اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نشست خبری مدیر کل تامین اجتماعی اصفهان با اصحاب رسانه بمناسبت دهه مبارک فجر برگزارشد

نشست خبری مدیر کل تامین اجتماعی اصفهان با اصحاب رسانه بمناسبت دهه مبارک فجر برگزارشد

مردم باید بدانند سازمان تامین اجتماعی بنگاه خیریه نیست و نمی‌تواند هر سیاست و برنامه حمایتی را اجرا کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز: نشست خبری مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان،  دکتر محسن ریاضی،  بمناسبت دهه مبارک‌ فجر، روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی و با رعایت دستور العمل های بهداشتی ستاد کرونا در سالن شهید خرازی اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان برگزار گردید.

دکتر محسن ریاضی مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ، به ارائه گزارش از وضعیت پوشش بیمه ای استان اصفهان  پرداخت و بیان نمودند:سازمان تأمین اجتماعی با پوشش ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفری، یعنی ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان، نیازمند آگاهی‌رسانی، گسترش اطلاعات و قوانین و مقررات به جامعه مخاطب است که اصحاب رسانه نقش مهمی در این آگاهی رسانی و اطلاع رسانی  دارند.

 وی بیان نمود: تا بهمن ماه ۱۴۰۰، بیش از ۳میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان اصفهان از خدمات و حمایت های کوتاه مدت،  میان مدت و بلند مدت سازمان تامین اجتماعی در قالب بیمه شده، مستمری بگیر یا کارفرما  برخوردار هستند که ۷۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.

در ادامه افزود:  حدود ۸ تا ۱۰ درصد از فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان انجام می‌ گردد و استان اصفهان با ۴۴ شعبه و ۱۶ کارگزاری تأمین اجتماعی در استان ، در جایگاه نخست تعداد شعب تامین اجتماعی در سطح کشور قرار دارد و بزرگترین استان از حیث کمی آمار بیمه شدگان می باشد و استان‌های تهران و خوزستان با ۳۷ شعبه در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیرکل تامین اجتماعی اضافه نمود : ضریب پشتیبانی یعنی نسبت بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران در استان  حدود ۳.۷ درصد  می باشد و در ادبیات صندوق‌های بازنشستگی، اگر این عدد به زیر پنج برسد به این معناست که به نسبت سر به سری دخل و خرج ها  یا منابع و مصارف رسیده‌ایم و به معنای ورشکستگی صندوق هایی مانند صندوق تامین اجتماعی دانست.

 وی ادامه داد: نسبت منابع و مصارف در اکثر صندوق‌ها یک تا دو است و نیازمند کمک‌های دولت است و به همین علت در برنامه ششم توسعه در کنار محیط زیست  و مسئله آب، صندوق‌های بازنشستگی را جزء یکی از سه چالش اساسی کشور در نظر گرفته شده  و نیازمند اصلاحات می باشد.

ریاضی  با اشاره به ذهنیتی که وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی را سازمان پولداری تصور می‌کنند، توضیح داد: عمده مصارف صندوق‌های بازنشستگی پرداخت مستمری است. از دهه دوم و سوم مصارف صندوق‌ها زیاد می‌شود، در دهه چهارم یا پنجم فعالیت صندوق‌ها به نقطه سر به سر می‌رسند و بعد از آن جریان برعکس می‌شود و مصارف از منابع پیشی می‌گیرد. به همین‌ دلیل این صندوق‌ها نیازمند تأمین منابع مالی خارج از صندوق هستند. این اتفاق برای بیشتر صندوق‌ها افتاده و تأمین اجتماعی شاید یکی از بهترین صندوق‌ها محسوب می‌شود که فعلاً روی پای خودش ایستاده است.

به گفته وی: در استان ۳۸۹ هزار نفر مستمری‌بگیر ، ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر  مقرری بگیر بیمه بیکاری، ۱۰۱میلیون و ۲۰۰ هزار تعداد بیمه شده  و همچنین  ۱۱۰ هزار کارگاه تحت پوشش تأمین اجتماعی وجود دارد  که با حدود هزار و ۱۲۴ نفر  در ۴۴ شعبه استان ،  به ارائه خدمات به این جمعیت تحت پوشش ۷۰ درصدی ، ارائه می‌ گردد و یکی از چالش‌های اساسی سازمان در استان را کسری نیروی انسانی دانست. به طوری که طی دو سه سال اخیر حدود ۳۰۰ بازنشسته داشتیم، اما امسال توانستیم با آزمونی که برگزار شد، ۱۰۰ نیروی جدید استخدام کنیم.

