اجتماعی استان اصفهان فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ایمن سازی سی و سه پل اصفهان / نصب پل آهنی بر روی پل جویی(چوبی) در دراز مدت قطعا آسیب جدی به این پل وارد میکند

ایمن سازی سی و سه پل اصفهان / نصب پل آهنی بر روی پل جویی(چوبی) در دراز مدت قطعا آسیب جدی به این پل وارد میکند.

 

پایگاه خبری احوال نیوز/ در یکی از برنامه های شهر متوجه حضور یکی از مدیران سازمان میراث فرهنگی شدم.
ذهن پرسوال من از اقدامات اخیر سازمان میراث مصاحبه ای را میطلبید که میسر شد.
علی محمد فصیحی مسئول پایش پلهای تاریخی اصفهان،مدیر جوان خوش ذوق که آثار تاریخی و ارتقاء فرهنگ عمومی از دغدغه های مهم اوست.

تغییرات امروز سی و سه پل و سوالهای به وجود آمده در اذهان عمومی و طولانی شدن زمان ایمن سازی محور بحث بود .

گلایه های او نیز از تغییرات پل های تاریخی در این سالها شنیدنی است . بخاطر برخی تصمیم گیریهای شهرداری گله مند است همچون نصب پل آهنی بر روی پل جویی(چوبی) که معتقد است در دراز مدت قطعا آسیب جدی به این پل وارد میکند.

او ماجرای ایمن سازی سی و سه پل را این چنین آغاز نمود: در زمان قدیم پلهای تاریخی صرفاً محل عبور کاروانها بود اما با اینحال در بعصی قسمتهای پل شاهد جان پناه بودیم که هنوز هم پابرجاست .مثل پل خواجو و سی و سه پل که در برخی رواقهایش نرده چوبی منصوب است. حتی در زمان مرمت پل شهرستان، پل مارنان و پل جویی دیواره آجری برای حفاظت عابران بر روی آن قرار داده شد.

اما بیشترین سقوط ما هر ساله در سی و پل بود که چندین مجروح و یا در برخی موارد حتی کشته داشت که ضرورت ایمن سازی را جدی تر میکرد . چه به لحاظ الزام قانونی و چه اخلاقی ما متولی آثار تاریخی هستیم و نمیتوانستیم ببینیم هموطنان ما مورد آسیب قرار گیرند.

وی اظهار داشت: از حدود ۲سال پیش در مدیریت آقای اللهیاری شروع به بررسی و چکش کاری این موضوع کردیم که چه متریالی استفاده شود تا کمترین آسیب به پل و کمترین مداخله را داشته باشد. همچنین دید بصری کمتری ایجاد کند و در عین حال ایمن سازی بهتری داشته باشد.

شورای فنی اداره کل سازمان میراث فرهنگی متشکل از خبرگان این سازمان است که بنا بر آن شد تمام موارد در این شورا مطرح شود.

مدیر پایش پلهای تاریخی اصفهان تصریح کرد: گزینه اول مطرح شده، شیشه بود . اما شکنندگی شیشه و کثیف شدن مداوم و تمیز کردن هر روز آن و تاثیرگذاری بر روی دیوارها، از بدترین گزینه ها بود.
مورد دوم نرده های چوبی بود که از لحاظ تاریخی با پلها سنخیت داشت.

فصیحی از  اجرای نمونه ای  با شهرداری گفت و بیان کرد:  نصب نرده های چوبی حتما به دیوارها آسیب میرساند و ستونهای فلزی باید نصب میشد. همچنین از فاصله ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ متر دید بصری پل را تغییر میداد.که  ما در همان فاصله نصب نرده چوبی متاسفانه شاهد یادگاری نوشتن مردم بودیم.
بعد از آن پیشنهاد یک نوع پلاستیک فشرده شفاف مطرح شد؛ که آن نیز آسیب رسان بود .
در نتیجه تصمیم گرفتیم مطالعاتی در سطح جهانی کنیم که موزه لوور و نیز چند بنا در ایتالیا را در شورای فنی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که دنیا از کابل استفاده میکند.
مدیر پایش پلهای تاریخی معتقد به اجرای این طرح با کابل بود  ؛ چرا که کابلها نازک هستند و خصوصیات مثبت دیگری دارند.

