اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

شهروندان مشارکت جو، سرمایه اجتماعی شهر هستند

شهروندان مشارکت جو، سرمایه اجتماعی شهر هستند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

شهردار اصفهان با تقدیر از شهروندان مشارکت جوی شهر اصفهان گفت: در این دوره مدیریت شهری، صدای منتقدان را با برگزاری بیش از ۶۰ جلسه نشست هم اندیشی «اصفهان فردا» با نخبگان شهر شنیدیم.

قدرت اله نوروزی در مراسم رونمایی از اپلیکیشن جهان نما، اپ شهروندی شهرداری اصفهان، آئین تجلیل از شهروندان مشارکت جو و افتتاح رسمی اتاق گفتگوی شهرداری با شهروندان که با حضور شهروندان مشارکت جو برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محورهای برنامه ما در این دوره مدیریت شهری، شهر هوشمند بود که نیاز به مشارکت مردم در بخش بهره برداری از خدمات داشت. خوشبختانه بهره برداری اپلیکیشن جهان نما با پیگیری اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و سازمان فاوا محقق شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: هم اکنون زمینه مساعد شده تا مردمی که شهرشان را دوست دارند و می خواهند دیگران در آسایش بهتری قرار گیرند، با ابزار ایجاد شده به مسئولان شهری دسترسی بهتر و بیشتری داشته باشند و از طریق این اپ، موارد را اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت یک عمل دو طرفه است و دستگاهی که زیرساخت را فراهم می کند در یک سو و مردم مشارکت جو در سوی دیگر قرار دارند، خطاب به شهروندان مشارکت جو اظهار کرد: حضور ما در همه صحنه ها و نقش نظارتی شما گام بزرگی در راستای تحقق دموکراسی، نظارت همگانی و ارزیابی رفتار حاکمان توسط مردم است.

نوروزی بیان کرد: ارزش این کار برای من از ساخت بزرگترین پل ها کمتر نیست و می تواند به همه ابعاد جامعه و اجزای حکومت تسری پیدا کند.

وی افزود: مردم در انحراف مدیران و برنامه ها می توانند نقش بازدارنده ایفا کنند. با اقدامات و مشارکت شما جلوی برخی انحرافات گرفته می شود که این موضوع قابل تقدیر است.

*شهروندان مشارکت جو، سرمایه اجتماعی شهرها

شهردار اصفهان با بیان اینکه مشارکت اجتماعی و همگانی یک نوع نظارت است، گفت: اگر نظارت همگانی در هر کشوری شکل گیرد اقدامات انجام شده می تواند دارای تضمین های اساسی باشد.

وی با بیان اینکه وقتی اجازه راهپیمایی به احزاب داده می شود در راستای نظارت است، اظهار کرد: کمک شهروندان مشارکت جو برای اداره بهتر شهر هم شبیه کار احزاب است اما در بعد انفرادی؛ و بخشی از پیشرفت شهر مدیون این افراد است.

نوروزی با اشاره به اینکه تاثیرگذاری عمل منتقدان با کار شهروندان مشارکت جو یکسان است، گفت: برای شنیدن صدای منتقدان در این دوره مدیریت شهری بیش از ۶۰ جلسه اصفهان فردا با حضور نخبگان و منتقدان برگزار شد.

وی افزود: هر حرکت عمرانی در شهر به خاطر حضور شهروندان مشارکت جو است و این گروه، یک سرمایه اجتماعی به شمار می رود که باید با تمام توان از آنها پاسداری کنیم.

*لزوم ارائه آموزش هدفمند نسبت به شهر به شهروندان

در ادامه مراسم، علیرضا نصراصفهانی با بیان اینکه از جمعیت بیش از دو میلیون نفری شهر اصفهان برخی نسبت به شهر بی تفاوت اما برخی شهروندان به دنبال پیگیری حل موضوعات هستند، گفت: شهروندان مشارکت جو از دسته دوم هستند که در شهر قدم می زنند و نسبت به شهرشان و امور جاری حساس بوده و ترجمان «شهر ما خانه ما» هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بعد از طرح مسائل، انگیزه از سوی دستگاه مربوطه ایجاد و مسائل پیگیری و حل شود تا شهروندان همچنان نسبت به آینده و سرنوشت شهر خود حساس باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: فرستنده و گیرنده در این فرآیند باید سالم باشند تا این ارتباط در عمل و میدان رخ دهد.

وی بیان کرد: ما باید شرایطی فراهم کنیم که مدیریت جدید شهرداری، کارهای بزرگی که از سوی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و سازمان فاوا انجام شده را استمرار دهند.

نصراصفهانی ادامه داد: رصد همه امور شهر توسط مدیران به گونه ای که مسئله ای از قلم نیفتد، ادعای بی جایی است پس باید به شهروندان نزدیک شویم و آموزش هدفمندی نسبت به مسائل شهر داشته باشیم.  