ریاضی  در مورد وضعیت منابع و مصارف تأمین اجتماعی در استان اصفهان اعلام کرد: ۱۰۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه از سوی بیمه‌گذاران جذب کردیم و حدود ۱۲۲ هزار میلیارد ریال مصارف مستمری پرداخت کرده‌ایم که شامل هزینه بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان می‌شود.هزینه پرداخت بیمه بیکاری را سه هزار میلیارد  ریال و هزینه‌های درمان در این سه ماهه حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال و هزینه اداری و جاری صندوق نیز حدود دو هزار میلیارد ریال بوده است؛ بنابراین جمع مصارف بیمه درمان بیمه بیماری و پرسنل ۱۳۹ هزار میلیارد تومان در برابر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است ودر هشت ماهه نخست سال، تأمین اجتماعی در سطح استان سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این کسری به پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد و این کسری با شیب تصاعدی درحال افزایش است و در سال‌های آینده مشکل اساسی برای ایفای تعهدات سازمان تامین اجتماعی است و در حال حاضر این کسری از محل فروش دارایی یا وام‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی بانک رفاه جبران می‌شود ودر شرایط فعلی بزرگ‌ترین چالش تأمین اجتماعی کسری صندوق بازنشستگی است که امروز به بلوغ خود رسیده و دولت باید به آن کمک کند


وی به اجرای همسان‌‍سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال اشاره و تصریح کرد: همسان‌سازی را از ابتدای سال اجرا کردیم، اما هنوز اعتبار آن از محل بودجه دولت پرداخت نشده است.

مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های بدون تأمین مالی، قابل اجرا نیستند،گفت: مردم باید بدانند سازمان تامین اجتماعی بنگاه خیریه نیست و نمی‌تواند هر سیاست و برنامه حمایتی را اجرا کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان عدم پایداری مالی و عدم شناخت کافی و فرهنگ بیمه‌ای در سطح جامعه را دو چالش اصلی تأمین اجتماعی اعلام کرد و افزود: یکی از مشکلات ذی‌نفعان شامل بیمه شده، مستمری‌بگیر و کارفرمایان را مربوط به شکایات از این سازمان دانست و گفت: طبیعی است سازمانی که با ۷۰ درصد جمعیت استان سر و کار دارد، نارضایتی از آن بیشتر از دیگر سازمان‌ها باشد. برای حل این مشکل، سامانه ۱۴۲۰ طراحی شده است تا هر کس مشاوره یا شکایتی دارد، وارد این سامانه شود و شعبه باید پاسخگوی شکایت‌های مطرح شده باشد. همچنین از سال قبل طرح ۳۰۷۰  اجرایی شد و غیرحضوری کردن خدمات در دستور کار قرار گرفته است یعنی ۳۰ خدمتی که ۷۰ درصد مراجعات به تأمین اجتماعی در حوزه‌های بیمه، مستمری‌بگیر و کارفرمایی را شامل می‌شود، به شکل غیرحضوری انجام می گردد.

وی با اشاره به بدهی‌های بخش‌های مختلف به تأمین اجتماعی در سطح استان، گفت: شرکت‌هایی  که جرائم آن به دو سه دهه قبل بر می‌گشت، یعنی بدهی‌هایی وجود داشت که به دلایل مختلف تعیین تکلیف نشده بود، اما خوشبختانه امسال توانستیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم. در این راستا، شرکت‌های بالای ۱۰ میلیارد را هدف قرار دادیم و با آنها وارد تعامل شدیم، برخی دستگاه‌ها نیز برای وصول این بدهی به ما کمک کردند. حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با کارفرمایان استان همکاری و بدهی‌های آنها را تقسیط گردید.

وی از امضای توافق‌نامه‌ای برای گسترش پوشش بیمه‌ای دانشجویان خبر داد و گفت: بر اساس بیمه‌ای که برای زنان خانه‌دار و دانشجویان تعریف شده است، این قشر می‌توانند با سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند، با این شیوه زنان خانه‌دار که منبع درآمدی ندارند نیز زیر پوشش قرار می‌گیرند و می‌توانند از خدمات درمان استفاده کنند.

ریاضی در ادامه مهمترین اقدامات بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان را ، اجرای طرح ۳۰۷۰ ، حذف دفترچه درمان، بیمه تکمیلی بازنشستگان ، وام بازنشستگان و بخشودگی‌جرایم،  توزیع پرونده خبازان و تعامل با نهادهای برون‌سازمانی بیان کرد.


مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در ادامه از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر پوشش سهم کمک دولت کارگاه‌های زیر ۵ نفر خبر داد در ادامه این نشست اکبر محمد هاشمی معاون تعهدات بیمه ای و محمدرضا ذوقی رئیس اداره وصول مطالبات اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x