دکتر حیدر تورانی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش:
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،دکتر حیدر تورانی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش گفت : به غیر از مسائل مالی و پولی که ترجیع بند همه اظهار نظرها شده است، چیزی که میتواند مهم باشد این است که وزیر بتواند سیاست مرزگستری را ترویج بدهد. مرزگستری به این معناست که وی باید دایره و حلقه بسیار بزرگی ترسیم کند که بسیاری افراد توانمند که علاقه دارند به آموزش و پرروش خدمت کنند، در حلقه مدیریتی جای بگیرند.
▫باید اقتدار به آموزشوپرورش برگردد؛ وزیر باید خودش تصمیم بگیرد و اجازه عزل و نصبهای سیاسی ندهد. همچنین اشخاص ذینفوذ حق و حقوق خود را بدانند و دخالت بی رویهنکنند؛ زیرا معتقدیم نباید از اقتدار وزیر کاسته بشود.
▫توصیه بعدی گفتمانسازی است؛ لازم است که بدنه معلمان با سر یا همان ستاد وزارتی آشتی کنند. ضمن اینکه آموزشوپرورش حقوقی دارد که به گردن معلمهاست؛ معلمها نیز حقوقی دارند که باید از طریق توسعه علم و دانش و در مسیر گفتمانسازی و گفتوگو نهادینه و پرداخت شود.
▫نکته دیگری که بسیار مهم است اهتمام وزیر برای اجرای اسناد بالادستی بهویژه سندتحول بنیادین است. ما برنامه جدیدی نداریم. مد شده است که از هر وزیری برنامه میخواهند؛ ارائه برنامه مربوط به سه دهه قبل است نه حالا که سند تحول بنیادین و برنامههای توسعهای را داریم. وقتی برنامه عملیاتی سند تحول و نقشه راه آن تدوین شده دیگر نیازی نیست که وزیر برنامه بدهد. بلکه باید دو سه رویکرد مهم را تعیین و دنبال کند و در راستای تحقق اهداف، قدرت بسیج کنندگی و برانگیختن منابع را داشته باشد.
انتهای پیام/*