* اپلیکیشن جهان نما، ابزار تعاملی جدید در شبکه ارتباطی شهرداری  

همچنین ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندانی که در اداره شهر با ما مشارکت داشتند جزء سرمایه های اجتماعی و از عوامل پایداری شهرها به شمار می روند، اظهار کرد: شهرداری توانست طی ۴ سال گذشته سرمایه اجتماعی را توسعه داده و حفاظت کند.

وی ادامه داد: توسعه مشارکت مردم از حل مشکلات اجتماعی شروع می شود که در سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری این کار با همکاری سمن ها انجام شد و در عالی ترین سطوح هم شورای اسلامی شهر اصفهان، اقدام به استفاده از نظرات مردم برای تدوین برنامه جامع شهر کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: اداره ۱۳۷ شهرداری اصفهان ارتباط خوبی با شهروندان دارد و متعهد بودیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ پیگیری کنیم. در سال های اخیر این اداره در راستای تقویت و بهبود قدم های زیادی برداشته است. 

وی تصریح کرد: در طراحی ۴ سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که راه های ارتباط با ۱۳۷ را توسعه دهیم و با فناوری های جدید این جرقه شکل گرفت و اکنون «اپلیکیشن شهروندی اصفهان» با نام «جهان نما» با همکاری سازمان فاوا رونمایی و بهره برداری شد.

حجتی با بیان اینکه در اواسط سال ۹۹ طراحی وب اپ با نام جهان نما آغاز و امروز خدمات شهروندی آن فعال شد، تصریح کرد: با این اپ ابزار تعاملی جدیدی به شبکه ارتباطی شهرداری افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه این اپ مبتنی بر مکان است و نقشه شهر اصفهان با اطلاعات مورد نیاز شهروند در این اپلیکیشن موجود است، گفت: در سامانه ۱۳۷ شاهد اعلام موارد مختلف هستیم و پیشنهادات و سوالات شهروندان فراتر از مشکلات خود طی تماس با ۱۳۷ مطرح می شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: امیدواریم در آینده طرح اورژانس ۱۳۷ را هم با کمک معاونت خدمات شهری در شهرداری راه اندازی کنیم.

*اتاقی برای گفتگو با شهروندان

وی افزود: در سه ماه گذشته اتاق گفتگوی شهرداری با شهروندان، در ساختمان مرکزی شهرداری فعال شد تا افرادی که نمی دانند دریافت خدمت مورد نظر خود را از کدام بخش مطالبه کنند راهنمایی شوند.

حجتی گفت: این اتاق در نزدیکی در ورودی شهرداری مرکزی برای رفاه حال شهروندان به ویژه شهروندان سالمند و افراد دارای معلولیت با دستور شهردار اصفهان راه اندازی شد.

*ارائه ۳۰ خدمت شهروندی در اپلیکیشن جهان نما

همچنین، سید حمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان اظهار کرد: نرم افزار جهان نما با تلاش بخش های مختلف رونمایی شد.

وی ادامه داد: این برنامه با سامانه ۱۳۷ در ارتباط و نقشه محور است، اکثر خدماتی که در سامانه my.isfahan.ir ارائه شده و قابلیت ارائه در گوشی های هوشمند را هم داشته است، در این اپلیکیشن پیش بینی شده و در حال حاضر ۳۰ خدمت از سامانه my.isfahan.ir در این برنامه ارائه می شود.   

گفتنی است، اپلیکیشن جهان نما برای ارائه خدمات از قبیل ۱۳۷، درخواست تک پایه، اعلان لحظه ای رویدادهای مهم و فوری و امکان ایجاد توسعه خدمات به صورت فرآیند محور و …. طراحی شده و در اختیار شهروندان اصفهانی قرار گرفته است تا شهروندان درخواست ها و موارد مورد نیاز خود را راحت تر پیگیری کنند.     

*تقدیر ویژه از شهروندان مشارکت جو

گفتنی است در این برنامه با اهدای تندیس ویژه از ۱۴ نفر از شهروندان مشارکت جو که بیشترین پیگیری و دغدغه را برای مسائل شهری و در حوزه های مختلف شهری داشتند، تقدیر شد.

عبدالخالق (اصغر) ماه پیشانیان، حمید مزروعی، امید چوپانی، پروین سجاد، سمیه یخچالی، لیلا شمایلی، نازیلا انصاری پور، آزاده کریمی، امینه بانو امینی، ابراهیم بختیاری، حسن صالحی، سجاد گرجی، شهرام صانعی و حسین دادخواه شهروندان مشارکت جو بودند که شهردار اصفهان، رییس شورای اسلامی شهر و مدیران شهری از آنها تقدیر کردند.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x