لازم به ذکر است سی و سه پل در حدود سالهای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ به دلیل آنکه ماشین از روی این پلها گذر میکرد؛ کلاً عرشه و رواقهای آن بتون و میلگرد میشود.
در نتیجه موقع نصب ستون، برای ایجاد کابل و مناسب سازی کف پل آسیب نمیدید و بدنه سالم میماند . فصیحی بیان کرد:  ما دو دهانه را به صورت پایلوت کار کردیم و از دوطرف پل مشاهده نمودیم که از فاصله ۵۰متری حصارها خیلی کم دیده میشود اما در فاصله های بیشتر اصلا دیده نمیشود. و مهمترین خاصیت کابل، کش سانی و ارتجاعی بودن آنهاست که پس از برخورد ، فرد برمیگردد و مانع سقوط او میشود. همچنین رنگ ستونها را نزدیک به رنگ دیواره ها تعیین کردیم.
یکی از مهمترین مزیتها آن است که هر موقع که خواستیم میتوانیم آن را برداریم. و ممکن است روزی از تکنولوژی استفاده شود که نیاز به این مدل ایمن سازی نباشد و مثلا لیزر روشن شود یا هشداری صورت بگیرد که این سقوط صورت نگیرد.
وی تصریح کرد: پل خواجو نگهبان دارد  و نیروی انتظامی در آنجا کانکس دارد و یگان ما نیز به طور رندوم از پلها بازدید میکنند . از طرفی پل معبر عمومی است و ما نمیتوانیم در این معبر نگهبان بگذاریم. ما به دلیل محدودیت نیرو و دلایل دیگر برایمان امکان پذیر نیست که نگهبان مختص این امر بر روی پل بگذاریم.

سی و سه پل دو طبقه است و نمیتوانیم نگهبان بگذاریم. میراث فرهنگی ثروت و شناسنامه ملی ماست .
اما ما باید فرهنگ عمومی مان به این نتیجه برسد که این میراث، فرهنگ ماست.کانکس نیروی انتظامی شامل ۳سرباز است و ما نمیتوانیم لحظه به لحظه پل ها را رصد کنیم. میشود دوربین گذاشت اما مردم باید خودشان به این نتیجه برسند که میراث ملی را حفظ کنند.
مدیر پایش پل های تاریخی اصفهان اذعان داشت: عید نوروز بچه سه و نیم ساله از سی و سه پل سقوط کرد در حالی که مامور ما نیز آنجا حضور داشت. تصمیم گرفتیم بنر و استیکر نصب کنیم که متاسفانه ۳ساعت بعد تمام بنرها پاره شده بود.
سی و سه پل بنای محصور است ؛ متولی پلهای تاریخی باید سازمان میراث فرهنگی باشد اما از طرفی معبر عمومی نیز هست که شهرداری هم باید متولی باشد اما الان به واقع پلهای تاریخی متولی خاصی ندارد.
وی ادامه داد: در آینده دوربین مدار بسته خواهیم گذاشت و دو اتاقی که کشف کرده ایم را بعد از مرمت، در بحث نگهبانی و اطلاع رسانی شهروندان از آن استفاده میکنیم.

هرساله ۲بار گروههایی از طرف سازمان میراث فرهنگی می آیند نوشته های روی پلها را پاک میکنند.
علی محمد فصیحی نگرانی خود را از فرهنگ عمومی ابراز میکرد که برخی از افراد حافظ میراث فرهنگی نیستند.
وی برآورد خود را از اتمام ایمن سازی سی و سه پل چنین بیان کرد:
سه پنجم ایمن سازی تمام شده است. و برآوردم این است که تا بهمن ماه امسال تمام میشود.
فصیحی از ترک خوردن حایل چوبی روی دهانه های پل خواجو نیز اینچنین گفت: زیر این چوبها عایق فلزی کار شده است که هیچ خطری برای شهروندان ایجاد نمیکند و جای نگرانی نیست . اما چوبهای روی خود پل خواجو را بررسی میکنم که اگر نیاز به مرمت دارد ترمیم کنیم.
وی اظهار داشت: پل خواجو ایمنی اش بیشتر از سی و سه پل است و رواقهای کمتری از آن باز است. تعداد بازدید کنندگان این پل هم کمتر است و ارتفاع آن هم کمتر است.
اما اگر در بررسی هایمان به جمع بندی برسیم آن ایمن سازی را نیز در آنجا لحاظ خواهیم کرد.

فاطمه مستغنی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x