گیرند، بدون هیچ دغدغه ای با سرعت غیر مجاز رانندگی می کنند و تجاوز به راست و راندن در میان خطوط را امری عادی می انگارند که در حقیقت این مدلی رانندگی سراسر ریسک و خطر است.
این درحالی است که در بیشتر کشورهای دنیا، راننده همواره هوشیار است تا چنانچه شرایط از کنترل او خارج شد بتواند وسیله نقلیه را کنترل کند؛ اما در مدل رانندگی تهاجمی بیشتر افراد با ریسک بالا و بدون هیچ ترسی، سرنشینان را سوار بر خودروهایی می کنند که ایمنی لازم ندارند.
عدم بازدارندگی تخلفات رانندگی و در کنار آن از همه مهم تر خودروهای نا ایمن دست به دست هم داده تا کشور ما در دنیا بیشترین تعداد جان باختگان حوادث رانندگی را به خود اختصاص دهد و تصویر بسیار نامناسبی از فرهنگ رانندگی در کشور ما به مردم دنیا ارائه شود و تلاش پلیس برای کاهش تخلفات و تصادفات تقریباً بی اثر شود.
براساس آمارهای پلیس راه و راهور تعداد کشته های حوادث رانندگی در ایران با کشته های جنگ تحمیلی برابری می کند و به این موضوع باید بی سرپرست ۷۰درصد خانواده های کشته شده در تصادفات ، بیماری های روحی و روانی برای بازماندگان قطع نخاع شدن، قطع عضو و مجروح شدن تعداد زیادی از افراد در حوادث رانندگی را هم باید اضافه کرد و این موضوع نتیجه وجود خودروهای نا ایمن در کشور ما است.
هرچند که معتقدیم باید با رانندگان متخلف برخوردهای شدیدتری صورت گیرد اما خودرو نیز نباید به گونه ای باشد که اگر با حادثه مواجه شد سرنشینان آن جان خود را از دست بدهند. بسیاری از کسانی که در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند اصلاً مقصر نبوده و راه خود را با رعایت قوانین و رانندگی می رفتند اما براثر برخورد خودروی متخلف دیگری جانشان را از دست دادند که یکی از دلایل مهم آن پائین بودن ایمنی خودروهای ساخت داخل است.
در کشورهای اروپایی که آمار تصادفات سالانه آنها بسیار پائین است، نخست خودروهای ایمن ساخته اند و سپس رانندگی تدافعی و الزامات آن را به رانندگان آموخته اند، همچنین مقررات بسیار سنگینی برای راهنمایی و رانندگی وضع کردند. به عنوان مثال، چنانچه سبقت نادرستی گرفته شود، جریمه آن مبالغ ناچیز ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان نیست که امکان اعتراض و بخشش را نیز به دنبال داشته باشد.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس تنها یک سبقت غیر مجاز چنان جریمه ای دارد که کاربر خودرو سعی می کند هرگز مرتکب چنان خطایی نشود. به همین خاطر، اگر شاهد رانندگی استاندارد و کم خطر ی در این دسته از کشورها هستیم به خاطر بازدارندگی قوانین و مجازات های موجود است.
با توجه به مطالب گفته شده به نظر می رسد که وضع قوانین سختگیرانه تر برای رانندگان متخلف و حادثه ساز و الزام خودروسازان به تولید خودروهای ایمن و با استاندارد جهانی نیاز ضروری کشور است و از جمله مواردی به شمار می رود که مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس به فوریت باید در مورد آن تصمیم گیری کنند.
محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x